Avatar billede nemet Nybegynder
19. april 2005 - 21:35 Der er 50 kommentarer og
3 løsninger

Hjælp til bygning af gameing PC?

Hej igen.

Jeg skal have bygget mig en ny pc.

Den må højest koste 4000 kr eller der omkring, gerne mindre.

Det skal være en 3.2 Ghz CPU. Så mangler jeg bare et godt grafik kort en et bundkort, samt processor køler. Den må gerne larme så lidt som muligt.

Jeg har 512x2 kingston DDR 2 PC3200 ram blokke, så det mangler jeg ikke. De SKAL passe i bundkortet.

Computeren skal primært bruges til at game på.

/Nemet
Avatar billede icemadsen Nybegynder
19. april 2005 - 22:10 #1
hmm.. dit grafikkort skal være et leadtek 6600gt til knap 1500, så siger du at du skal have en 3.2 ghz processor og dermed mener du vel en intel cpu, da de er de eneste der har så høj clockfrekvens...
Jeg har linket til en intel 3.2 ghz cpu med 1 mb cache som jeg mener er godt...
derudover har jeg valgt et msi bundkort med intel 915p chipsett hvilket også skulle være godt...

samlet pris ca 4200..

grafik:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126547
cpu:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91017
bundkort:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121635
Avatar billede egr_sli Nybegynder
19. april 2005 - 22:32 #2
hvorfor vil du have en p4 3,2... de kan ikke en skid.... se her i denne test (og samtlige andre) hvordan en amd athlon 64 cpu tæver alle ud af bane....

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/06/01/8858559#kommentar

en amd athlon 64 3400+ s939 kan nemt slå en normal p4 på helt op til 3,6 ghz... NEMT
du kan se i nogle af spillene der vinder en 3400+ over intel absolut bedste cpu intel p4 Extreme Edition (til omkring 6500 kr) og hvis du vælger en amd 3800+ kan den slå alle intels CPU'er.....

angående grafik ville et 6600 gt være udmærket til pengene og det mobo icemadsen linkede til ser også udmærket ud....
ville dog selv vælge et asus a8n sli så får du et super asus kort med den nyeste teknologi som hedder sli som tillader dig at bruge to grafikkort på samme tid !!!!
så får man en USTYRLIG grafik der slår ATI med flere km.......
Avatar billede egr_sli Nybegynder
19. april 2005 - 22:34 #3
ups.... glemte lige at skrive at en amd athlon 64 3400+ kun koster ca. 1500
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65509

og der får du også en køler med og kølepasta påmonteret !!!

skal gå nu men er tilbage imorgen !!!
Avatar billede nemet Nybegynder
19. april 2005 - 23:03 #4
hmm.. ja okat. men kan ikke helt se at Amd athlon på 2,4 ghz er bedre end en P4 på 3,2 ghz?

Men ellers kan det hele køre med et asus a8n sli bundkort?
Avatar billede nemet Nybegynder
19. april 2005 - 23:07 #5
og lige en anden ting, så skal jeg købe to grafik kort?

Men jeg kan jo ikke slå 2 grafik kort til skærmen? og skal det være de samme grafik kort eller kan det godt være to forskellige?
Avatar billede icemadsen Nybegynder
19. april 2005 - 23:19 #6
jeg har ikke så meget forstand på sli, men et af de grafikkort er nok.. i hvert fald de næste ½ til 1 år... at en 64bit skulle være bedre end en p4 er der mange meninger om, men det er jo op til dig hvilken cpu du vil have.. det er jo din computer ;)
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 07:54 #7
Svar: egr_sli
19/04-2005 22:32:05 --> øøøh han har 4000 kr at handle for!

en amd athlon 64 3400+ s939 kan nemt slå en normal p4 på helt op til 3,6 ghz... NEMT
du kan se i nogle af spillene der vinder en 3400+ over intel absolut bedste cpu intel p4 Extreme Edition (til omkring 6500 kr) og hvis du vælger en amd 3800+ kan den slå alle intels CPU'er..... ---> hvor pokker har du set en AMD64 3400+ nakke en EE??
-----------------------------------------

Nemet >>

Hvor Intel benytter sig af Hyperthreading teknologien hvor CPU'en omdanner processoren i to logiske dele. Hver del er i stand til at udføre hver sin såkaldte program-tråd (engelsk, thread).

