Avatar billede limes_planum Praktikant
13. april 2005 - 14:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ekstrem mystisk 'Forbidden' fejlmed. efter brug af uploaddok.

Efter at have uploadet fotos vha. af et CMS-dokument, kan jeg ikke accesse dem efterfølgende. Se her:

http://www.dutah.com/img/f3.jpg

- hvad sker der når jeg kan jeg accesse denne gamle adresse:

http://www.dutah.com/img/salsa.jpg

Denne salsa.jpg-fil blev uploadet før jeg skiftede udbyder. Kan udbyders apache-server ha noget at gøre med problemet eller hvad????

Det skal tilføjes at de jpg-filer jeg uploader ikke bliver ødelagt i uploadningsprocessen, da jeg har prøvet at downloade dem via FTP, hvorefter de åbnes fint lokalt på min PC!!
Avatar billede sukos Juniormester
13. april 2005 - 15:38 #1
chmod af filer fra scriptet som uploader dem?
Og du er sikker på det er det rigtige dir? altså at filen faktisk findes?
Avatar billede limes_planum Praktikant
14. april 2005 - 09:37 #2
chmod??? - har svagt hørt om metoden... specificer venligst hvad det er.

Ja jeg er helt sikker på at filen findes på serveren, ellers kunne jeg jo heller ikke downloade den igen for at se om den var beskadiget :-)
Avatar billede sukos Juniormester
14. april 2005 - 10:27 #3
chmod har med fil/dir rettigheder at gøre.
Hvis du logger ind med ftp, så prøv at højreklik på f3.jpg, og se om ikke du kan ændre "permissions", "chmod" eller lign.

Der skal min. være læserettigheder for alle

Hvis det er et php script som uploader en fil, kan prøve at bruge:

chmod("/sti/til/nyfil.jpg", 0644);

lige efter filen er blevet flyttet til dir
Avatar billede limes_planum Praktikant
14. april 2005 - 12:17 #4
Ja d r php. Men det virkede ikke, hvis d da er nogenlunde sådan her du mente??:

<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<?php
$konfiguration["upload_bibliotek"] = "./img";
$konfiguration2["max_stoerrelse"] = "2000";

/* Check PHP-version */
list($major, $minor, $rev) = explode(".", phpversion());
if($major < 4) {
  die("Jeg kan kun arbejde med PHP 4.0.0 eller derover");
}

/* Skab de "moderne" arrays hvis vi arbejder med en aeldre PHP */
if($minor < 1) {
  $_FILES = $HTTP_POST_FILES;
  $_POST = $HTTP_POST_VARS;
  $_SERVER = $HTTP_SERVER_VARS;
}

/* Hvor flytter vi fra og til */
$fra = $_FILES["upfil"]["tmp_name"];
$til = $konfiguration["upload_bibliotek"] . "/" . $_FILES["upfil"]["name"];

/* Accepterer vi filens stoerrelse? */
$fil_stoerrelse = filesize($fra)/1024;
if($fil_stoerrelse > $konfiguration2["max_stoerrelse"]) {
  die("Desværre - filen er for stor. Jeg accepterer kun " .
      $konfiguration2["max_stoerrelse"] . "kb, og din fil fylder " .
      ceil($fil_stoerrelse, 1) . " kb");
}

/* Saa koerer vi */
if(function_exists("move_uploaded_file")) {
  move_uploaded_file($fra, $til);
  chmod($til, 0644);
} else {
  copy($fra, $til);
  chmod($til, 0644);
}

?>
</body>
</html>

Ved ikke om det har nogen betydning at scriptet(hentet fra andet eks.) omdøber 'fra/til-info' til variablerne $fra og $til.
Avatar billede limes_planum Praktikant
14. april 2005 - 12:59 #5
Har fundet fejlen i samrbejde med udbyderen, synes dog du fortjener pointene alligevel... så kom bare med et svar.  Problemet er dog ikke løst helt endnu, da jeg skal bruge det i flash, og et andet mystisk problem er dukket op :-(
Avatar billede sukos Juniormester
15. april 2005 - 07:47 #6
Hvad var fejlen?
Og hvad er problemet med flash?
Avatar billede limes_planum Praktikant
17. april 2005 - 14:41 #7
Det var helt rigtigt den måde man skulle chmod'de filen. Det virkede derfor i browservinduet bagefter, hvor man kunne se billedet. Men selvom filen blev tilgængelig i både read/write og execute for alle; brugere, administrator og others i udbyders FTP-miljø, så ville Flash ikke hente filen via loadMovie(). ???
Avatar billede sukos Juniormester
17. april 2005 - 15:22 #8
Ok.
Nu er jeg ikke så satans maget inde i Flash, men en ting som evt. kan gå galt i flash når filen skal hentes, er måden du definerer stien til billedet på.

og b.t.w., chmod($til, 0777) tildeler alle rettigheder til alle, men har du vel fundet ud af? :O)
Avatar billede limes_planum Praktikant
18. april 2005 - 14:06 #9
Har ik lige gået så meget ind i de forskellige chmod()-indstillinger kodemæssigt - kun via føromtalte FTP-miljø. Men vil da lige kigge på det - endnu en gang tak for hjælpen!