Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
14. april 2005 - 03:11 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Mangler godt materiale om HTML

Jeg har brug for et par link til steder på nettet, hvor jeg kan hente stof om HTML. Det hæfte jeg har benyttet hidtil, har vist sig at være forældet (ubrugeligt).
Du skal ikke bare søge efter det og så lægge link til hvad du nu kan finde. Jeg vil kun have svar fra dem der kan anbefale noget de selv har brugt (eller af anden grund kan sige god for). Søge, det kan jeg selv!

Jeg er allerede godt i gang med HTML. Men jeg har netop fået et hæfte forærende der hedder "PHP og MySQL - for absolutte begyndere". Er det noget i mener jeg bør sætte mig ind i også, før jeg begynder på siden? Det har jeg lidt svært ved at gennemskue.
Avatar billede wickedd Juniormester
14. april 2005 - 04:36 #1
Først html, derefter PHP :) Det er ihvertfald sådan jeg har gjort det, men du kan sagtens lære begge sprog på samme tid, ingen problemer i det.

De bedste danske sider jeg har fundet: www.html.dk // www.webcafe.dk
Der lærer du alt omkring html, formularer, css osv.
Avatar billede wickedd Juniormester
14. april 2005 - 04:44 #2
Dog må jeg lige tilstå, at det først bliver rigtig spændende når du lærer server baseret sprog (PHP) - Der kan du lave dynamiske sider med f.eks. et forum, et artikel system, et download system osv. osv. - Det er sådan set kun fantasien der sætter grænser, sådan næsten da :)

Men hvis du ikke kender koderne til det mest basale html, så vil jeg klart anbefale at du kigger på det først inden du begynder på PHP. Det gør bare det hele meget lettere i længden :) Husk også på at html ikke er et direkte programmerings sprog, det bliver kun brugt til at vise hvordan din side skal se ud - PHP overtager derefter tekst/billeder/brugere osv.

Men prøv dig frem :)
Avatar billede ahave Nybegynder
14. april 2005 - 05:23 #3
http://www.w3schools.com er bestemt ikke uinteressant. De har indlæringsprogrammer til html, xhtml og css, som er must for begyndere, og iøvrigt også en hel del flere ting, som er gode at starte med. Tag et kig du vil ikke blive skuffet.
/ahave
Avatar billede busschou Praktikant
14. april 2005 - 06:51 #4
Jeg vil også sige at som begynder er www.html.dk et godt start sted
Når selve html er på plads og du vil lave "det sjove". Så er det rigtig som wickedd siger at det først bliver rigtig spændende med PHP.
Men du kan jo overveje om det er PHP eller ASP du skal lære i første omgang.
Hvis dit hotel fra din udbyder er Unix baseret så vælg PHP, hvis det er Windows baseret så vælg ASP.
Personligt synes jeg ASP var nemmest at lære i starten.
www.w3schools.com har tutorials i såvel html, xml, php, asp, javascript, html DOM mm
Så det sted vil jeg klart anbefale.
Samtidig er det nok det sted på nettet som gør mest ud af at fortælle om hvad der er "korrekt" kode og du kan få valideret din hjemmeside der
Avatar billede roenving Novice
14. april 2005 - 16:16 #5
-- man skal bare være opmærksom på, at html.dk nok er god til nybegyndere, men ligeså snart man kommer lidt ind i det, vrimler det med fejl og misforståelser, og så betyder det, at man absolut skal finde andre steder ...

w3schools.com er adskilligt bedre, men også der er det nemt at støde ind i misforståelser og fejl, men altså meget sjældnere end på html.dk !-)
Avatar billede busschou Praktikant
14. april 2005 - 16:17 #6
roenving >> det er rigtig men w3schools.dk er stadig det bedste site jeg kender
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
14. april 2005 - 19:36 #7
Ok.
Det ser for mig ud til, at det er W3 School jeg skal vælge. Hvis ellers mit engelsk er godt nok. :-/ Der findes vel ikke et sted hvor jeg kan se de forskellige benævnelser oversat til dansk?
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
14. april 2005 - 19:39 #8
Ups, om igen.
Benævnelserne er jo altid på engelsk. Det er enkelte ord i sætninger jeg ikke forstår. Så jeg må jo nok investere i en ordbog.
Avatar billede busschou Praktikant
14. april 2005 - 20:03 #9
ja prøv en ordbog ;o) ellers spørg igen :o)
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
14. april 2005 - 20:06 #10
Jeg aner snart ikke hvem jeg skal give pointene. Vil jeg bruge W3 Schools, er det vel den der lagde link der til først (eller?), men han har ikke lagt svar. Hvad gør man så. Jeg hader det her point halløj. Har svært ved at afvise nogen.
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
14. april 2005 - 20:22 #11
Ok, jeg tager stilling og lukker kl. 22.00.
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2005 - 20:39 #12
<ole>

Nu behøver man ikke overgå til serversprog for at lave noget virkelig sjovt og ekstremt udfordrende med utallige muligheder. Det kan du såmænd sagtens opnå i (D)HTML - kombinationen af HTML, CSS og JavaScript.
Det er der rigtig mange, der overser og springer alt for hurtigt videre - hvorfor de aldrig bliver synderligt gode til klient-kodning. Det er nok ikke så tilrådeligt, da det at være rigtig god til klientkodning er en nødvendighed for den, der ønsker at kode serverteknologier som ASP, PHP, JSP, osv.

Navnet 'PHP' siger det sådan set i sig selv: 'PHP' => 'Hypertext Preprocessor'.
Man skal naturligvis først kunne hypertext-teknologien rigtig godt, før man kan forarbejde hypertext  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
15. april 2005 - 04:53 #13
Jeg har slet ikke tjek på det pointuddeling. Der er kun et svar, så må jeg jo give pointene til den ene. Sådan fungere det vel? Havde andre lagt svar, havde jeg måske gjort det anderledes. Men nok om det. Lukket og slukket.