Det vil sige at flere komplekse beregninger kan udføres på samme tid, eksempelvis kan man beregne billeder eller 3D grafik, surfe på internettet og køre virus scanninger samtidig. I praksis vil man også opleve at pc'en aldrig eller meget sjældent "hænger", som følge af at et program har meget travlt, f.eks. hvis den skal hente en stor fil over en langsom linie, eller harddisken scannes ved virustjek.

HyperTransport er en teknologi som en del firmaer støtter op omkring, feks benytter nVidia HyperTransport mellem North og South bridge i deres nForce chipsæt. API, som dog er ved at gå konkurs, har lavet AP1011 som er en chip benytter 8bit HyperTransport og har en PCI bus, det smarte ved dette design er at der kan sammensættes op til 16 i række hvilket giver stor muligheder for et stort antal I/O enheder. StarFish AP4011 er en HyperTransport swtich med fire 32bit porte. VIA, SiS og andre firmaer er begyndt at udvikle deres egne HyperTransport produkter.
Fleksibiliteten i HyperTransport ses på de basis opsætninger som AMD har valgt til deres refferance motherboards. Den AGP tunnel der bliver benyttet modtager en 32bit bred HyperTransport og videresender 8bit direkte til South Bridge uden at begrænse dem med latency.

Kommunikationen med resten af processoren foregår af HyperTransport. Der er indbygget tre HyperTransport controlers i selve processoren. Dataen fra disse forlader processoren i 8 til 32bit kommunikation. Dette giver HyperTransport 6,4GB/s pr port, samlet 19,2GB/s kommunikation med omverdenen ud over de 5,4GB/s det kommer fra hukommelsen.

Dataen der skal mellem HyperTransport portene og processor kernen går gennem en Crossbar. En Crossbar er en teknologi oprindeligt udviklet til Mainframe, i denne enhed sendes data mellem forskellige dele af processoren med fuld adgang til udelt båndbredde, dvs. HyperTransport Port 1 kan sende 6,4GB/s data til HyperTransport Port 2, mens Kernen modtager 5,4GB/s fra hukommelses controlleren. Hele systemet i en Crossbar er så at sige point-to-point, en slags switch opsætning.

Snakker vi 64bit platformen som er en forøgelse af kapaciteten fra 32-bit til 64-bit er dog IKKE desideret en fordobling af regnekraften, men en gigantisk udvidelse af mulighederne.

Hvert kredsløb i computeren kan have 2 tilstande (tændt eller slukket), og det er derfor forskellen på 2 i 32'vte potens overfor 2 opløftet i potens 64, der er tale om.

Ja, det betyder f.eks. at en 32 bit computer har en begrænsning på 4 gigabyte RAM. Et loft mange database computere rammer allerede i dag. Mens en 64-bit computer har et loft der skal tælles i petabytes - ikke gigabyte eller terrabytes! Helt præcist 18 petabytes RAM!

SLI >>
Citat taget fra en artikel jeg skrev om SLI tidligere herinde:

Selve SLI er ikke en ny opfindelse. Allerede de gamle voodoo kort tilbage i slutningen af 90érne havde denne mulighed.
Scan Line Interleave gjorde det dengang muligt at opnå utrolige framerates på helt op til en opløsning på 1024x768, men det kostede selvfølgelig en bondegård.
Da så de gamle kort forsvandt ud af markedet, overtog Nvidia hovedparten af sagerne, og dermed også teknologien bag SLI. I dag er det et af Nvidia´s store nytænkningsområder, og jeg er sikker på vi ikke har set alt hvad SLI kan tilbyde endnu, og med introduktionen af PCIe, er det nu blevet sjovt at lege med grafikkort og dets muligheder.

