Avatar billede sune18 Novice
18. april 2005 - 10:41 Der er 12 kommentarer

Lidt java

Jeg har lavet en side som virker fint i IE...

men den fungerer ikke godt i FF, jeg har derfor søgt lidt på nettet, og fundet en såkaldt Detect-Browser :

http://www.java-scripts.net/javascripts/Detect-Browser.phtml

Er der nogle der har kendskab til en sådan blot hvor den også kan vælge imellem IE 6.x og FF, for så vidt jeg kan se kan det førnævnte ikke.. eller er det mig der har læst forkert?

min tanke var at man skulle komme ind på 2 forskellige sider alt efter hvilken browser man benytter, de skal dog være ens, men jeg kan som nævnt ikke få koderne til at fungere ordentligt i FF..
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2005 - 11:10 #1
<ole>

Fra et andet spm. har jeg kraftigt på fornemmelsen, du stadig ikke har fået skrevet en valid og hensigtsmæssig kode. Det bør der først komme styr på. Ellers kommer du bare deo på hunde-høm-høm'en ... men den er stadig en høm-høm  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede sune18 Novice
18. april 2005 - 11:53 #2
Det må jeg jo give dig ret i...

Men har validet den.. og den melder kun 5 fejl, alle som ikke burde have nogen betydning..:

there is no attribute "ALINK"

there is no attribute "LINK"

there is no attribute "VLINK"

there is no attribute "BORDER"  //Hvor jeg har defineret en billedfil med border='0', hvilket jeg også har gjort med andre, men der brokker den sig ikke.. :/

there is no attribute "TARGET" //Hvor jeg bare har sagt target='_blank', her brokker den sig også, men underligt nok kun over denne ene, selvom der er mange andre..

De fejl burde vel ikke betyde noget for visningen i FF.. :/
Avatar billede sune18 Novice
18. april 2005 - 11:53 #3
btw, du kan ikke bruge det tidligere link til siden da den ikke er online mens jeg er i skole.. prøver på at finde en løsning..
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
18. april 2005 - 11:55 #4
/me kan ikke se noget som helst java..

http://java.sun.com = JAVA
http://www.java-scripts.net/javascripts/Detect-Browser.phtml = javaSCRIPT
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2005 - 11:58 #5
Resultatet er helt afhængig af bl.a. din DTD, så det er ikke til at sige meget om det. Derudover er det ikke nok, din kode validerer, den skal også være fornuftig. Validatoren siger kun noget om dokumentets syntaktiske tilstand  :)

Hvis du hænger den op igen, lykkes det nok at finde ud af, hvad du skal gøre for at få siden vist ens i 'de to store'.
Avatar billede sune18 Novice
18. april 2005 - 12:04 #6
Okey.. men jeg har fået lidt hjælp til koderne.. og vi synes nu at de ser fine ud..

den er kommet op nu... : http://www.goat.dk/zyn0/SUNE/
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2005 - 12:14 #7
Du bør stdig slette din XML-prolog ... den er der ikke noget at bruge til. Det er denne linie:
  <?xml version="1.0" encoding="windows-1252"?>

Derudover burde ingen browser få noget fornuftigt ud af denne left-angivelse:
  <div style="position: absolute; left: 9014:23px; top: 73px;">

- at IE alligevel lykkes med at gætte på, hvad du mener, må anses for en bug  :)
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2005 - 12:19 #8
- men hele din kode er noget rod. Du bør gøre, som jeg viste dig i det andet spørgsmål:
Opret et relativt poitioneret div, som du centrerer. I det lægger du sidens indhold som absolut positionerede elementer.

Det er en langt mere hensigtsmæssig opbygning, som samtidig gør koden mulig at vedligeholde. Den kode, du har nu, er elendig at have med at gøre som koder  :)
Avatar billede sune18 Novice
18. april 2005 - 13:07 #9
Tak olebole... er i gang med at lave det om nu..! og det virker godt i begge.. bortset fra at den hopper et par px opad i FF.. men er nok en lille fejl jeg har lavet.. ligger et link ind når jeg er færdig.. kan være du har andre godt forslag!!

mange tak for hjælpen indtil videre..!! !
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2005 - 13:30 #10
Selvtak. Du går i skole bl.a. for at lære det her ... derfor giver jeg ikke så let op (omend det måske kan virker irriterende). Jeg er dog ikke sikker på, jeg har så meget tid idag - men der er sikkert andre, der gerne giver en hestesko  ;o)
Avatar billede sune18 Novice
21. april 2005 - 14:09 #11
Det er skam kun lækkert at du gider hjælpe.. ;)

Jeg har nu et nyt problem.. siden er faktisk færdig..!! Jeg har som du snakkede om brugt absolute til at placere mine billeder på siden... ! Vi løb dog ind i nogle problemer hvis siden skulle vises i 800x600.. så jeg har brugt et Javascript, sådan så hvis man kører 1024x768 så kommer man ind på en tilpasset side, og hvis man kører 800x600 så kommer man ind på en side hvor den er tilpasset skærmopløsningen..! !

Der er dog stadig et mindre problem.. hvis man ser siden i FF rykker det hele sig omkring 5 px opad, hvilket ikke er så slemt, for det ligger man ikke mærke til.. men vores menu kommer bare til at hænge lige midt i en streg.. Jeg har imidlertidig løst problemet ved at bruge endnu et Javascript! Så først bestemmer den hvilken skærmopløsning man kører, derefter hvilken browser man kører med, også kommer man ind på de tilpassede sider! så siderne ser helt ens ud! de 2 javascript kører i 2 forskellige dokumenter, som linker til hinanden, jeg har dog et problem med at få det til at fungere med FF! Hvis man åbner det første dok i FF kommer den ikke videre:/ men hvis man starter med at åbne det som bestemmer hvilken browser man bruger, så hopper den videre, så er der ikke nogle problemer.. Der er ingen problemer med at få det til at fungere i IE.. der kan man starte i det første dok, springe videre til det næste, og ind på de tilpassede sider..!!

Har du nogle forslag..?? for ellers er alternativ at jeg kun kan bruge det ene Javascript, også kommer menuen til at hænge "midt i det hele".. For det virker fint hvis man kun benytter det ene Javascript.. Jeg har også prøvet på at bytte rundt på dem, så den starter med at bestemme browser og derefter skærmopløsning.. det løser dog imidlertidig ikke problemet..

Javascriptet kan ses på følgende links:

http://www.java-scripts.net/javascripts/Detect-Resolution.phtml

http://www.java-scripts.net/javascripts/Display-Browser-Type.phtml
Avatar billede roenving Novice
22. april 2005 - 11:35 #12
Hvis det skal være ud fra den løsning i bruger (den kunne sikkert også løses på adskillige andre måder, og sikkert også mere hensigtsmæssigt !-) er der kun at placere både størrelsesscriptet og browser-detect-scriptet på alle sider, og så bare vende logikken i størrelsesscriptet !o]