Avatar billede canedo Nybegynder
18. april 2005 - 22:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problem med SQL sætning og sortering

Normalt anvender jeg denne SQL for at se de nyeste records i min tabel:

order = request("order")

SQL = "SELECT TOP 30 brugerID, fotoType, fototekst, brugernavn,"&_
      " datoSidstSet, datoForOprettelse, ip FROM [brugere] "&_
      "WHERE brugerID<>8 ORDER BY " & order & " desc;"

Men det går i kage, når jeg reelt kun vil se de nyeste records samtidig med at jeg sætter en order på en anden kolonne. For så går TOP 30 ind med udgangspunkt i den nye rækkefølge uden at tænke på, at jeg kun er interesseret i at se de nyeste 30 records helt overordnet...

Hvordan løser jeg lige den?
Avatar billede lizardine Nybegynder
18. april 2005 - 22:33 #1
Kunne du ikke sorter på en oprettelsesdato og så din order. F.eks. Order By Dato, " & order & " Desc
Avatar billede canedo Nybegynder
18. april 2005 - 22:37 #2
kan man sætte order 2 gange? Jeg går i seng nu, men vender stærkt tilbage i morgen formiddag.
Avatar billede lizardine Nybegynder
18. april 2005 - 22:42 #3
Nej, det kan man ikke. Det du kan gøre er som ovenstående eksempel:

Select * From Tabel Order By Dato Desc, " & order & " Desc
Avatar billede canedo Nybegynder
19. april 2005 - 13:20 #4
Nu gør jeg sådan her, og det ikke efter hensigten. Der sorteres nu udelukkende på datoForOprettelse men ikke efter den order-streng der sendes:

SQL = "SELECT TOP 24 brugerID, fotoType, fototekst, brugernavn"&_
      ", datoSidstSet, datoForOprettelse, ip FROM [brugere]"&_
      " WHERE brugerID<>8 ORDER BY datoForOprettelse desc, " & order & " desc;"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rs.Open SQL, Connect, 3, 1
Avatar billede canedo Nybegynder
19. april 2005 - 13:23 #5
Jeg bruger TOP24 for at få de første 24 records frem, - vil ikke se alle 500 records...
Avatar billede canedo Nybegynder
19. april 2005 - 13:39 #6
nu har jeg ændret det lidt til sådan her for at finde de første 31 poster, men det virker ikke...

SQL = "SELECT * FROM [brugere]"&_
      " WHERE brugerID<>8 ORDER BY " & order & " desc;"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rs.Open SQL, Connect, 3, 1

Do while rs.RecordCount < 31
--diverse html --
Loop
Avatar billede canedo Nybegynder
19. april 2005 - 13:47 #7
Well well... nu har jeg gjort sådan her:

SQL = "SELECT * FROM [brugere]"&_
      " WHERE brugerID<>8 ORDER BY datoForOprettelse desc, " & order & " desc;"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rs.Open SQL, Connect, 3, 1

count = 1
Do while count < 10
count = count + 1
-- HTML række --
rs.movenext
Loop

Og den finder rigtigt nok kun 10 records efter datoForOprettelse, men den vil stadig ikke hive order-strengen ind...
Avatar billede canedo Nybegynder
09. maj 2005 - 10:02 #8
lukker :o)