Selve indholdet i SLI
PCI har været udviklet på i en del år nu, og vil efterhånden overtage der hvor vi har AGP nu. AGP vil stille og roligt forsvinde mere og mere, men der går nok liiige en rum tid endnu.
Nvidia kontra VIA, har på dette område haltet lidt efter, hvorimod Intel var de første som lancerede et chipset, som kunne arbejde med det nye PCI Express, men stille og roligt har AMD nu arbejdet sig med ind i kapløbet men lanceringen af nForce4 i forskellige udgaver. Dog er det kun det dyreste som understøtter muligheden for SLI p.t.

Dog hedder det så ikke længere Scan Line Interleave, men derimod Scalable Link Interface.3dfx’ SLI benyttede sig af muligheden for at  lade det ene grafikkort tage sig af alle linjer med lige numre og overlade alt det øvrige til det andet kort. Så groft sat op lavede de halvdelen af arbejdet hver

Der er er meget mere om SLI, men ikke noget der vil gøre din forvirring mindre :D

Omkring valget af 3400+, så performer den IKKE bedre end 3200+. Ikke noget du på nogenmåde vil mærke til!

egr sli slynger vist mere ud end han kan holde omkring de test :D

du ksla være klar over du IKKE for et super system for 4000 kr. Og slet ikke et SLI baseret system.

Men ønsker du PCI Express, er 6600GT et godt valg. Kortet har bare en stor ulempe. Der larmer som en vild!

Kortet performer IKKE bedre end AGP versionen, og det kan jeg finde utallige test på egr sli :D

Mit bud til dig kunne være:

Bundkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99767

7-800 kr

Handles dette, er det VIGTIGT du køber en revision 2 af kortet. Dette er rettet for fejl + andet, og er kompitable med en 0.09nm CPU fra AMD64. Denne performer bedre, og holder varmen nede kontra CPU'er med 0.130nm.

CPU
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116574
1900 kr
Dette er markedets mest solgte CPU indenfor AMD64 lige p.t.
Den er lavet med den omtalte 0.09nm og det arbejder som en hest!

Køler
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104948
300 kr

MEGET støjsvag!

Grafikkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=119558
1600 kr

Test
http://www.tweakup.dk/article/539/dk/

Mit tilbud koster "lidt" mere, men du får dig en lækker maskine til godt pris.

Beklager et langt indlæg.
Avatar billede icemadsen Nybegynder
20. april 2005 - 12:58 #8
der er en forskel mellem det grafikkort som huset linker til og det jeg linker til. udover at det er pci ekspress og agp, så er der 200 mhz mere på det grafikkort jeg linker til end det kort huset linker til..

jeg vil dog stadig vælge et pci-ekspress system, da det bedre kan betale sig når du engang i fremtiden skal til at opgradere...
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 13:27 #9
200MHz mere??

Hvad snakker du om
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 13:34 #10
http://www.tweakup.dk/article/545/dk/

Citat:

Grunden er nemlig at vi fra Leadtek lige inden nytår modtog 2 grafikkort sammen med deres 6600GT AGP vi har set på for ganske kort tid siden og det var deres sprit nye 6600GT Extreme og det er faktisk "bare" et 6600GT kort som er tunet godt op i hastighed når man køber det. --> altså en forudvalgt clocket kort.

