Avatar billede martin_zeus Nybegynder
30. marts 2001 - 21:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hardware programmering, massere af hjælp søges

Hej..........

Nu er jeg blevet grebet af at man kan lave simple hardware gizmo\'s. Og nu vil jeg da\'  prøve. Så jeg har mange spørgsmål som jeg gerne vil have besvaret.

*) Hvad skal jeg have skaffet mig(det skal helst være til USB eller Com porten, men prallel porten kan også gå hvis det er nemmere.)

*)Hvor mange penge skal men ca. have til at lave et lille forsøg med dioder.

*)Hvor kan man få skaffet tingene(Jeg bor lidt udenfor Århus.)

*)Jeg vil gerne lave det i C++ eller VB, da det er de eneste programer jeg har.

*)Hvordan starter man.

*)Hvordan laves koden.

*)Hvor hurtigt kan man komme igang.

Det skal lige siges at jeg ikke rigtig kender noget til C++, det er nyt for mig. Der kan jeg mere VB, men er ikke lige den mest erfarene.
Jeg håber i vil hjælpe mig, og i vil nok møde en masse dumme spørgsmål da det er nyt for mig.

_ - Martin - _
Avatar billede mukke Nybegynder
30. marts 2001 - 21:50 #1
Et godt råd: Drop det.

Hvis du planlægger at lave din egen lille gizmo med egen programmering, skal du ned i assembler/maskinkode-programmering. Og du lyder ikke netop som een der har lyst til / er i stand til noget sådant.

Derudover vil jeg anbefale dig at fosøge noget lidt mindre ambitiøst hvis du gerne vil lære C++.
Avatar billede pstric Nybegynder
31. marts 2001 - 01:46 #2
Jeg vil tro, at Århus Radio Lager http://www.aarhus-radio-lager.dk/ har mange/alle de stumper du skal bruge.
Avatar billede martin_zeus Nybegynder
31. marts 2001 - 21:19 #3
mukke, du har nok ret i at jeg ikke er i stand til det, men jeg vil prøve for det er noget lignende jeg gerne vil arbejde med, Det skal i starten bare være en plade med nogle dioder der lyser på kommando.
Avatar billede centauri Nybegynder
01. april 2001 - 14:20 #4
Til det du vil lave der skal der ikke så meget til.
Hvis du f.eks. bare til bruge tin Printerport til at styre noget Hardware med kan du jo bare gøre det ved at søtte 8 lysdioder til Pin 2 til 9 hvor du så har en modstand på 120 Ohm imellem.
På den måde kan du bare programere ud til fin LPT port på på den måde sætte de enkente bit for hver diode eller sende en hex værdi derud der så styrer alle de 8 dioder.
Og skal du så senere styre andet hardware kan man jo hvis det skal gøres simpelt bare sætte en buffer kreds på udgangen og så på den måde styre nogle reler.
Da man jo ikke kan trække særlig meget strøm ud at LPT Porten.
Dette er så som sagt bare en nem og billig måde at starte op på.

Hvis man så bliver mere bidt af det og gerne vil kunne styre noget mere og kunne gøre det mere avanceret kan man så invistere i et IO Kort f.eks et med 8255 Portkreds på det er meget nemme og have med at gøre og programere ud til det er sådan set også sådan en der styrer LPT porten. Da kan man ihverfald så masser af sådane Portkort gerne et ISA kort med 2 8255 Portkreds og en 8254 Timerkreds. Så har man også den fordel at man her en timer man bare kan sige at den skal gøre et eller andet f.eks hvert 2 sek. med gange få komandoer.
Så har man ihverfald mulighedder nok. for sådan et kort har 48 Digitale ind og udgange man kan lege lidt med. Plus 3 timere mener jeg men er ikke helt sikker.

Man kan så enten købe sådan nogle kort elelr lave dem selv. Jeg har så lavet mit eget selv, men det kræve rjo så også at man har muligheden for at lå lavet print mm.

Men hvis det er sådan noget du er interreseret så kan du eventuelt også skrive til mig hvis du gerne vil høre mere om det eller have nogle diagrammer til nogle af tingenne eller noget.
E-Mail : kimj@sk.k64.dk

For det er slev sådan noget jeg roder en del med og synes er vildt spændende.