Avatar billede smidt Novice
31. marts 2001 - 18:10 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Access2000

Jeg har to tekst felter felt1 og felt2 i en tabel der heder kunde.

Jeg vil gerne automatisere indtastningen i felt2 ved at når jeg i felt1 skriver 1830
vil jeg gerne have at der i felt2 kommer til at stå 1830-1.jpg  er det muligt at gøre det automatisk..
Avatar billede smidt Novice
31. marts 2001 - 18:12 #1
Bemærk at felt1 er nøglen til tabellen
Avatar billede janbangm Nybegynder
31. marts 2001 - 19:46 #2
Ja hvis du kan bruge som et tekst kan efter opdatering på felt1 skriv

Dim tekst as string
tekst = me.felt1 + \"-1.jpg\"
me.felt2 = tekst.

Om det viker hvis det skal være et hyberlink felt ved jeg ikke
Avatar billede smidt Novice
31. marts 2001 - 20:19 #3
jeg er ikke en ørn til access så hvor skal jeg skrive det.....

det skal ikke være  hyberlink
Avatar billede janbangm Nybegynder
31. marts 2001 - 20:31 #4
Det som funktion gør er, at den tager det der står i felt1 og lægger over i en variabel sammen med -1.jpg. Når man lægger 2 tekst felter sammen, bliver de skrevet ud i et. Jan + bang bliver alså til jabbang.

Herefter læggen den det over i felt 2. Dette kan den gøre hvergang du skriver noget felt.

Hvis du kan du sende databasen til Access@edb.dk. Så skal jeg lave det for dig
Avatar billede smidt Novice
31. marts 2001 - 21:07 #5
Det er pænt af dig men jeg skal jo lære noget så
kan du ikke prøve at forklare mig det.

Skal jeg skrive det i feltegenskaber som en standardværdi ..... eller
Avatar billede janbangm Nybegynder
31. marts 2001 - 21:30 #6
Nej jeg mener faktisk ikke du skal gøre det på det felt2 men derimod på felt 1. Felt et har en hændelse der hedder ved opdatering. det du skriver her sker hver gang du ændre noget i felt1. Her lægger du så koden ind som lægger -1.jpg til det som står i felt1 og gemmer det i variabel. Denne varible sætte du så felt 2 lig med i næste sætning.

Håber dette hjælper. Ellers må du endelig skrive igen
Avatar billede lkp Nybegynder
31. marts 2001 - 23:07 #7
Hej Jan og Smidt

Lige en hurtig kommentar...

Brug aldrig \"+\" til at sammensætte to strenge, men derimod tegnet \"&\".

Med venlig hilsen

LKP
Avatar billede janbangm Nybegynder
01. april 2001 - 00:13 #8
En tanketorsk fra min side af
Avatar billede smidt Novice
01. april 2001 - 01:04 #9
Skal jeg skrive det i felt1 eller felt2

I designvisning under feltegenskaber>standarværdi
har forsøgt at skrive det men jeg får en validerings fejl..

Gidder du skærer det ud i pap.

Avatar billede smidt Novice
01. april 2001 - 01:24 #10
Kan man have et felt i en tabel der automatisk udfyldes med data og tid når man man udfylder en ny post (så kan jeg lave en søgning på den nyeste post) Der er yderligere 60 point for det spørgsmål.
Avatar billede kamikaze Nybegynder
01. april 2001 - 03:24 #11
Hvis felt2 skal være dato og tid, skal det sættes til denne Datatype.

i tabellen (design), kan du indstille parametre, bla. Datatype
01. april 2001 - 07:49 #12
Hej Smidt,

Dit første spørgsmål:
I designvisning stiller du dig i felt2 og skriver (Kontrolelementkilde):
=[felt1] & \"-1.jpg\"

Dit andet spørgsmål (jeg går ud fra at det er det samme felt, du snakker om?):
Man kan ikke gøre det automatisk på tabelniveau og det vil også være databasemæssigt ukorrekt at gemme oplysninger, som man kan beregne sig frem til (det hedder redundans og er en \'Fy-ting\' i databaser).
Derimod kan du bare lave en forespørgsel på tabellen, hvor du opretter en ny kolonne, som så kunne hedde:
Felt2:[Felt1] & \"-1.jpg\"

Herefter kan du så søge i denne forespørgsel.
Denne forespørgsel kan du forøvrigt også bruge som datakilde til formularen i dit første spørgsmål. Derved vil Felt2 blive udfyldt automatisk, når du skriver noget i felt1.

Har jeg forklaret mig tydeligt nok?

/Thomas
01. april 2001 - 07:52 #13
Hej igen,

sorry, jeg læste ikke dit andet spørgsmål helt korrekt.
Vil du bare have en tidsstempling af hvornår en post er oprettet?
I så fald skal du bare lave et felt i tabellen, hvor du sætter Standardværdien til =Now()

/Thomas
Avatar billede janbangm Nybegynder
01. april 2001 - 10:05 #14
Tomas jeg har alså også svaret på det næste spørgsmål. Der kan du måske også tage poin fra mig.