Vil klart kun anbefale dette kort tild em der ikke selv vil clocke kortet i det tilfælde. Det larmer mere end det alm. 6600GT grundet den højere clock og core hastighed.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 15:12 #11
øhhh huset.....
som jeg sagde kan en amd athlon 64 3800+ s939 sagtens slå en intel ee
se selv den test jeg linkede til fx...

når jeg siger at den kan slå den tænker jeg både på ydelse OG PRIS !!!!
en amd 64 3800+ koster ca. 2800 og en intel 3,4 ee koster ca. 7000 kr...
kan de se pointen eller skal jeg stave det for dig ?

og ydelses mæssigt vinder en amd 3800+ også i de fleste tilfælde....
og selv hvis intel vandt er der så nogen der vil give ca. 4000 kr mere og så få et eller 2 % mere ydelse ????

se her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67017

og http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118452

og så skal du også lige tage højde for at det mobo jeg nævnte kun understøtter s939 altså amds socket.....

[MAN SIGER JO AT AMDS CPUER ER BEDST TIL SPIL OG INTELS BEDST TIL KONTORPROGRAMMER SOM WORD OSV, DVS AT INTELS CPUER ER HURTIGERE TIL AT ÅBNE OG LUKKE PROGRAMMER OSV]

Hvordan kan du sige at amds 3800+ ikke slår intel 3,4 ee med km ????

det er både pris, ydelse og temperatur.....

og angående de der 3,2 ghz begøver ikke at være bedre end 2,4 ghz....
jeg kan godt høre at det lyder lidt mærkeligt men amd's  cpu'er behøver ikke lige så mange ghz for at yde ligeså godt !!!

det kan huset garanteret fortælle dig hvorfor....

og nu til et evt system som ville være godt til dig for pengene synes jeg !!

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116574 som cpu
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126547 grafikkort
og http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116246

det bliver 400 extra men jeg synes det er værd at ofre....

bundkortet er måske lige i overkanten hvis du ikke har planer om SLI...
men så får du ivertfald et kvalitetskort med den nyeste teknologi....
og hvis du har lyst kan du jo opgradere og købe et extra 6600gt og kører SLI....
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 15:27 #12
Egr sli > dit link virker ikke til den omtalte test.

Du vil da heller ikke kunne konkludere udfra EN eneste test!

EE har for det andet også 2Mb cashe hvilket AMD64 3800+ IKKE har. Du ved vel hvad level 2 cachen er ikke?

Hvad temp angår, er det et spørgsmål om rette køling du!

"og angående de der 3,2 ghz begøver ikke at være bedre end 2,4 ghz....
jeg kan godt høre at det lyder lidt mærkeligt men amd's  cpu'er behøver ikke lige så mange ghz for at yde ligeså godt !!!" >> Det har jeg forklaret tidligere oppe.

Her testet EE mod den store FX fra AMD.
http://www.digital-daily.com/cpu/athlon64fx-p4ee/index04.htm

Der er vist ikke stor forskel. Da FX ikke nakker EE er der nok ikke store chancer for den mindre 3800+ gør det vel!

Du burde vist læse denne tråd egr sli > http://www.tweak.dk/forum/thread.php?%20threadid=26721&sid=
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 15:33 #13
Skal dog siges at jeg selv har AMD64 og vil aldrig tage andet end AMD. Det var mere for at kommentere omkring den battle mellem AMD64 og P4 ikke er så ligetil :D

http://www.digit-life.com/articles2/roundupmobo/pentium4-32ghz-ee.html

Mere
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 17:08 #14
ups jeg kan godt se at linket ikke virker...
argh hvor er det dog irrerterende fordi de har samlet en af de største test af cpu'er og dere ville du kunne se at amd vandt temmeligt stort....
og det var flere forskellige sider der havde kommet med nogle test af spil som hardwaretidende har samlet.....

men alt i alt lyder det som om vi er meget enige i at amd er det bedste valg...
men nu overdrev jeg jo også lidt med den der p4 3,4 ee det kommer han jo aldrig til at vælge.....

men se nu her.... nu kan man endelig vælge og se hvilken cpu der er stærkest til hvad....
http://216.92.52.205/index.html?modelx=33&model1=61&model2=13&chart=26

og tomshardware plejer at vide hvad de snakker om !!!
prøv at vælge nogle forskellige spil og se hvordan en amd 3800+ klarer sig mod en p4 3,2 ee i doom 3.....

