Avatar billede xtro Nybegynder
20. april 2005 - 01:30 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

The <noscript> Tag og VBScript

http://www.w3schools.com/html/html_scripts.asp

Hvad går afsnittet; "The <noscript> Tag" ud på?
Og hvad er et VBScript?
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
20. april 2005 - 01:37 #1
<noscript>Du har ikke slået javascript til</noscript>

Det er simpelthen til at vise en anden knap/besked/whatever hvis brugeren har slået javascript fra.

VB script er noget som bruges i forbindelse med ASP, ASP er en serverside sprog, læs mere på www.html.dk/tutorials/asp

Hvis du vil lærer serverside, så lær et ordenligt sprog istedet, nemlig php :)
www.webcafe.dk/artikler/php
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. april 2005 - 01:39 #2
hyberpreprocessor glemte at nævne en meget vigtig detalje om VBScript:

Det virker KUN i Microsoft Internet Explorer. Derfor bør man ikke bruge VBScript.
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
20. april 2005 - 01:39 #3
Har du overvejet at læse w3schools egne forklaringer til det ?-)

http://www.w3schools.com/tags/tag_noscript.asp
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
20. april 2005 - 01:39 #4
thesurfter

VBscript i ASP virker i alle browsere, da det bliver fortolket af serveren.
JScript og VBScript virker kun i IE. Derfor aldrig brug dette M$ crap.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. april 2005 - 01:53 #5
hyberpreprocessor> Han har ikke skrevet "server" nogen steder.. så jeg kan ikke se, hvorfor du snakker om serverside sprog, og anbefaler PHP..

Noscript og VBScript bruges på klientsiden. VBScript bruges i Internet Explorer. VBScript kan ikke anbefales af den grund.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. april 2005 - 01:54 #6
PS: Jeg programmer i HTML, JavaScript og ASP.. :-)
Og ja, jeg har kigget på PHP.. det var det jeg startede med.. men ASP var meget nemmere, da jeg også programmerer i Visual Basic.. og ja, jeg har prøvet Delphi :-)
Avatar billede xtro Nybegynder
20. april 2005 - 02:14 #7
Ok.
Det med servere, ASP , PHP osv. er jeg ikke kommet til endnu, så jeg aner stort set ikke hvad det dækker over. Men jeg har et helt nyt hæfte liggende ("PHP og MySQL for absolutte begyndere"), som det var meneingen at jeg skulle i gang med når jeg (engang :/ ) er blevet færdig med html og det jeg skal til bagefter (css). Og lad nu være med at foreslå noget mere - har sq svært nok ved at overskue alt det der allerede ligger forude.

Om jeg har overvejet at læse 3Wschools egen forklaring? Det har jeg gjort flere gange i det link der følger med spørgsmålet. Så jeg har ikke lige tænkt på at kigge andre steder også.

Jeres diskussion forvirre mig - kan ikke gennemskue om den ene har mere ret end den anden. Så i får 15 point hver. Er det ok?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. april 2005 - 02:22 #8
Ingen grund til forvirring.. her er forklaringen:

- JavaScript blev grundlagt af Netscape (det hed vist EcmaScript dengang). JavaScript virker i alle browsere (har ikke hørt om browsere, der ikke understøttede JavaScript).

- VBScript er grundlagt af Microsoft Internet Explorer. På klientsiden (dvs i browseren), virker VBScript KUN i Microsoft Internet Explorer. På serversiden, bruges VBScript i ASP. Man kan dog også bruge JScript i ASP.

Du vil gerne vide hvad VBScript, på klientsiden/i browseren, egentligt er. Du vil også gerne vide, hvad Noscript-tag'et bruges til.

1) VBScript: Understøttes KUN af Microsoft Internet Explorer = lad være med at bruge det
2) Noscript: hvis brugeren har JavaScript slået fra, kan man give brugeren en meddelelse. Brugeren får KUN meddelelsen, HVIS han/hun har slået JavaScript fra.

Sig til, hvis det skal forklares yderligere.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. april 2005 - 02:23 #9
Noscript er alletiders at bruge, hvis dit site er afhængigt af JavaScript-koder.

