Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 14:35 Der er 38 kommentarer

Gæstebog!!!!!

Hejsa folkens

det i ser herunder er min hurtigt skrevne gæste bog... og den virker sq ikke :(.
så jeg tænkte på om der var nogle derude som kunne hvad der var galt...????
jeg har vist min table,koden til gæstebogen sååå.. enjoy.

!-------Table---------!!

CREATE TABLE bog (
  nr int(11) NOT NULL auto_increment,
  navn tinytext NOT NULL,
  email tinytext NOT NULL,
  dato tinytext NOT NULL,
  besked text NOT NULL,
  PRIMARY KEY (nr)
);

!-------Table---------!!

!-------Source til gæstebogen-------!!
<html>
<head><title>Velkommen til Stakkel.dk Gb</title></head>
<body bgcolor=\"#CCCCCC\">
<?
$db = mysql_connect(\"localhost\",\"Larsk\");
mysql_select_db(\"gbog\",$db);
if($skriv){
$besked = str_replace(\"\\n\",\"<BR>\",$besked);
$dato_array = getdate();
$dato = $dato_array[\"mday\"].\"/\".$dato_array[\"mon\"].\"-\".$dato_array[\"year\"];

mysql_query(\"INSERT INTO bog (navn, email dato,
besked) VALUES (\'$navn\',\'$email\',\'$dato\',
\'$besked\')\");
}
?>
<CENTER>
<FORM METHOD=POST ACTION=<? echo
$PHP_SELF; ?>>
<INPUT TYPE=hidden NAME=skriv VALUE=1>
<b>Navn:</b> <INPUT TYPE=text NAME=navn style=\"font-weight: bold; border-style: solid; border-width: 1; padding-left: 4; padding-right: 4; padding-top: 1; padding-bottom: 1; background-color: #CCCCCC\"><BR>
<b>Email:</b><INPUT TYPE=text NAME=email style=\"font-weight: bold; border-style: solid; border-width: 1; padding-left: 4; padding-right: 4; padding-top: 1; padding-bottom: 1; background-color: #CCCCCC\"><BR>
<TEXTAREA NAME=besked COLS=30 ROWS=5 style=\"font-weight: bold; border-style: solid; border-width: 1; padding-left: 4; padding-right: 4; padding-top: 1; padding-bottom: 1; background-color: #CCCCCC\"></TEXTAREA><BR>
<INPUT TYPE=submit VALUE=skriv  style=\"font-weight: bold; border-style: solid; border-width: 1; padding-left: 4; padding-right: 4; padding-top: 1; padding-bottom: 1; background-color: #CCCCCC\">
</FORM>
<br><br>
<table border=\"1\" cellpadding=\"0\" cellspacing=\"0\" style=\"border-collapse: collapse\" bordercolor=\"#111111\" width=\"358\" height=\"321\" id=\"AutoNumber1\">
<?
$db = mysql_connect(\"localhost\",\"Larsk\");
mysql_select_db(\"gbog\",$db);
$query = mysql_query(\"SELECT * FROM bog ORDER BY nr DESC\") or die(mysql_error());
while($data = mysql_fetch_array($query)) {
?>
<center>
    <tr>
    <td width=\"358\" height=\"20\"><a href=\\\"mailto:<?=$data[email]; ?>><?=$data[navn]; ?></a> <?=$data[dato]; ?></td>
      </tr>
<tr>
  <td width=\"358\" height=\"297\"><?=$data[besked]; ?></td>
    </tr>
<? } ?>
</table>
<br>
</center>
!-------Source til gæstebogen-------!!

Såååå det vardet .....

/Quinn

p.s.

jeg har afprøvet det.. jeg kan godt få vist submit formen , den vil ikke mere... Help needed
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 14:38 #1
Hvad siger du problemet er?
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 14:42 #2
jeg kan ikke få den til og skrive beskeden ud fra min database ?
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 14:45 #3
OK - hvad har du kaldt din database, og din tabel?
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 14:52 #4
min database : gbog

min tabel    : bog

og jeg har oz vist strukturen for tablen.
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 14:53 #5
Denne her virker.

