Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
14. april 2005 - 11:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Indlæs værdier fra en kommasepareret fil, ind i 6 listbokse

Hejsa,

Jeg er igang med et databasesystem, hvor nogle varer skal indlæses i 6 listbokse:

varenr,beskrivelse,kategori,indkøbspris,udsalgspris,antal

Jeg tænkte på om varerne så kunne adskilles af ; og på den måde få en struktur:

varenr1,beskrivelse1,kategori1,indkøbspris1,udsalgspris1,antal1;varenr2,beskrivelse2,kategori2,indkøbspris2,udsalgspris2,antal2;varenr3,beskrivelse3,kategori3,indkøbspris3,udsalgspris3,antal3

Hvordan gøres dette?

- Vil også gerne have hjælp til at skrive til slutningen af denne fil, men det er vel heller ikke det store problem?
Avatar billede burningice Nybegynder
14. april 2005 - 12:00 #1
hvad er der galt med xml?
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
14. april 2005 - 14:28 #2
Jeg kan ikke finde ud af det... vil du hjælpe mig?
Avatar billede burningice Nybegynder
14. april 2005 - 14:48 #3
i en struktur som ovenstående vil en normal DataTable være fin:

1) Først skal vi have oprettet din tabel, med de kulonner der skal være

Dim dt As DataTable = New DataTable()
dt.Columns.Add(New DataColumn("Varenr", GetType(System.Int32)))
dt.Columns.Add(New DataColumn("Beskrivelse", GetType(System.String)))
dt.Columns.Add(New DataColumn("Kategori", GetType(System.String)))
dt.Columns.Add(New DataColumn("Indkøbspris", GetType(System.Int32)))
dt.Columns.Add(New DataColumn("Udsalgspris", GetType(System.Int32)))
dt.Columns.Add(New DataColumn("Antal", GetType(System.Int32)))

2) Når vi nu har tabellen kan vi tilføje poster til den som vi har lyster

Dim dr As DataRow = dt.NewRow()
dr("Varenr") = 10
dr("Beskrivelse") = "En vare"
dr("Kategori") = "Kød"
dr("Indkøbspris") = 10
dr("Udsalgspris") = 20
dr("Antal") = 100
dt.Row.Add(dr)

3) For at gemme tabellen til xml tilføjer du den til et DataSet og kalder WriteXml(String)

Eks.

Dim ds as DataSet = New DataSet()
ds.Tables.Add(dt)
ds.WriteXml("mineVarer.xml")

4) For at loade dine data kan du kalde ReadXml

Dim ds As DataSet = New DataSet()
ds.ReadXml("mineVarer.xml")
Dim dt As DataTable = ds.Tables(0)

5) når du har dine data i en DataTable kan du bruge .Select til at finde en bestemt vare

Dim dr As DataRow = dt.Select("Varenr = 10")(0)
Dim varenr As Integer = dr("Varenr")
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
14. april 2005 - 14:52 #4
Jeg kan iøvrigt se, at du i et andet VB.NET spørgsmål... som en af mine klassekammerater er forfatter til, opfordrer til flere kolonner i samme listboks... hvordan gøres dette?
Avatar billede burningice Nybegynder
14. april 2005 - 15:00 #5
sæt

listBox1.MultiColumn = true;

så skulle der gerne komme en kulonne til hver property på det object man bruger som datasource.
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
18. april 2005 - 11:33 #6
Takker... jeg bruger et datagrib istedet... point?
Avatar billede burningice Nybegynder
18. april 2005 - 13:29 #7
datagrid er også fint, bare pas på du ikke skyder gråspurve med kanoner
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
18. april 2005 - 17:31 #8
Well, jeg synes det er pænere, og meget nemmere at håndtere... Tak for hjælpen...