Avatar billede molluq Nybegynder
13. april 2005 - 12:53 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Objekter og Sprites

Jeg kunne godt bruge et eksempel på hvordan man "laver et objekt om til en sprite"
At lave objektet er ikke noget problem, men hvordan fortæller jeg director at dette objekt skal være en sprite og placeres i score og på scenen?
Jeg kan godt gøre det hvis jeg har en "dummy" sprite på scenen og i score, som jeg hardcoder til at være et defineret objekt, men det er jo ikke helt det jeg ønsker... hvis jeg f.eks skal lave xx objekter, så skal jeg også have xx sprites klar, og det jo ikke helt meningen med oop :)

Jeg forestiller mig det skal gøres efter følgende program:
1. Et objekt instansieres
2. Et cast member "overtager" objetet
3. Find en ledig sprite channel og placer det nye cast der
4. Gentag for samtlige objekter der instansieres

For at starte et simpelt eksempel til at bygge videre på, så lad parent-scriptet instansiere kasser (rects)

property pLangde
property pBredde

on new me, langde, bredde
  pLangde = langde
  pBredde = bredde
  return me
end

on tegnKasse me
  Tegn kassen
end

Håber der er hjælp at hente :)
Avatar billede kanding Nybegynder
13. april 2005 - 13:37 #1
Der har været noget inkonsekvens med sprites og runtime initialisering. Tidligere kunne man godt overtage en spritechannel selvom den var tom, men efterhånden hælder det mere til at der skal være noget.

Det er heller ikke noget problem.

Hvis du smider et 1 pixels cast member i alle de kanaler du har tænkt dig at bruge(eller ikke bruger til andet) og rykker dem uden for stage, så kan du finde en ledig sådan her.

on GET_EMPTY_SPRITE me
repeat with r = 1 to 1000
if sprite(r).member.name = "minPixel" then
  return r
end if
end repeat

Så kan du sætte nyt member på sprite r. Hvis du skal slette den, smider du member "minPixel" på og sætter den uden for stage, så er den klar igen. Bemærk dog at du også bør resset ink, blend m.m.

Læs også lidt puppetSprite, ink, blend, member
Avatar billede molluq Nybegynder
13. april 2005 - 13:53 #2
Ok, det er hvertfald en brugbar løsning til det jeg skal lave.
Træls at at "standarden" er blevet at der skal være en sprite til at overtage objektet.
Det er ikke altid lige nemt at gå fra en oo java til oo lingo :)
Men tak for hurtigt, brugbart svar :)
Avatar billede molluq Nybegynder
18. april 2005 - 12:37 #3
Ups, fik ikke accepteret ordentligt - sry :)