der er det altså temmeligt tydeligt...

og som jeg nævnte klarer p4 sig lidt bedre i kontorprogrammer osv...
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 17:11 #15
de to cpu'er er røde hvis du ikke har opdaget det :D
og stadig koster en p4 3,2 ee 6600 kr.....
DET ER OVER DET DOBBELTE !!!! OG SÅ YDER DEN ENDA DÅRLIGERE END AMD I SPIL !
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 17:13 #16
NU MÅ DU DA GIVE MIG RET I AT EN AMD 3800+ ER BEDST TIL SPIL !!!
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 17:41 #17
hmmk.. ja der er vist lidt uenighed :D

Men i skriver næsten alle sammen Leadtek WinFast PX6600 GT TDH Extreme som grafik kort på??

Det med bundkort og SLI er jeg endnu ikke sikker på.
Skal man have to ens grafik kort før det virker?

Og med CPU er der vist stadig tivl om hvilken det skal være? :D
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 17:58 #18
Tag det nu roligt med dine !!! og capslock egr sli.....

3800+ er ikke bedre end så mange andre :(

nenmet, du skal være tilfreds med både Intels og AMD64.

Til 4000 kr er udvalget også spartant :D

De 200 MHz 3800+ er højere end f. eks 3500+ vil du ALDRIG mærke ril alligevel.

Hvad angår 6600GT Extreme, så læs

Kommentar: huset
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 18:06 #19
Ja okay.. har lige fået afvide at en 3500+ svare til en p4 3,5?

Også kan jeg da se at det skal være de grafik kort for at køre med SLI systemet, så man kan jo ikke skifte det ud hvis du vil have et nyt grafik kort? Så kan jeg vel lige så godt spare de penge og købe et normalt bundkort? Også kan jeg se at Extreme ikke køre på AGP port? men PCI ekspress? Jeg ved dog ikke om der sidder PCI ekspress på alle nye bundkort?
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 18:11 #20
Og lige noget andet,

Jeg havde selv kigget på et Radeon 9600XT..? Det har 256 DDR ram hvor 6600GT kun har 128 DDR ram..? Men er 6600GT stadig bedre end et Radeon 9600XT?
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 18:41 #21
Ja okay.. har lige fået afvide at en 3500+ svare til en p4 3,5? --> ja, men så firkantet er det ikke helt. Grunden til man sammenligner den med en P4 3.5 er fordi at en AMD64 - arbejder dobbelt pr clocl cycle.

Det bundkort JEG omtaler er IKKE med Express. Dete r chipsettet der bestemmer om du kan benytte denne arkitektur, og så selvfølge soklen. Men uden 9xx chipsettet, ingen EXpress sokel :D

Til AGP >

Bundkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99767

7-800 kr

Til PCI Express
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116253

Alt du skal vide om PCI Express har jeg forklaret længere oppe
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 18:41 #22
Det handler ikke om antal RAM på kortet, men ja, 6600GT er bedre end 9600 kortene
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 19:34 #23
Mine indlæg må også tages som et svar
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 19:58 #24
egr sli >>

L1 og L2-cache.
Level 1 og Level 2 cache er små og meget hurtigt RAM-lagre, der virker som buffer mellem CPU og det større arbejdslager.
L1 cache er placeret inde i CPU’en, hvor den arbejder meget tæt sammen med CPU'ens registre.
L2 cache er placeret i større afstand fra CPU'en. Selve L2-lageret kan være indbygget i CPU'en, det kan være monteret på et modul sammen med CPU'en, eller det kan være placeret på bundkortet - alt efter hvordan arkitekturen ser ud.

