Avatar billede rosgaard Nybegynder
13. april 2005 - 15:36 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

paint metode

Hej!

Jeg har skrevet det her :
public void paint(Graphics g){
  g.drawLine(100,250,200,250);
  }
Og det virker faktisk også som det skal, men den metode blir kaldt lige så snart jeg starter det hele og det var ikk meninngen ... Det først når jeg trykker på min knap den ska tegne det ...

Og noget helt andet er at, de ting som også er i min frame, dem kan man ikk se, kun hvis jeg trykker på dem fordi jeg ved de er der dykker de frem ...
Nogle som kan hjælpe med de 2 problemer :)

// rosgaard
Avatar billede snoop_one Nybegynder
13. april 2005 - 15:40 #1
Kan du give noget mere kode?
Avatar billede repulse Nybegynder
13. april 2005 - 15:43 #2
super.paint(g);

indsættes i toppen af metoden, skulle hjælpe på de "usynlige" komponenter...
Avatar billede rosgaard Nybegynder
13. april 2005 - 15:59 #3
tak repulse... ved du så hvordan jeg sørge for den kun tegner det når jeg trykker på en knap ... Skal jeg feks kalde den public void paintTest(Graphics g)

og så når jeg trykker på knappen
public void CreateTrackButton_actionPerformed(ActionEvent e) {
    paintTest(g); ???
Avatar billede rosgaard Nybegynder
13. april 2005 - 16:00 #4
eller det har jeg prøvet .. så får jeg en " java.lang.NullPointerException
"
Avatar billede rosgaard Nybegynder
13. april 2005 - 16:05 #5
jo snoop_one ka da godt paste det hele hvis det er :)
Avatar billede rosgaard Nybegynder
13. april 2005 - 16:06 #6
package bikecpu;

import java.awt.*;

import javax.swing.*;
import com.borland.jbcl.layout.XYLayout;
import com.borland.jbcl.layout.*;
import java.awt.event.ActionEvent;
import java.awt.event.ActionListener;
import javax.swing.event.ChangeEvent;
import javax.swing.event.ChangeListener;

/**
* <p>Title: </p>
*
* <p>Description: </p>
*
* <p>Copyright: Copyright (c) 2005</p>
*
* <p>Company: </p>
*
* @author not attributable
* @version 1.0
*/
public class TrackEditor extends JFrame {
    JLabel jLabel1 = new JLabel();
    XYLayout TrackEditor = new XYLayout();
    JButton BackButton = new JButton();
    bikeapp ba;

    JSlider slider1 = new JSlider(1, 7, 1);
    JSlider slider2 = new JSlider(1, 7, 1);
    JSlider slider3 = new JSlider(1, 7, 1);
    JSlider slider4 = new JSlider(1, 7, 1);
    JButton CreateTrackButton = new JButton();

    JFormattedTextField GearTextField1 = new JFormattedTextField();
    JFormattedTextField GearTextField2 = new JFormattedTextField();
    JFormattedTextField GearTextField3 = new JFormattedTextField();
    JFormattedTextField GearTextField4 = new JFormattedTextField();
    //private Graphics g;

    public TrackEditor() {
        try {
            jbInit();
        } catch (Exception exception) {
            exception.printStackTrace();
        }

    private void jbInit() throws Exception {
        getContentPane().setLayout(TrackEditor);
        jLabel1.setFont(new java.awt.Font("Trebuchet MS", Font.PLAIN, 33));
        jLabel1.setText("TRACK EDITORRRR !\"#!\"#");
        CreateTrackButton.setText("Create Track");
        CreateTrackButton.addActionListener(new TrackEditor_CreateTrackButton_actionAdapter(this));
        BackButton.addActionListener(new TrackEditor_BackButton_actionAdapter(this));
        TrackEditor.setWidth(720);
        TrackEditor.setHeight(531);
        GearTextField1.setEditable(false);
        GearTextField1.setText("");
        GearTextField2.setEditable(false);
        GearTextField2.setText("");
        GearTextField3.setEditable(false);
        GearTextField3.setText("");
        GearTextField4.setEditable(false);
        GearTextField4.setText("");
        slider4.addChangeListener(new TrackEditor_changeAdapter(this));
        slider3.addChangeListener(new TrackEditor_changeAdapter(this));
        slider2.addChangeListener(new TrackEditor_changeAdapter(this));
        slider1.addChangeListener(new TrackEditor_changeAdapter(this));
        this.getContentPane().add(jLabel1, new XYConstraints(66, 21, 550, 47));

        this.getContentPane().add(slider1, new XYConstraints(25, 340, 70, 80));
        this.getContentPane().add(slider2, new XYConstraints(100, 340, 70, 80));
        this.getContentPane().add(slider3, new XYConstraints(175, 340, 70, 80));
        this.getContentPane().add(slider4, new XYConstraints(250, 340, 70, 80));

        this.getContentPane().add(BackButton, new XYConstraints(528, 446, 110, 40));

        this.getContentPane().add(GearTextField1, new XYConstraints(25, 295, 65, 35));
        this.getContentPane().add(GearTextField2, new XYConstraints(100, 295, 65, 35));
        this.getContentPane().add(GearTextField3, new XYConstraints(175, 295, 65, 35));
        this.getContentPane().add(GearTextField4, new XYConstraints(250, 295, 65, 35));
        this.getContentPane().add(CreateTrackButton, new XYConstraints(18, 459, 110, 40));
        BackButton.setText("Back");

