Avatar billede pierre Nybegynder
13. april 2005 - 01:58 Der er 19 kommentarer

CSS side centrering og Explorer i XP

Jeg har nogle problemer med centreringen af en side i explorer. Baggrunden og det lag (div-tag) er ikke centreret lige.

Det skal gerne se ud som på dette billede:http://www.snowboardforbundet.com/firefox.gif, der er et screenshot af firefox, men det ser sådan ud: http://www.snowboardforbundet.com/ie_fejl.gif ...

Underligt nok er fejlen der kun når man bruger "XP Style" og ikke i "Classic Style"!
Nogen der kender en løsning til dette problem?
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2005 - 02:04 #1
<ole>

At hjælpe med kodefejl udfra screendumps er lidt som at diagnosticere en halsbetændelse udfra et pasfoto  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede pierre Nybegynder
13. april 2005 - 02:11 #2
Nu gik jeg kraftigt ud fra andre havde oplevet dette og måske kunne "diagnosticere" ud fra  mine symptomer...

Evt. relativ information:
----------------------------------------------------
CSS:
----------------------------------------------------
body {
    background-image: url(../images/bg.gif);
    background-position: center top;
    background-repeat: repeat-y;
    text-align: center;
    margin: 0px;
}
#page {
    margin: 0px;
    margin-right: auto;
    margin-left: auto;
    text-align: left;
    width: 582px;
    padding-left: 15px;
    padding-right: 15px;
    padding-top: 64px;
    background-image: url(../images/top.gif);
    background-repeat: no-repeat;
    background-position: center top;
}

----------------------------------------------------
HTML:
----------------------------------------------------
<body>
<div id="page">
Indhold....
</div>
</body>
----------------------------------------------------

Hjalp dette?
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2005 - 02:16 #3
nej ... hvorfor ikke bare skrive din kode eller lægge et link?
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2005 - 02:20 #4
Er du sikker på, du har et definitions-link i din DTD?
Avatar billede pierre Nybegynder
13. april 2005 - 02:21 #5
Har det ikke liggende nogle steder, desværre... Det overstående er koden dertil... Det er tydeligvis en Internet Explorer fejl, da den kun opstår når windows er i "XP Style" og ikke i "Classic Style"...
Avatar billede pierre Nybegynder
13. april 2005 - 02:23 #6
Går ud fra du mener:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> ?

Yes, den er med...
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2005 - 02:26 #7
Du er nødt til at skrive den nøjagtige kode, du har skrevet i det dokument, du har problemer i - ellers kan vi ikke hjælpe dig
Avatar billede pierre Nybegynder
13. april 2005 - 02:30 #8
HTML filen indeholder:
-----------------------------------------------------
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title></title>
<link href="style/main.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<body>
<div id="page">
&nbsp;
</div>
</body>
</html>
-----------------------------------------------------
CSS filen indeholder:
-----------------------------------------------------
body {
    background-image: url(../images/bg.gif);
    background-position: center top;
    background-repeat: repeat-y;
    text-align: center;
    margin: 0px;
}
#page {
    margin: 0px;
    margin-right: auto;
    margin-left: auto;
    text-align: left;
    width: 582px;
    padding-left: 15px;
    padding-right: 15px;
    padding-top: 64px;
    background-image: url(../images/top.gif);
    background-repeat: no-repeat;
    background-position: center top;
}
-----------------------------------------------------

Jeg fornemmer du ikke er helt med på hvad problemet er?
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2005 - 02:35 #9
Nej, det har du fuldstændig ret i. Det er nemlig ikke den kode, du viser der, der har resulteret i de to billeder, du viser. Det kan du forvisse dig om ved at teste koden  :)
Avatar billede pierre Nybegynder
13. april 2005 - 02:41 #10
Jeg kan garantere dig for at koden jeg viser her, er koden der "generere fejlen"...

Problemet er bare at fejlen kun opstår i Internet Explorer i "XP Style", Firefox, Internet Explorer i "Classic Style", Netscape, Opera... Ingen af de andre laver fejlen...
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2005 - 02:42 #11
Jamen, det kan ikke passe ... så må du vise det. Der er ingen andre end dig, der kan producere den fejl med den kode  :)
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2005 - 02:50 #12
Nu har vi andre jo ikke dine billeder at teste med, men du kan prøve at se et par andre billeder - men samme kode - her:
    http://www.tjenester.dk/x-codes.dk/eksperten/e_test/

- har du problemer med det, må det være din browser, den er gal med  :)
Avatar billede pierre Nybegynder
13. april 2005 - 02:51 #13
Okay... Tjek dette:
http://www.snowboardforbundet.com/ie_fejl2.gif

Og så dette:
http://www.snowboardforbundet.com/ie_udenfejl.gif

Det passer og jeg forstår simpelthen ikke at dette sker...
Avatar billede pierre Nybegynder
13. april 2005 - 02:56 #14
Download evt. selv http://www.snowboardforbundet.com/ie_fejl.zip og prøv om du kan få det samme resultat...
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2005 - 02:57 #15
Nu har jeg prøvet at bruge dk-kortet i begge url'er ... *nu* kan jeg se problemet  ;o)

Spøjs bug ... må lige checke den lidt mere ud
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2005 - 03:06 #16
Det ser det ikke ud til, der er nogen somhelst fornuftig forklaring på - eller måde at undgå på. Derfor må eneste råd være at skrive:

html, body {
    height: 100%;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
}
#myBody {
    background-image: url(danmark.jpg);
    background-position: center top;
    background-repeat: repeat-y;
    text-align: center;
}
#page {
    margin: 0px;
    margin-right: auto;
    margin-left: auto;
    text-align: left;
    width: 582px;
    padding-left: 15px;
    padding-right: 15px;
    padding-top: 64px;
    background-image: url(danmark.jpg);
    background-repeat: no-repeat;
    background-position: center top;
}

<div id="myBody">
<div id="page">
&nbsp;
</div>

- ret selv stierne.

Hvad angår XHTML og hvorfor du bør undgå at skrive det, så prøv at læse disse to:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538
Avatar billede pierre Nybegynder
13. april 2005 - 03:22 #17
Fejlen kommer stadig... :(
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2005 - 02:13 #18
Jeg tror det er en afrundingsfejl - hvis man resizer vinduet kan man jo godt få den til at opføre sig "rigtigt"... se evt.: http://positioniseverything.net/round-error.html

/CS
Avatar billede pierre Nybegynder
14. april 2005 - 17:34 #19
Det lyder meget sandsynligt... Men hvad gør man ved det?

Linket du henviser til fortæller dog at IE mest usandsynligt laver denne fejl, men det er netop kun IE der laver fejlen i dette tilfælde, så jeg er ikke helt sikker på at dette er det der er skyld i problemet.