En stor level 2 cache er altid rart, men også noget der altid koster
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 20:07 #25
mmm vi bliver vist aldrig helt enige huset....
MEN.... an amd 64 athlon 3400 eller 3500 er vi trods alt enige i er et godt valg...

lidt om SLI...
Ja du skal have to ens grafikkort - Helt magen til af samme mærke osv....
nej du behøver ikke to du kan starte med et kort og derefter købe et til hvis du får lyst og råd :D
ALLE sli kompitable kort er til PCI-express...
som huset også linker til er et asus a8n SLI deluxe et godt valg og det motherboard understøtter også PCI express.
angående om du skulle vælge en radeon 9600XT ville mit svar være NEJ !
9600xt koster godt nok ca. 1000kr men det performer dårligere og så fås det kun til agp...

http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20050404/geforce_6600-30.html
nu ved jeg godt man ikke skal bedømme ud fra en test men.... resultaterne er temmelig klare.... der er ikke et 9600xt i testen men derimod "storebroren" radeon 9800xt...
og der kan man jo se at 600gt vinder temmeligt klart...

forresten hvis du vælger at købe et asus a8n SLI motherboard så er det nok også en god ide at vælge et asus grafikkort http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104917
det er stadig et 600gt det er bare asus som er producent....
og hvis du har et asus mobo og et asus grafikkort sikrer du dig at de kan "snakke" godt sammen... Ikke at andre kort ikke vil, men så er du sikret :D
(og asus er verdens førende leverandør indenfor grafik og motherboards)

angående det med 256mb ram og 128 betyder det ikke det helt store.... kortet er ikke dobbelt så godt med 256 end 128..... det betyder blot at du kan få en større opløsning af billedet (1600x1200) og dermed få lidt bedre detaljer osv.....
men mange computere hacker når man spiller med så høj opløsning alligevel så det byder ikke det helt store...
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 20:09 #26
hov... der skulle selvfølgelig havde stået 6600gt de der steder :D
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 20:12 #27
lidt om SLI...
Ja du skal have to ens grafikkort - Helt magen til af samme mærke osv.... >>> Nej!

Du skal have et chipset der understøtter det, ellers er grafikkortene intet værd.

Det er heller ikke grafikkortene der sørger for at de kan "snakke" sammen. Der er den native brigde der forbinder dem :D

Om man er til Intel eller til AMD, er som at snakke religion. Enten kan man lide det ene, eller også kan man lide det andet.

Ligemeget hvad, så vil opretters krav tilfredsstilles med både AGP, PCI Express, AMD eller Intel.

egr sli > du bør læse denne gennem. Manden der FØRE ordet i denne tråd, er udvikler indenfor området.
http://www.tweak.dk/forum/thread.php?%20threadid=26721&sid=
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 20:22 #28
Kommentar: egr_sli
20/04-2005 20:09:56 --Ved hvad du mener :D
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 20:25 #29
i starten troede jeg også helt klart at 256 det bare var bedre..... det er det sådan set også men ikke dobbelt så godt som jeg troede....
også det med 3,2 ghz det er jo meget højere end 2,4 så må det vel være bedre ????
sådan lød min teori også i starten men man bliver jo trods alt klogere, ved at spørge alle Experterne herinde (det var ikk et kompliment til mig selv :D) men sådan nogle som arne_V osv...
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 20:36 #30
mmmm huset du bliver ved med at modsige mig.... måske kunne det være sagt på en anden måde men JO man skal have to ens grafikkort der understøtter SLI som er helt magen til hinanden.... Og deriblandt skal "chipsættet" som du bliver ved med at nævne være ens - Selvfølgelig som jeg skriver skal du have to ens grafikkort - Helt magen til af samme mærke osv...

det må ikke være et asus 6600gt og et gigabyte 6600gt det HAR jeg altså ret i....
og grunden til at jeg linker til test er vel at de der laver dem ved hvad de snakker om
man kan nemt og hurtigt få et overblik over hvordan de performer + at der plejer at være både en konklusion og artikel om de forskellige kort....
Det nytter jo ikke at begynder at fable og alle mulige fremmede fagudtryk som manden alligevel ikke forstår særligt meget af.... selvfølgelig skal det nævnes men man skal passe på med at forvirre.....

kan selv huske dengang jeg blev logget på exp for første gang.... der begyndte de alle sammen at fable om bus hastigheder og clock frekvenser - jeg anede jo ikke hvad de talte om dengang !!!
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 20:37 #31
Okay.. så langt så godt..

