Avatar billede killstun Nybegynder
11. april 2005 - 16:31 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

+1 siden sidste indsatte værdi

Jeg har haft dette spørgsmål oppe før, men resultatet blev ikke helt som ønsket. Jeg har en access database hvor jeg indsætter en værdi via en form (fx værdien 3 i en kolonne som hedder nummer). Næste gang jeg vil indsætte noget via formen, vil jeg have at formen kan vise værdien fra den seneste indsættelse + værdien 1 (så fx værdien 3 vises som værdien 4 i form feltet). Når jeg indsætter noget igen, skal form værdien så være 5 osv.

Det er for at jeg kan huske hvilket nunmmer jeg er nået til når jeg indsætter noget via formen, så jeg er fri for at indtaste/huske sidste værdi (+1).
Avatar billede billeschou Nybegynder
11. april 2005 - 16:42 #1
Brug count funktionen på din tabel og læg 1 til resultatet - http://office.microsoft.com/da-dk/assistance/HP010322151030.aspx
Avatar billede kalp Novice
11. april 2005 - 16:45 #2
Jeg forstår ikke helt hvad du vil have...

Næste gang jeg vil indsætte noget via formen, vil jeg have at formen kan vise værdien fra den seneste indsættelse + værdien 1 (så fx værdien 3 vises som værdien 4 i form feltet). Når jeg indsætter noget igen, skal form værdien så være 5 osv.

Du kan da ikke se hvad du sidst har indtastet så?? der står da bare kolonne værdien + 1.

Hvis du vil vide hvad du sidst indtastede (kan gøres anderledes) men så kan du lave en ny kolonne som hedder nummer2 og den skal ikke +'en med en men blot opdateres med den værdi du indtaster.. så vil den altid have det du indtastede sidst..
Avatar billede knico Nybegynder
11. april 2005 - 17:02 #3
Er det vigtigt at du kan se nummeret? Kan du ikke bare køre med autonummerering?
Avatar billede killstun Nybegynder
11. april 2005 - 17:16 #4
Jeg skal kunne se tallet i form feltet, så det evt. kan rettes hvis nødvendigt. Kalp, jeg vil have at den viser den sidst indtastede værdi, bare +1 oveni. Dvs. er den sidst indtastede værdi fx 5, skal formen hente denne værdi og ligge +1 oveni så tallet i stedet bliver til 6. Er den sidst indtastede værdi 14, skal formen lave det om til 15 osv osv.
Avatar billede killstun Nybegynder
11. april 2005 - 17:18 #5
Ov forresten, glemte lige...Jeg kan ikke anvende autonummerering da det allerede anvendes i forvejen. Desunden falder tallet heller ikke hvis en post bliver slettet, så det kan jeg ikke bruge til så meget.
Avatar billede kalp Novice
11. april 2005 - 17:18 #6
det kan du så også gøre med den ekstra kolonne...
Avatar billede kalp Novice
11. april 2005 - 17:19 #7
hvis den kolonne du har som hedder nummer.. den altid stiger så skal du bruge en anden kolonne som kan huske det sidst indtastede tal og som altid bliver overskrevet..
Avatar billede longshanks Nybegynder
11. april 2005 - 17:24 #8
Kan jo så forstå at din nummerering med Application variabler ikke helt gik som forventet! Hvor gik den galt med det?

Mvh

Allan
Avatar billede killstun Nybegynder
11. april 2005 - 17:24 #9
Er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener, men du vil have at jeg laver et ekstra felt, som også tæller værdien, bare med den feature at den ligger +1 til, ikk? I så fald, hvorledes kan man lave sådanne insert sætning så den siger +1 til en request.form?
Avatar billede killstun Nybegynder
11. april 2005 - 17:27 #10
Longshanks, det gik lidt i ged fordi den nulstillede efter serveren genstartes. Samtidig sagde den +1 hvis jeg lukkede explorer ned og åbnede siden igen, selvom jeg ikke havde anvendt submit knappen.
Avatar billede longshanks Nybegynder
11. april 2005 - 17:35 #11
Joeh, det med genstart af serveren kunne give problemer ja!

For at holde sidstindtastede mere permanent kunne du jo istedet gå cookie, eller tekstfil vejen!

Dvs. skrive dit sidst indtastede i en cookie, eller i en tekstfil. Og så inkrementere cookie/tekstfil værdien. Lidt ala det vi gjorde med Application variablerne?

En update på en ekstra database kolonne, som foreslået, kan helt sikkert gøre det samme.

Mvh

Allan
Avatar billede killstun Nybegynder
11. april 2005 - 17:43 #12
Jeps, er mere til det med en ekstra kolonne, da det virker lidt mere simpelt. Men nogle der kan sige mig hvorledes jeg laver en insert sætning som ligger +1 oveni en værdi fra en request.form, og samtidig hiver den ud igen ved form scriptet?
Avatar billede kalp Novice
11. april 2005 - 19:32 #13
har du en sql sætning? med kolonnenavnet i ? så kan man måske lettere rette den..

men i sig selv er det bare

kolonnen = kolonnen + 1
Avatar billede killstun Nybegynder
11. april 2005 - 19:47 #14
oki, thx. Afprøver det lige og vender tilbage...
Avatar billede killstun Nybegynder
11. april 2005 - 22:54 #15
Det virker fint, men jeg mangler én ting. Jeg vil have at kolonnen "nummer" anvender en request.form værdi, i stedet for at den siger +1 til sin egen værdi. I min form udfylder jeg et felt, som giver resultatet request.form("indeks"). Denne vil jeg gerne bruge som reference til den værdi jeg vil forhøje med +1. Dvs. skriver jeg værdien 5 i "indeks" formen, så er det dette tal som forhøjes til 6, selvom jeg måske i forvejen har værdien 8 i kolonnen "nummer".

For at gøre det mere simpelt, har jeg prøvet at udarbejde update sætningen, men kan ikke finde ud af at lave den korrekt. Så får du måske en idé om hvad jeg mener:

strSQL = "Update etellerandet set nummer='" request.form("indeks") +1"'"
Avatar billede kalp Novice
11. april 2005 - 22:58 #16
dim tal

tal = request.form("indeks") + 1

strSQL = "Update etellerandet set nummer="tal

eller måske

strSQL = "Update etellerandet set nummer="&tal
Avatar billede killstun Nybegynder
11. april 2005 - 23:01 #17
forfaen hvor smuuukt :-) Tusind takker. Det funger bare lige efter hensigten. Smid lige et svar så du kan få veltjente point ;-)
Avatar billede kalp Novice
11. april 2005 - 23:07 #18
*G* jeg er selv overrasket over det sidste virkede:o) længe siden jeg har pillet ved det men glad for det virkede:))
Avatar billede killstun Nybegynder
11. april 2005 - 23:09 #19
hehe, ok. Men du husker godt ;-) Anvendte dette:

dim tal
tal = request.form("indeks") + 1
strSQL = "Update etellerandet set nummer="&tal & " where ID=1"