Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
14. april 2005 - 10:27 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Automatisk opstart og luk af flere computere

Hej Eksperter

Findes der en måde hvorpå jeg kan starte nogle computere op og lukke dem tidsstyret?
Jeg har en del computere stående i et rum, med mange brugere.
De bruger alle WinXP Pro
Det ville være fedt hvis de kunne starte op automatisk klokken 9.00 fx og selv lukke ned om aftenen. Det sidste skulle nok være med en advarsel, så man kunne undgå det hvis man brugte den.

Det er nogle ældre computere og jeg tvivler på at mere end højest et par stykker af dem har WakeOnLan. Jeg kunne måske ellers køre en script, fra en server jeg har stående, der ledte efter en fil på hver af computerne hver morgen, så de ville starte, men som sagt tror jeg ikke på at WOL er en mulighed.

Det ville måske også være OK, hvis de bare lukkede ned automatisk. Igen med en advarsel, så man kunne udsætte det.
Lader det sig gøre. For så er jeg langt. Så må folk sgu selv tænde dem..

Glæder mig til at hære fra jer.

Mvh
Simon
Avatar billede screem_brille Novice
14. april 2005 - 10:31 #1
Du kan næsten altid i BIOS sætte maskinen til at tænde på et forudbestemt tidspunkt (hvis det er ATX boards), nedlukning kan gøres ved at skrive et script med shutdown kommandoen.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
14. april 2005 - 11:12 #2
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
14. april 2005 - 11:22 #3
HEHE.
Jeg synes ikke jeg kan komme til at sætte det i BIOS. Jeg kan sætte den til at vågne på en alarm, men der skal jeg indstille et bestemt klokkeslet på en bestemt dato. Jeg kan ikke lave et skema eller nogte der ligner, hvilket vel er det jeg skal bruge.
Avatar billede screem_brille Novice
14. april 2005 - 11:25 #4
ok, de maskiner jeg har haft med at gøre har alle kunne gøre det på alle dage (automatisk), men så vil jeg faktisk også sige noget i stil med majsmarken´s ide ;)
Avatar billede trold1 Nybegynder
14. april 2005 - 13:11 #5
Med hensyn til luk af pc så kan du i planlagte opgaver gøre således. start ny planlagt opgave så skal du browse til du finder shutdown i windows/system 32 mappen klik på den næste og planlæg så tiden og slut med den. Du åbner lige den planlagte opgave, for du skal lige have tilføjet noget efter C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe nemlig dette
-s -t 30 "PC lukker om 30 sekunder gem dit arbejde"  bemærk mellemrum tiden kan du selv sætte i sek.

Under fanebladet job skal du også sætte flueben ved kør kun hvis en bruger er logget på.

Så skulle den være der.
Avatar billede mickeyras Nybegynder
14. april 2005 - 14:07 #6
Du kan også gå ind på hjemmesiden http://www.download.dk OG tjekke den lidt ud!! Der er flere forskellige programmer..!!! Tjek under sikkerhed!!!
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. april 2005 - 08:43 #8
<simonfreiesleben>: Har du fået svar nok ?
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
20. april 2005 - 22:32 #9
Egentlig har jeg ikke fundet det jeg ville. Jeg savner noget planlægning/skema. Desuden ville jeg godt have at en evt bruger havde mulighed for at udsætte lukningen af en computer han/hun arbejdede på.
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
01. juni 2005 - 11:21 #10
Nå, vi må have lukket denne. 'gratis' kom med det bedste bud. Vil du have point?
Avatar billede gratis Nybegynder
22. juni 2005 - 17:23 #11
nej, ellers tak ;)
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
23. juni 2005 - 13:11 #12
lukker