PS: Java og JavaScript er 2 vidt forskellige ting. :-)
Avatar billede xtro Nybegynder
20. april 2005 - 02:24 #10
En lille ting mere:

'comment tags'
Hvad betyder det/hvad er det for nogen?
Avatar billede xtro Nybegynder
20. april 2005 - 02:25 #11
Ja. Java er så vidt jeg ved regulær programmering (det holder jeg mig fra).
Avatar billede xtro Nybegynder
20. april 2005 - 02:26 #12
Er det de her:

<!--

//-->
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. april 2005 - 02:27 #13
Komment tags er "blokke" der kan indeholde tekst/kode, som IKKE bliver afviklet.. Teksten/koden bliver heller ikke vist.

Eksempel med HTML:
<!--
<b>Denne tekst bliver ikke vist, da den er i "comment"-tag'et.. teksten er heller ikke med fed</b>
-->

Eksempler med java script:
1)
// denne tekst er på 1 linie.. denne tekst bliver ikke afviklet

2)
/*
denne tekst er
for delt over
flere linier..
og bliver heller
ikke afviklet
*/
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. april 2005 - 02:28 #14
- Smider lige et svar.. vent med at give points, til hyberpreprocessor smider et svar..
Avatar billede xtro Nybegynder
20. april 2005 - 02:29 #15
Det sidste har jeg ikke haft noget om. Men det må jo komme.
Avatar billede xtro Nybegynder
20. april 2005 - 02:37 #16
Nå, ser først det 02:22:01 nu. Nej det er forstået.
Avatar billede olebole Juniormester
20. april 2005 - 03:18 #17
<ole>

<noscript> kan også bruges til at redirect'e rene tekstbrowsere og browsere, hvor JavaScript er slået fra:

<head>
<noscript>
    <meta http-equiv="Refresh" content="0; url=http://www.domain.dk/side_uden_JavaScript.html">
</noscript>
... osv ...

I forbindelse med HTML, må VBScript frarådes til almindelige websites.

Koder du derimod f.eks. HTA'er ( http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/hta/hta_node_entry.asp ) - eller bruger 'Microsoft Internet Controls' i Visual Studio, kan der sagtens være god mening i at bruge VBScript i HTML-dokumenter, da browser klienten så er en special-instans af IE.

/mvh
</bole>
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
20. april 2005 - 03:20 #18
svar :)

Og hvis du siger java om javascript igen, får du slag :P
Der er så enorm forskel at du ikke drømmer om det, så pas meget på forskellen mellem
JAVA og javaSCRIPT

(http://java.sun.com <= java)

Btw. thesurfter, jeg troede ikke at man kunne bruge vbscript direkte med <script> , mente kun at det var JScript. Derfor jeg gik ud fra det var tænkt som ASP.

Jeg koder i det hele (PHP,ASP,ASP.NET,JSP) men kan bedst lide PHP da JSP er meget svært (det er jo baseret på java :] ), .NET kommencielt og målrettet IE og ASP kan intet uden et par komponener.
Avatar billede olebole Juniormester
20. april 2005 - 03:28 #19
PS: JavaScript hed oprindelig 'LiveScript', men blev omdøbt lige inden frigivelsen.
Mest fordi Java (som oprindelig ikke er specielt beregnet til PC-brug) pludselig havde opnået en vældig hype, da Netscape 2.0 skulle udkomme - og den ønskede man forståelig nok at koble sig på. Samtidig lavede man en gensidig udviklings og understøttelses aftale med Sun Microsystems, der står bag Java. Det har det til gengæld knebet lidt med efterfølgende  :)

ECMA er den sammenslutning, der vedligeholder standarden, både JavaScript og JScript bygger på
Avatar billede busschou Praktikant
20. april 2005 - 08:07 #20
Jeg blander mig lige på falderebet :o)
Jvn w3schools står følgende:
-----
Definition and Usage

The noscript element is used to define an alternate content (text) if a script is NOT executed.

This tag is used for browsers that recognizes the <script> tag, but does not support the script in it.
-----
Det virker på mig som en generelt definition. At hvis et script ikke kan udføres så udføres det som står i <noscript> tagget.
Helt generelt set kunne man jo forestille sig uendelig mange former for script typer hvor javascript og jscript og vbscript blot er nogen af dem
Avatar billede olebole Juniormester
20. april 2005 - 08:23 #21
- ork ja, forestillingsevnen behøver ikke engang være stor. Bare tænk på alle de sære script typer, man ser mellem alm. JavaScript-tags  ;D
Avatar billede roenving Novice
21. april 2005 - 01:34 #22
>>ole

-- sådan nogle som dig ?-)
Avatar billede olebole Juniormester
23. april 2005 - 21:01 #23
roenving >> *ROTFLMAO* ... måske knap så skumle typer  ;D