Avatar billede faurskov1 Nybegynder
18. april 2005 - 16:13 Der er 15 kommentarer

lav en tekstfil dynamisk i formatet UTF-8

Hej alle
Jeg har lavet et administrationsmodul, som via en database genererer en tekstfil. Tekstfilen skal bruges i diverse flash-spil (mange sprog), og skal derfor være UTF-8 format. Er det muligt at lave en tekstfil via ASP i formatet UTF-8? Eller alternativt kan man overskrive en eksisterende tekstfil i formatet UTF-8 med en helt ny tekst, og bibeholde formatet?

På forhånd tak

Brian Faurskov
Avatar billede moejensen Nybegynder
18. april 2005 - 18:28 #1
Brug følgende: Response.Charset="UTF-8" .
Avatar billede moejensen Nybegynder
18. april 2005 - 18:29 #2
Dim fso, MyFile
Response.Charset="UTF-8
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set MyFile = fso.CreateTextFile("c:\testfile.txt", True)
MyFile.WriteLine("This is a test.")
MyFile.Close
Avatar billede faurskov1 Nybegynder
18. april 2005 - 20:41 #3
KANON - det er første gang jeg bruger systemet - håber du har fået dine velfortjente point
Avatar billede moejensen Nybegynder
18. april 2005 - 22:14 #4
du skal lige acceptere svaret fra mig inden du kan give point.
Avatar billede faurskov1 Nybegynder
18. april 2005 - 23:21 #5
Jeg var vist lidt for hurtigt ude, fordi når jeg åbner den genererede fil i Notesblok og vælger 'gem som', så er formatet fortsat ANSI, og det format æder Flash ikke. Det ville være fedt hvis selve filen var i formatet UTF-8 (hvis jeg gemmer filen som UTF-8 via Notesblok, så æder Flash nemlig filen uden problemer)
Avatar billede moejensen Nybegynder
19. april 2005 - 07:44 #6
kan flash ikke klare filer der er skrevet vis ovenstående kode?
Avatar billede faurskov1 Nybegynder
19. april 2005 - 13:32 #7
Problemet er i sin enkelthed, at en asp-fil via et udtræk fra en database, skal generere en asp-fil i formatet UTF-8.

Problemet opstår når der kommer tegn a la ` og lignende fra databasen, så bliver den genererede fil ikke i UTF-8 formatet. (Filen skal efterfølgende bruges af en flashfilm, som bedst kan læse dette format).

Der er tale om en Access-database. Kan man sikre sig, at alle tegn der gemmes i databasen er i det rigtige format???
Avatar billede moejensen Nybegynder
19. april 2005 - 14:28 #8
prøv med et replave på 'og "

    Function AccentReplacer(strString)
        strString = Replace(strString, "'", "'")
        strString = Replace(strString, """", """)
        AccentReplacer = strString
    End Function
Avatar billede moejensen Nybegynder
19. april 2005 - 14:31 #9
eller prøv at brug Trim() metoden
Avatar billede faurskov1 Nybegynder
19. april 2005 - 15:35 #10
Hej moejensen og mange tak for de mange gode råd - jeg er imidlertid ikke helt tryk ved replace-metoden, da der jo kan forekomme mange specialtegn på de mange sprog som løsningen skal kunne fungere på.
Avatar billede moejensen Nybegynder
19. april 2005 - 15:42 #11
hvad med Trim() virker den?
Avatar billede faurskov1 Nybegynder
19. april 2005 - 16:25 #12
Trim gør desværre ikke forskellen :(
Avatar billede kjulius Novice
20. april 2005 - 02:47 #13
Uden at skulle gøre mig alt for klog (nedenstående er ren teori), så kunne du jo prøve at tænke over dette:

Det ser ikke ud til at man kan angive codepage på CreateTextFile, men man kan godt angive, at den skal oprettes som Unicode (som vel svarer til UTF-16?) ved at tilføje en ekstra parameter med værdien True:

Set MyFile = fso.CreateTextFile("c:\testfile.txt", True, True)

Det er stadig ikke UTF-8 der ligger i filen, men du burde i hvert fald ikke få problemer med specialtegnene (til gengæld fylder hvert tegn vel 16 bits - altså filen fylder dobbelt så meget).
Avatar billede faurskov1 Nybegynder
20. april 2005 - 10:14 #14
Hej kjulius
Jeg har prøvet at indstille parametrene på følgende måde, men desværre kan flash ikke læse unicode (ihvertfald ikke flash-player 6.0, som jeg udvikler til).
Avatar billede kjulius Novice
21. april 2005 - 00:05 #15
Okay, det var jo ærgerligt :-(