Nu da i er blevet enige om at amd 3400+ eller 3500+ er bedst til mit behov, så sådan en vælger jeg nok..

Men det lyder som om i stradig er lidt uenige om jeg skal have et bundkort med SLI eller uden?

men så skal jeg lige sikre mig at det passer i et miditower?

men men altså som huset skrev så ville AGP vel forsvinde ud om et par år?

Og hvilken køler skal jeg have hvis den ikke køle godt men ikke larme så vildt meget?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 20:38 #32
og jo jeg ved godt at der både skal være en SLI bridge eller connector men det behøver vi jo ikke snakke om da det ikke kan komme på tale her....
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 20:44 #33
mmm ja om du vil have sli eller ej bestemmer du jo....
men selve kortet er jo også nyt med både SATA stik og 4 ram sokler....
angående cpu køler er der jo en køler med hvis du køber en cpu IN-A-BOX
meeeeen de kølere er kendt for at larme en del og yde temmeligt moderat....

har selv hørt at zalman skulle være godt men så her den anden dag at en glacialtech igloo 7200 ligth også var ret god.... den koster kun 140 kr kan køle en amd op til 3800+ vejer KUN omkring 350 g (hvilket er ret vigtigt hvis du skal transpotere din pc rundt til fx lanpartys) i mange tilfælde er CPU blevet beskadigt når man flytter sin pc med nogle større kølere som vejer ca 6-700 g..... og det er surt :(
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 20:57 #34
Okay.. coolt nok.. da kort med SLi koster ca kun 200-300 kr mere end et normalt så tror jeg at jeg køber et kort med SLI..

Så det bliver vel noget i stil med:

Bundkort: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116253

CPU: Nu sidder jeg lige og kigget på 3400+ og 3500+. (hvad er forskellen udover at 3400+ er en 2,4 GHz og 3500+ er en 2,2 GHz?

Grafikkort må blive et: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126547

Jeg har tænkt mig at købe et gameing kabinet på shg.dk. Det regner jeg med er et miditower, så de her ting skulle helst passe i et miditower?

Og mine ram virker også på det er bundkort?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 21:05 #35
næsten ingenting.... en af dem er garenteret det er IN-A-BOX som jeg snakkede om altså en cpu der lige er til at sætte på motherboardet med køler og kølepasta monteret...
ellers er det ingenting som du kommer til at mærke men hvis de koster det samme så ville jeg nok vælge 3500+

HUSK.... at CPU'en SKAL være til socket 939 (det er den "plads" hvor cpu'en skal sidde på motherboardet) der plejer bare at stå S939....

grafikortet ser fornuftigt ud (ville nu selv vælge et asus 6600 gt) men det er smag og behag :D

angående kabinet så er jeg ikke helt sikker.... Jeg ville mene at alt det her skulle passe ind i et såkaldt ATX kabinet men jeg er IKKE sikker.... det har jeg ikke rigtig forstand på :D

men øhhhh har du også lagt højde for at du skal have en PSU ??? eller en strømforsyning som den også hedder... ved du hvad det er eller skal jeg forklare nærmere ????

- og ja rammene skulle virke på det bundkort
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 21:06 #36
hov.... der var jeg lidt for hurtig... har du DDR 2 ram ??? og er du HELT SIKKER på at det er ddr2 ram du har....

asus a8n SLI understøtter IKKE ddr2 ram så....
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 21:13 #37
Okay.. Mine ram er ikke DDR2 kan jeg se..

men bare normale DDR ram.. kan de køre på det eller skal det være en helt ny ram type??