<html>
<head><title>Velkommen til Stakkel.dk Gb</title></head>
<body bgcolor=\"#CCCCCC\">
<?
$db = mysql_connect(\"localhost\",\"Larsk\");
mysql_select_db(\"gbog\",$db);
if($skriv){
$besked = str_replace(\"\\n\",\"<BR>\",$besked);
$dato_array = getdate();
$dato = $dato_array[\"mday\"].\"/\".$dato_array[\"mon\"].\"-\".$dato_array[\"year\"];

mysql_query(\"INSERT INTO bog (navn, email, dato,
besked) VALUES (\'$navn\',\'$email\',\'$dato\',
\'$besked\')\"); // Heri ligger din fejl. Du havde glemt et komma mellem email og dato.
}
?>
<CENTER>
<FORM METHOD=POST ACTION=<? echo
$PHP_SELF; ?>>
<INPUT TYPE=hidden NAME=skriv VALUE=1>
<b>Navn:</b> <INPUT TYPE=text NAME=navn style=\"font-weight: bold; border-style: solid; border-width: 1; padding-left: 4; padding-right: 4; padding-top: 1; padding-bottom: 1; background-color: #CCCCCC\"><BR>
<b>Email:</b><INPUT TYPE=text NAME=email style=\"font-weight: bold; border-style: solid; border-width: 1; padding-left: 4; padding-right: 4; padding-top: 1; padding-bottom: 1; background-color: #CCCCCC\"><BR>
<TEXTAREA NAME=besked COLS=30 ROWS=5 style=\"font-weight: bold; border-style: solid; border-width: 1; padding-left: 4; padding-right: 4; padding-top: 1; padding-bottom: 1; background-color: #CCCCCC\"></TEXTAREA><BR>
<INPUT TYPE=submit VALUE=skriv  style=\"font-weight: bold; border-style: solid; border-width: 1; padding-left: 4; padding-right: 4; padding-top: 1; padding-bottom: 1; background-color: #CCCCCC\">
</FORM>
<br><br>
<table border=\"1\" cellpadding=\"0\" cellspacing=\"0\" style=\"border-collapse: collapse\" bordercolor=\"#111111\" width=\"358\" height=\"321\" id=\"AutoNumber1\">
<?
$db = mysql_connect(\"localhost\",\"Larsk\");
mysql_select_db(\"gbog\",$db);
$query = mysql_query(\"SELECT * FROM bog ORDER BY nr DESC\") or die(mysql_error());
while($data = mysql_fetch_array($query)) {
?>
<center>
    <tr>
    <td width=\"358\" height=\"20\"><a href=\"mailto:<?=$data[email]; ?>\"><?=$data[navn]; ?></a> <?=$data[dato]; ?></td> <!-- Her har jeg også rettet en lille fejl //-->
      </tr>
<tr>
  <td width=\"358\" height=\"297\"><?=$data[besked]; ?></td>
    </tr>
<? } ?>
</table>
<br>
</center>
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 14:54 #6
Det er for øvrigt et godt hæfte du har fået fat i. Kender ham der har skrevet det - han kan sit stof! :o)
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 14:57 #7
heh hvad mener du ? .. jeg lavede det ud fra et hæfte jeg havde købt......  jeg har modiciferet det lidt. .
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 14:58 #8
$besked = str_replace(\"\\n\",\"<BR>\",$besked);

kan man så disable de html tags < og > og de andre ved at bruge den der str_replace ?
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 14:58 #9
Jeg ved det - har det selv liggende. Du har bare tilføjet lidt styles. :o) Mener bare, at det er et godt hæfte. Man kan lære en del af det.
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 14:59 #10
For at disable HTML-tags retter du bare:
$besked = str_replace(\"\\n\",\"<BR>\",$besked);
til:
$besked = htmlentities($besked);
$besked = str_replace(\"\\n\",\"<BR>\",$besked);

htmlentities(); er en indbygget funktioin i PHP, der automatisk retter alle HTML-tags, så de vises som de skal på siden. :o)
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 15:00 #11
ja ..... men bemærk , der hvor man viser udtrækket står der <?=$data[rowid] ;?>  det var ikke sådanne.. men det er et herre sejt hæfte , som man, JA kan lære meget af..... og jeg har satenem lære meget af det
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 15:02 #12
mange tak skal du have
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 15:03 #13
men kan man egentlig lave så den viser Nr for hver tag ?
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 15:06 #14
Sagtens. Ret:
\"><a href=\"mailto:<?=$data[email]; ?>\"><?=$data[navn]; ?></a> <?=$data[dato]; ?>
til:
<?=$data[nr]; ?>: <a href=\"mailto:<?=$data[email]; ?>\"><?=$data[navn]; ?></a> <?=$data[dato]; ?>

