Avatar billede topperh Nybegynder
27. oktober 1999 - 16:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kryptering

jeg vil gerne have hjælp til hvordan man omdanner en streng til dens acsii talværdier for derefter at tilføje en anden talværdi og til sidst omdanne talværdierne til en ny streng.
Avatar billede kampfeldt Nybegynder
27. oktober 1999 - 17:30 #1
Det nemmeste, vil bare være at lave en tabel som:

if (din_streng = a) return 0;
if (din_streng = b) return 1;
OSV.

og den anden vej

if (dit_tal = 0) return a;
if (dit_tal = 1) return b;

Så er det nemt at lægge tal værdier sammen og få en anden nemlig:

(talværdi1 + talværdi2) mod 26

hvis du bare skal bruge acsii værdi skriver du bare:

(int)din_char

f.eks
(int)a eller (int)t

men husk (int)A og (int)A giver forskellige tal !!!!!

jesper kampfeldt
Avatar billede mike@work Praktikant
27. oktober 1999 - 23:09 #2
Jeg kender ikke JAVA sproget overhovedt, men derimod ASP, VB og VB-script...

Jeg har netop lavet en sådan rutine (2 dage siden) og jeg ligger inde med en rutine du gerne må få, men hvis du ikke kan finde ud af ASP, VB eller VB-script, så ved jeg ikke hvor bevendt den er ?!?!?
Avatar billede topperh Nybegynder
28. oktober 1999 - 11:14 #3
Tak kapfeldt det vil jeg lige prøve i weekenden.

Avatar billede dollerup Nybegynder
28. oktober 1999 - 14:27 #4
kampfeldt

det virker fint med at omdanne et tegn til dens acsii værdi, men hvordan tager man en hel string og omdanner hvert tegn til dennes ascii værdi for derefter at lægge en int værdi til og så omdanne dette ascii tal værdi til dens bogsta/tegn.
Avatar billede kampfeldt Nybegynder
28. oktober 1999 - 15:10 #5
en String har ikke en ansii værdi det er kun char's der har en acsii-værdi, og det nytter ikke noget at tage hver enkel char i stringen, for så kan forskellige ord have sammeværdi.
Avatar billede codpiece Nybegynder
28. oktober 1999 - 15:13 #6
dollerup > Hvad med ROT13?

Alle (engelske) bogstaver bliver skubbet tretten tegn frem eller tilbage i alfabetet, a bliver til n, Q bliver til D, specialtegn og tal bliver ikke konverteret. Det smarte er at hvis du kører ROT13 to gange på den samme tekst, får du den originale tekst frem igen.

Kig på http://developer.irt.org/script/279.htm for et javascript der roterer tekst i en tekstboks. Den er rimelig nem at ændre til også at konvertere andre strenge.
Avatar billede mike@work Praktikant
28. oktober 1999 - 15:56 #7
Hmm ja, og meget nem at decode !!!

Jeg syntes den metode med byteshifte (eller brutus-crypting) er noget bedre !
Avatar billede codpiece Nybegynder
28. oktober 1999 - 16:04 #8
Meget nem at decode, men (forhåbentlig) ulæselig for en tilfældig forbipasserende robot.

Jeg har brugt den til at lave en side med nogle emailadresser, som ikke nødvendigvis er interesseret i det seneste nye indenfor pyramidespil, tonerpatroner og andre nødvendigheder.
Avatar billede mike@work Praktikant
28. oktober 1999 - 16:07 #9
Enig, der er den jo fin, nem og hurtig !
Avatar billede dollerup Nybegynder
28. oktober 1999 - 23:49 #10
ja, ok en string kan selvfølgelig ikke have en ascii værdi. Jeg har fået et lille gennembrud med dette problem, men har ikke mere tid lige nu. Skal til clan war i Half Life.

kampfeldt. Hvad mener du med at forskellige ord kan have samme værdi?
Avatar billede dollerup Nybegynder
11. november 1999 - 13:14 #11
hvad skal jeg ellers sige?
Avatar billede topperh Nybegynder
11. november 1999 - 13:15 #12
mange tak for din besvarelse via post, svin