Høre en strømforsyning ikke med til de fleste nye kabinater??

Hvad er forskellen på et ATX og et meíditower??
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 21:19 #38
godt nok almindelige ddr ram kan sagtens køre på SLI moboet...
jeg tror ikke der følger strømforsyninger med ALLE kabinetter men der er selvfølgelig nogle.... Det står der selvfølgelig om der følger en PSU med kabinettet....

og som jeg sagde har jeg ikke så meget forstand på det med ATX og meditower jeg ved bare at ATX er STANDARD og er det de fleste bruger....

ville bare lige sikre mig at du havde taget højde for PSU....
og jeg vil helt klart anbefale en PSU på 400w eller derover da SLI kræver temmelig meget kraft af PSU'en
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 21:29 #39
er det så der her grafik kort du ville vælge? http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104917
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 21:32 #40
mmm jo jeg tror at et ganske normalt kabinet hedder ATX miditower....
TROR JEG....

køb evt dit udstyr hos expressdelivery.dk der er der et stort udvalg til en billig pris :D
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 21:37 #41
okay.. super..

Tror jeg køber det hos shg.dk der kan jeg få det kabinet som jeg vil have.. :D og jeg kan købe alle tingene der.

Men du sagde du ville vælge et asus som grafik kort er det så det her du mener? http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104917
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 21:38 #42
ja det er det.... alle kortene er jo stortset ens de har jo alle den samme GPU nemlig en nvidia 6600gt... det der er forskellen er Bundlet (altså det software der kommer med som spil osv.) og køleren på kortet....

og det er stortset det samme....

det er bare det igen at hvis det er to kort fra asus så ved man at de kan funge sammen (det kan de andre kort også men) man opnår at de passer godt sammen...

men det er som sagt smag og behag...

og så kan jeg faktisk se at asus grafikkortet faktisk koster ca. 200 kr mindre og det er jo altid noget
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 21:41 #43
ja.. det var det med prisen jeg også så.. :D men så viste jeg ikke lige om det var det rigtige.. :D

men så skal jeg da til at bestille ny PC.. :D

Jeg siger mange gange tak for hjælpen, jeg giver jeg hver 100 point da i begge har givet forslag og diskoteret hvad der var bedst..
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 21:45 #44
ja det er helt iorden....
håber alt går vel og du bliver glad for din pc...
nu har du ivertfald hørt to "experters" mening hehe :D

jeg er ivertfald glad for at vi har overbevist endnu en om at man ikke bare skal vælge intel pga den høje GHZ....
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 21:48 #45
Nu kan jeg se at http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65509 den CPU ikke er socket 934?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 21:48 #46
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 21:54 #47
hm ja. men så er vi oppe på en 3500+ som koster 2000 hvor den anden kostet 1200.. hmm ikke helt godt..
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 21:58 #48
nej okat.. jeg tager det sku.. :D

men er en PSU på 400 watt eller skal jeg have over 400 watt?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 22:00 #49
uha ja det kan jeg godt se....jaaaa hvad gør man så ??? men 2000 + 1000+ 1300 giver 4300 kr !!! kan du leve med det ??? ellers kunne man vælge et andet mobo....
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 22:03 #50
hehe jeg kan leve med det.. men skal lige have kabinet og PSU jo.. men jeg å lige se på det.. :D
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 22:05 #51
åhhh ja det havde jeg glemt !!!
ja... jeg ved sq ikke lige hvad man kan gøre ?? det er ivertfald et super system til pengene du får dig der som 100 % sikkert ville have kostet mere i butikkerne :D
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. april 2005 - 22:11 #52
nå nemet bliver desværre nødt til at gå nu...
håber dit lille projekt lykkedes :D
Avatar billede nemet Nybegynder
20. april 2005 - 22:16 #53
hehe jo tak.. 5101 bliver det ca.. :S hehe.. men sådan er det.. jeg skal jo nok ikke lige skifte pc om et år så.. :D