Hvad er der i vejen med mit svar. Jeg kommer alså ikke her så meget længere
01. april 2001 - 21:25 #15
Hej Jon,

Jeg er altså ikke ude på at tage point fra nogen, men jeg mente bare at jeg kunne bidrage med noget.

Desuden kan du da ikke have svaret på hans andet spørgsmål, når jeg svarede lige efter at spørgsmålet blev stillet? (01/04 2001 01:24:42)
Kun Kamikaze var imellem...

Stop being paranoid ;-)

Avatar billede janbangm Nybegynder
01. april 2001 - 21:54 #16
Nej okay T
omas
Avatar billede smidt Novice
02. april 2001 - 20:31 #17
Hej thomasjepsen

Ja det er korekt jeg ønsker bare en tidsstempling af en post. Grunden til det er at jeg vil lave en søgning på den nyeste post senere men, men, der en lille men når jeg skriver =Now() så er der en ny (tom) post i min tabel så når jeg søger vil den så ikke vise den tomme post (jeg har ikke prøvet endnu så det er bare et spørgsmål) Du har nu fået 60 point for det svar mange tak....

Tilbage til det næste spørgsmål: Jeg har gjort som du skrev thomasjepsen (dog har jeg ikke noget der hedder (Kontrolelement) så jeg skrev det i standarværdi i felt2 =(Sagsnr) & \"-1.jpg\"  resultat i felt 2 er Sagsnr-1.jpg det hvar ikke meningen dersom det er værdien og ikke navnet.
En lille forklaring er at feltnavnet for felt1 er Sagsnr. og feltnavnet for felt2 er foto1. Det der så sker er at når jeg skriver 1892 i feltet Sagsnr skal der automatisk komme til at stå 1892-1.jpg i feltet foto1 osv. mit næste felt foto2 ska der stå 1892-2.jpg

Fik jeg sagt at mit resultat end til nu med den kode du har sagt jeg skal skrive er: Sagsnr-1.jpg
Hvad gør jeg forkert
02. april 2001 - 20:52 #18
Hej Smidt,

Hvis du skriver:
=[Sagsnr] & \"-1.jpg\"
i feltet Foto1, så burde det da virke...?

I foto2, skriver du så bare:
=[Sagsnr] & \"-2.jpg\"

Men inden du roder dig for langt ud i denne sag, så fortæl mig lige hvad du helt konkret ønsker, at bruge disse Foto1 og Foto2 til?
Er det kun til oplysning på skærmen? eller skal oplysningerne gemmes i basen (selvom det også er databasemæssigt forkert)?
Alt andet end lige, vil jeg stadig råde dig til at benytte forslaget med at lave en forespørgsel, hvor du har oprettet 2 ekstra kolonner:
Foto1: [Sagsnr] & \"-1\"
Foto2: [Sagsnr] & \"-2\"

Derved kan du søge i den forespørgsel, og du kan så bare trække felterne ind på formularen, som om de var gemt fysisk i databasen.
Endvidere ville det også betyde, at når du indtaster et nyt sagsnr, så vil Foto1 og Foto2 blive \'beregnet\' med det samme på skærmen...

Kan du følge mig?

/Thomas
02. april 2001 - 20:56 #19
(...fortsat)

Angående dit spørgsmål om Now() som Standardværdi, så vil en søgning på tabellen IKKE give dig den tomme post som resultat.
MEN, da Access altid har en tom (ny) post i bunden af en tabel/forespørgsel, så vil det ganske rigtigt se ud som om, den tomme post er kommet med i søgeresultatet. Men hvis man f.eks. spørger på antallet af poster i tabellen/forespørgslen, vil du kunne se at den tomme post ikke er med...

/Thomas
Avatar billede smidt Novice
04. april 2001 - 13:39 #20
Hej Thomasjepsen

Årsagen til mit ønske er at denne database indeholder poster med data, til disse data hører der også billeder, men jeg har lært (her på eksperten) at det ikke er smart at have billeder i en database, derfor har jeg navnet på billedet i databasen istedet (og det virker) billedet ligger så i det samme  bibliotek som databasen (jeg skal måske lige fortælle at det hele naturligvis ligger ude på nettet og er lavet i .ASP) Det smarte skulle så være at jeg gider ikke skrive foto navnene hver gang - og slet ikke når di har samme navn som sagsnr. Derfor et ønske om automatisering.

Jeg har gjort som du skrev >>>Og mit resultat er i Foto1 (felt2) Sagsnr-1.jpg Så der er et eller andet der virker (den tager åbenbart navnet på felt1 og ikke værdien)

Vedr. dato >>  Du har ret der er ingen tom post. Ved du forøvrigt hvad kreteriet i en forspørgelse er for at søge og få den post der har den nyeste Dato.