Avatar billede dates2604 Nybegynder
12. april 2005 - 00:52 Der er 24 kommentarer

Afvikling af musik fra PC

Da jeg har planer om at lægge al min musik ind på min pc og afvikle den der fra vil jeg spørge hvad det kræver af hardware/software.

Den pc jeg har nu er medion med 120 gb delt harddisk 1gb ram
pentium 4 og 2,67 ghz

Det drejer sig om ca. 600 cd'ere, 500 lp'er og 500 singleplader
lagt ind som MP3 i 192 kgb komprmering

Hvis jeg foretager mig andet end at lytte til musik nu, hakker musikken.

Håber i kan hjælpe
Mvh
Carsten
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
12. april 2005 - 00:55 #1
lyder underligt :)

På min pentium 3 800 mhz med 312 mb. ram og 120 gb hardisk kører musikken fint uden nogen som helst form for hak.

En pc som skal spille lyd af skal bare have MASSE AF PLADS og GOD LYDKORT , det er faktisk det hele, processor og ram har ikke den store betydning.
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
12. april 2005 - 00:55 #2
[Og så et par fede højtalere self ;) ]
Avatar billede ranglen Nybegynder
12. april 2005 - 01:00 #3
Hvilken afspiller benytter du? For det meste sætter man afspilleren til at have højere prioritet end de normale programmer som startes/køres på computeren, herved undgår man de påvirker afspilleren
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2005 - 05:44 #4
Har du huske at installere bundkort drivere ? (og mere vigitg IDE drivdere, for meget tyder på dine diske IKKE kører i DMA mode), det er hamrende ligegyldigt hvilken afpiller der benyttes i en maskine i den størrelses orden, den må ikke have problemer med at afspille MP3.
Avatar billede wickedd Juniormester
12. april 2005 - 05:54 #5
Afspilleren skal ha' normal prioritet - Alt andet er sjusk.
Jeg er enig med Screem_brille, men det kan også være galt med dit lydkort eller dens drivere.
Har du købt et lydkort (Audigy etc.) eller bruger du et on-board? On-board lydkort kan få hele din pc til yde meget mindre end den rent faktisk kan trække, og efter min egen erfaring, kan det også give hakket lyd mens man afspiller og laver noget andet på pc'en.
Avatar billede wickedd Juniormester
12. april 2005 - 05:55 #6
- samt baggrunds støj fra harddisken.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
12. april 2005 - 08:32 #7
Jeg bruger (har brugt) en XP Pro 500Mhz / 256Mb RAM og Winamp 5.0 - alle *.MP3 filer på mappet drev fra server.
Det ruller fint - selv med Word, Outlook, IE, ... igang samtidig...
Avatar billede ranglen Nybegynder
12. april 2005 - 08:35 #8
Det er også hamrende ligegyldigt med hastigheden på disken, da alle afspillere cacher musikken i hukommelsen... Men kører processen med normal prioritet, og en eller flere processer sætter sig på cpuen, er der ikke meget tilbage til afspilleren
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2005 - 09:02 #9
har lige testet min søns pc...
200 MHz Intel m. 32 Mb ram.

Kan uden videre afspille MP3 filer mens andre programmer bliver afviklet på den.
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2005 - 10:37 #10
ranglen, der er ikke mange afspillere som cacher hele sangen, hverken winamp eller WMP gør.
Avatar billede dates2604 Nybegynder
12. april 2005 - 12:31 #11
Jeg har købt et eksternt sound blaster live 24 bit (USB).
Jeg bruger windows media player 10.
hvordan ændre man prioriet??.
Hvordan checker jeg om den kører i DMA mode??
Avatar billede dates2604 Nybegynder
12. april 2005 - 12:33 #12
Jeg har købt et eksternt sound blaster live 24 bit (USB).
Jeg bruger windows media player 10.
hvordan ændre man prioriet??.
Hvordan checker jeg om den kører i DMA mode??
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2005 - 12:35 #13
Eksterne lydkort kan ikke køre i DMA mode - det er forbeholdt diske.
Kører det via USB og er din USB port USB 1.1 el. 2.0?
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2005 - 12:36 #14
p.s. det der kommentar/svar ting - hvad er det lige??? ;)
Avatar billede dates2604 Nybegynder
12. april 2005 - 12:39 #15
Lydkortet kører via USB 2.0
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2005 - 12:40 #16
dates> du er opretter - du skal altså kun kommentere :)
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2005 - 12:44 #17
du kan se om din(e) diske kører i DMA mode ved at du i enheds håndtering trykker på + udfor din(e) IDE kontroller, og vælger avanceret (mener det er der det står) (genvej er windows tasten + pause break tasten og så vælge device manager og enhedshåndtering)
Avatar billede wickedd Juniormester
14. april 2005 - 04:58 #18
Du er 100% sikker på at din USB port bruger 2.0? Windows bruger 1.0 hvis du ikke selv installere 2.0 driverne, og det er ikke nok at installere driverne til selve lydkortet. Hvis ikke Windows Update finder en USB 2.0 driver (under Hardware opdateringer), så skal du bruge en fra firmaet der har lavet lydkortet, eller en fra dem der har lavet bundkortet.
Avatar billede dates2604 Nybegynder
14. april 2005 - 13:24 #19
Det vil jeg lige checke, tak for det!
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. april 2005 - 08:46 #20
<dates2604>: Har du fået svar nok ?
Avatar billede dates2604 Nybegynder
19. april 2005 - 17:55 #21
ja, tak
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. april 2005 - 18:46 #22
.. så er tanken at du lige lukker denne tråd - evt. som beskrevet her:
http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede majsmarken Nybegynder
25. juni 2005 - 10:24 #23
Status ???
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 03:25 #24
Kunne man måske forvente noget feedback ?