Avatar billede mieritz Nybegynder
14. april 2005 - 13:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hente data fra MySql database i VB.net

Hvordan får jeg hentet data fra en MySql databse i VB.net når det skal være formateret så det kommer i XML format. Altså for at gøre det lidt mere klart

Oprette forbindelse til database
Hente data fra den i xml format
vise det på en evt form i vb.net

håber nogen kan hjælpe hurtigt
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2005 - 21:00 #1
Har du nogle specielle krav til hvordan en tabel skal omformes til XML ?

Har du nogle specielle krav til hvordan den XML skal vises ?
Avatar billede mieritz Nybegynder
15. april 2005 - 08:48 #2
selve dataet skal bare sættes ind på nogle labels og lign i VB.net.
Det data der skal hentes er om film. Altså der ligger titel, spilletid, længde og lign som information i tabellen. Så vidt jeg har forstået er at når man sender data afsted kommer det som en stream altså man får en masse request fra sin database derfor skal vi have splittet det op så vi kan få fat i hvert enkelte element og vise det på vores form i vb.net derfor vil vi bruge xml.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2005 - 08:59 #3
Umiddelbart har jeg meget svært ved at se hvorfor det skal i XML.

En ArrayList eller anden collection med instanser af et passende data objekt
lydre umiddelbart mere passende.
Avatar billede mieritz Nybegynder
15. april 2005 - 10:05 #4
det kan du meget vel have ret i men hvis det nu skal gøres på den måde jeg har beskrevet hvordan gør man så det
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2005 - 10:11 #5
Hm

database--(DataAdapter)-->DataSet-->String med XML--(parse XML)-->controller
Avatar billede mieritz Nybegynder
15. april 2005 - 11:46 #6
det ser noget beværligt ud hvis det nu skal gøres simpelt hvordan skal det så gøres og gerne lidt kode hvis du gider
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2005 - 23:28 #7
using System;
using System.Drawing;
using System.Windows.Forms;
using System.Data;
using System.Data.OleDb;
using System.Xml;

namespace E
{
    public class MainForm : Form
    {
        private Button button1;
        private TextBox textBox1;
        private TextBox textBox2;
        public MainForm()
        {
            InitializeComponent();
        }

        [STAThread]
        public static void Main(string[] args)
        {
            Application.Run(new MainForm());
        }

        private void InitializeComponent() {
            textBox1 = new TextBox();
            textBox2 = new TextBox();
            button1 = new Button();
            SuspendLayout();
            textBox1.Location = new Point(25, 25);
            textBox1.Size = new Size(150, 25);
            textBox2.Location = new Point(25, 75);
            textBox2.Size = new Size(150, 25);
            button1.Location = new Point(25, 125);
            button1.Size = new Size(150, 25);
            button1.Text = "Hent MAX og MIN";
            button1.Click += new System.EventHandler(Button1Click);
            ClientSize = new Size(200, 200);
            Controls.Add(button1);
            Controls.Add(textBox2);
            Controls.Add(textBox1);
            Text = "MainForm";
            ResumeLayout(false);
        }

        void Button1Click(object sender, System.EventArgs e)
        {
            OleDbConnection con = new OleDbConnection(@"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Databases\MSAccess\Test.mdb");
            con.Open();
            OleDbDataAdapter da = new OleDbDataAdapter("(SELECT MIN(F1) FROM T1) UNION (SELECT MAX(F1) FROM T1)", con);
            DataSet ds = new DataSet("T1Summary");
            da.Fill(ds, "record");
            String xml = ds.GetXml();
            XmlDocument doc = new XmlDocument();
            doc.LoadXml(xml);
            XmlNodeList nodes = doc.SelectNodes("T1Summary/record/Expr1000");
            textBox1.Text = nodes.Item(0).FirstChild.Value;
            textBox2.Text = nodes.Item(1).FirstChild.Value;
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2005 - 23:28 #8
men eksemplet giver ingen mening hvis du spørger mig
Avatar billede mieritz Nybegynder
16. april 2005 - 09:58 #9
jeg kan godt se at det ikke umiddelbart giver den store mening og jeg takker for din hjælp for jeg er blevet en del klogere på hvordan det skal løses så smid lige et svar så du kan få point for hjælpen
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2005 - 10:13 #10
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2005 - 10:14 #11
Jeg har iøvrufr skrevet en artikel http://www.eksperten.dk/artikler/627 hvor
nogle af hovedpointerne netop er at XML er godt men ikke nødvendigvis til alt