        CreateTrackButton.setMargin(new Insets(2, 7, 2, 7));

        slider1.setOrientation(JSlider.VERTICAL);
        slider2.setOrientation(JSlider.VERTICAL);
        slider3.setOrientation(JSlider.VERTICAL);
        slider4.setOrientation(JSlider.VERTICAL);

        slider1.setPaintTicks(true);
        slider2.setPaintTicks(true);
        slider3.setPaintTicks(true);
        slider4.setPaintTicks(true);

        slider1.setMajorTickSpacing(6);
        slider1.setMinorTickSpacing(1);
        slider2.setMajorTickSpacing(6);
        slider2.setMinorTickSpacing(1);
        slider3.setMajorTickSpacing(6);
        slider3.setMinorTickSpacing(1);
        slider4.setMajorTickSpacing(6);
        slider4.setMinorTickSpacing(1);
        GearTextField1.setText("Gear: "+String.valueOf(slider1.getValue()));
        GearTextField2.setText("Gear: "+String.valueOf(slider2.getValue()));
        GearTextField3.setText("Gear: "+String.valueOf(slider3.getValue()));
        GearTextField4.setText("Gear: "+String.valueOf(slider4.getValue()));

    }

  public void paint(Graphics g){

      super.paint(g);
      g.drawLine(100,250,200,250);
  }

    public void CreateTrackButton_actionPerformed(ActionEvent e) {

      //paint1(g);
        System.out.println("Hej");

    }

    public void BackButton_actionPerformed(ActionEvent e) {

        MainMenuFrame MMF = new MainMenuFrame();
        MMF.setSize(400, 400);
        MMF.setTitle("Main Menu");
        MMF.pack();
        MMF.setVisible(true);
        MMF.UserLabel.setText(ba.CurUser);
        dispose();
        CenterClass.centerClass(MMF);

    }

    // Register a change listener

            // This method is called whenever the slider's value is changed
    public void stateChanged(ChangeEvent e) {

        GearTextField1.setText("Gear: "+String.valueOf(slider1.getValue()));
        GearTextField2.setText("Gear: "+String.valueOf(slider2.getValue()));
        GearTextField3.setText("Gear: "+String.valueOf(slider3.getValue()));
        GearTextField4.setText("Gear: "+String.valueOf(slider4.getValue()));

        }

class TrackEditor_changeAdapter implements ChangeListener {
    private TrackEditor adaptee;
    TrackEditor_changeAdapter(TrackEditor adaptee) {
        this.adaptee = adaptee;
    }

    public void stateChanged(ChangeEvent e) {
        adaptee.stateChanged(e);
    }

class TrackEditor_CreateTrackButton_actionAdapter implements ActionListener {
  private TrackEditor adaptee;
  TrackEditor_CreateTrackButton_actionAdapter(TrackEditor adaptee) {
      this.adaptee = adaptee;
    }
    public void actionPerformed(ActionEvent e) {
        adaptee.CreateTrackButton_actionPerformed(e);
            }

class TrackEditor_BackButton_actionAdapter implements ActionListener {
    private TrackEditor adaptee;
    TrackEditor_BackButton_actionAdapter(TrackEditor adaptee) {
        this.adaptee = adaptee;
    }

    public void actionPerformed(ActionEvent e) {
        adaptee.BackButton_actionPerformed(e);
    }
Avatar billede snoop_one Nybegynder
13. april 2005 - 16:15 #7
prøv denne her..

public void CreateTrackButton_actionPerformed(ActionEvent e) {
        Graphics g = getGraphics();
        g.drawLine(100,250,200,250);
}

men du må først kalde getGraphics() når du har sat din component til setvisible(true)
da det ellers ifl. javadocen vil returnere null.

"Creates a graphics context for this component. This method will return null if this component is currently not displayable."
Avatar billede snoop_one Nybegynder
13. april 2005 - 16:17 #8
men du skal være opmærksom på at hvergang paint bliver kaldt vil din "track" blive slettet... så du skal nok omstrukturere din logik...
Avatar billede snoop_one Nybegynder
13. april 2005 - 16:19 #9
f.eks. ved:

public void CreateTrackButton_actionPerformed(ActionEvent e) {
        createTrack = true;
}

også inde i din paint metode:

public void paint(Graphics g){

  super.paint(g);
  if(createTrack){
    g.drawLine(100,250,200,250);
    ...
  }
Avatar billede rosgaard Nybegynder
13. april 2005 - 16:22 #10
hehe forstår ikk helt hva du mener, for syntes det virker som jeg vil ... men kigger lige på det  :))
Avatar billede rosgaard Nybegynder
13. april 2005 - 16:29 #11
hmm det virker kun hvis jeg laver det sådan her
    public void CreateTrackButton_actionPerformed(ActionEvent e) {
        createTrack = true;
        repaint();
}
Avatar billede snoop_one Nybegynder
13. april 2005 - 16:32 #12
jep det er også rigtigt ;-)
Avatar billede rosgaard Nybegynder
13. april 2005 - 16:36 #13
oki, smider i et svar begge 2 ... repulse hjalp mig jo med det første ....
Avatar billede snoop_one Nybegynder
13. april 2005 - 16:38 #14
sure
Avatar billede rosgaard Nybegynder
13. april 2005 - 17:15 #15
hmm kan jeg ikk give dig et hvis antal point og vente til repulse også svare og så give ham det sidste ?? eller ska jeg vente til han også laver et svar :S ?
Avatar billede snoop_one Nybegynder
13. april 2005 - 17:17 #16
det må være op til dig :)
Avatar billede repulse Nybegynder
13. april 2005 - 18:03 #17
svar...