Det ser bare ikke så cool ud, fordi den er descending - altså bagvendt. :o)
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 15:07 #15
Woops... du skal naturligvis kun rette:
<a href=\"mailto:<?=$data[email]; ?>\"><?=$data[navn]; ?></a> <?=$data[dato]; ?>
til:
<?=$data[nr]; ?>: <a href=\"mailto:<?=$data[email]; ?>\"><?=$data[navn]; ?></a> <?=$data[dato]; ?>

Den der \"> var en lille fejl. ;o)
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 15:08 #16
heh.. ja . såå det dropper jeg.. men jeg udvider den senere.. hvis du kan garantere det den fejl der deri ,kan rettes som du siger
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 15:08 #17
men hvis jeg fjerner ORDER by DESC .. kan man så lave nr pr. tag ?
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 15:08 #18
Hvilken fejl mener du?
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 15:09 #19
Ja, men så ender det nyeste nederst, hvilket ikke er så sjovt. :o)
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 15:10 #20
ti hi ... men jeg kommer tilbage imorgen .. og giver dig nogle points HVIS det altså virker :)
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 15:12 #21
Selvfølgelig virker det! :o) Jeg har testet selv, så bare rolig.
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 15:13 #22
lyder godt
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 15:14 #23
Problemet var, at du prøvede at inserte dine values i feltet email dato, der ikke findes. Så snart du retter det til email, dato, så findes begge felter, og den kan fortsætte.
Avatar billede skwat Praktikant
30. marts 2001 - 15:14 #24
hjvordan kan det være at du har minus point??
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 15:17 #25
skwat : Han har rent faktisk +-point, men vi kan bare ikke se det. Engang opstod der en fejl, der gjorde noget sjovt ved mange brugeres point-antal. Tjek eks. min, hvor der står 6990. I min lille blå boks øverst til venstre står der til gengæld 6994, hvilket er det der passer. Han har så nok 0 point nu. ;o)
Avatar billede codebase Praktikant
30. marts 2001 - 15:56 #26
hmm, men det kan misbruges !! (HTML) !!

det kan man ikke her:
http://www.codebase.dk/forum/

_codeb@se.
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 16:44 #27
Btw.. jeg satte kun 70 points af til dette spørgsmål. så nu er det ligepludselig 119 ?
Avatar billede codebase Praktikant
30. marts 2001 - 16:47 #28
hehe
Oprettelsesdato 2001-03-05 17:55:55
Point ved oprettelse 300
Point opsparet (24 dage * 5 point) 120
Point tjent 180
Point brugt 365
Point ude 239
Banner Point 0
I alt -4

Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 17:47 #29
codebase : Hvad mener du med at det kan misbruges?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
30. marts 2001 - 21:25 #30
parazite & quinnx >> hmmm HVAD er det for et hæfte i taler om ??
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 21:35 #31
Det er IDG-hæftet Start på PHP af Thomas G. Kristensen. Køb det i din lokale boghandel til 69 kr. Kanon til PHP-begynderen! :o)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. marts 2001 - 21:40 #32
Hmmm... det må jeg vist også ha´....
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 21:48 #33
nikolajdu : Klart! :o)
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 21:52 #34
det er et MEGA SEJT hæfte.....
Avatar billede quinnx Nybegynder
30. marts 2001 - 21:53 #35
det er oz bare noget af hans programmering der er lidt skodet
Avatar billede parazite Nybegynder
30. marts 2001 - 22:00 #36
Hvordan mener du?
Avatar billede codebase Praktikant
31. marts 2001 - 14:01 #37
hvis man nu gør sådan her:
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

så er det gået galt med tabellen!

det kan de sku\' ikke få lov til her:
http://www.codebase.dk/forum/

_codeb@se.
Avatar billede quinnx Nybegynder
31. marts 2001 - 14:28 #38
hejsa.

kan du så sige mig hvordan man disabler det ??