Avatar billede davidfossil Nybegynder
18. april 2005 - 17:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Selecte de mest aktuelle artikler

Jeg er rimelig ny til MSSQL (har tidligere brugt MySql), og er lidt i tvivl om hvilke muligheder man faktisk har i stored procedures.

I et system jeg arbejder med har jeg følgende tabel:

Articles
articleID (varchar)
title (nvarchar)
body (ntext)
start (datetime)
end (datetime)

Følgende problem skal løses - er det muligt som en stored procedure? (hvis ja: hvordan?)

- Metoden skal gerne kunne kaldes med en numerisk værdi som paramter der fortæller hvor mange rækker der skal hentes (TOP x).
- Såfremt der findes artikler hvor (start < GETDATE() AND end > GETDATE()) skal disse selectes først.
- Er der ikke aktuelle artikler nok, skal der "fyldes op" med artikler der har (start = NULL AND end = NULL)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
18. april 2005 - 18:30 #1
Alt kan lade sig gøre i T-SQL!

create proc usp_get_articles
@top_n int
as
begin

set rowcount @top_n

select * from Articles
where start < getdate() and end > getdate()
order by datediff(second, isnull(end, '2000-01-01', getdate())

end

Nu har jeg ikke lige chekket syntaxen osv... men det er ihvertfald vejen :O)
Avatar billede davidfossil Nybegynder
19. april 2005 - 08:55 #2
Jeg kan godt følge det du skriver, men der er stadig nogle ting jeg er i tvivl om.
Glemte forresten at skrive at de (start = NULL AND end = NULL) artikler der hentes, meget gerne skal være random på en eller anden måde.

For overskuelighedens skyld ville det måske være det letteste at lave to views på tabellen - et med "nyheder" (altså de tidsindstillede), og et med de andre?
Avatar billede davidfossil Nybegynder
19. april 2005 - 08:59 #3
Måske er det den bedste løsning hvis jeg har en stored procedure der henter alle aktuelle nyheder, og en anden der giver mig x antal tilfældige artikler.
På denne måde kunne jeg lade programmet der skal ligge oven på (C#) vurdere om der er nyheder nok, og hvis der ikke er det bede om nogle tilfældige artikler.
Avatar billede davidfossil Nybegynder
19. april 2005 - 09:00 #4
I så fald mangler jeg bare noget input på hvordan jeg skal få SQL til at selecte nogle random rows i tabellen.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
19. april 2005 - 09:15 #5
At selecte en random row kan godt være lidt besværligt, det vigtige er jo at de id's som random giver tilbage rent faktisk også findes i tabellen. Det kan løses på forskellige måder, her er eks.vis en:

For at begrænse resultatet lidt kan man måske nøjes med at vælge random indenfor måneden/ ugen osv... kommer an på antallet af dine artikler.

select id, identity(int, 1, 1) as iid into #rand_id from Articles where startdate < getdate() - 30

Find max og min iid fra tabellen!
Herefter laver du en random: select @rand_id = rand() * maxID , dette iid findes i #rand_id

Nu kan du så lave en join på det op imod dine Articles

select * from Articles a
inner join #rand_id r
on r.id = a.id
where r.iid = @rand_id

Hvis du vil have flere random artikel id's, så kunne du evt.
select rand() * maxID as rand_id into #rand_id
declare @i int
set @i = 0
while @i < 5
begin
    insert into #rand_id select rand() * maxID
    set @i = @i + 1
end

Og herefter joine op imod denne også. Som du kan se er sådan en random lidt besværlig at arbejde med. Jeg har flere gange også rådet folk til at generere en tabel en gang i døgnet og så altid bruge den som reference tabel, istedet for at lave en mapping imellem fortløbende id'er og id fra sourcetable... Der er mange muligheder.. håber det har hjulpet dig lidt på vej :O)
Avatar billede davidfossil Nybegynder
19. april 2005 - 09:30 #6
Det ser ganske nok en smule besværligt ud.
Især fordi jeg ikke har noget fortløbende id på mine artikler...

Mange tak for hjælpen, du får points. Jeg lader dog lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu for at se om der er andre gode kommentarer.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
19. april 2005 - 10:05 #7
Ja.. må jeg lige spørge om hvorfor du ikke har en id på dine artikler?
Avatar billede davidfossil Nybegynder
19. april 2005 - 11:14 #8
Jeg har skam en ID, det er bare ikke fortløbende numerisk, men derimod en varchar.
Årsagen er at der i det webinterface der skal på, gerne skal kunne vises nogle pæne URL's - fx www.mitsite/articles/celebration.html, hvor "celebration" er ID på en artikel.

Hvis det er nødvendigt for at kunne lege med random, må jeg vel blot lave en ekstra kolonne med fortløbende numre.
Avatar billede davidfossil Nybegynder
19. april 2005 - 12:09 #9
janus: http://www.developerfusion.com/show/4680/ - måske interessant for dig også, hvis det ellers virker :)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
19. april 2005 - 17:41 #10
Nej den er ikke fortløbende som jeg havde regnet ud, det er også derfor du skal lave din mapping vha. denne her so mjeg tidligere skrev :

select id, identity(int, 1, 1) as iid into #rand_id from Articles where startdate < getdate() - 30

:O)
Avatar billede davidfossil Nybegynder
19. april 2005 - 21:04 #11
Så du det link jeg smed?
Jeg har leget lidt med det, og det ser ud til at det virker - at selecte random med én linje :)

Smid lige et svar, tak :o)
Avatar billede davidfossil Nybegynder
19. april 2005 - 21:05 #12
det havde du gjort - doh!