Avatar billede mitrine Nybegynder
11. april 2005 - 13:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Forhindre bruger i at kunne printe word dok.

Jeg har brug for at brugeren kun har mulighed for at læse et word dok på skærmen. d.v.s. brugeren må ikke kunne printe dokumentet, er der nogen som kender en løsning på dette?
:-)
Avatar billede hiks Nybegynder
11. april 2005 - 16:31 #1
hej

Jeg går ud fra at det er noget vba kode du leder efter. Men så vidt jeg ved kan dette ikke lade sig gøre at beskytte fuldstændigt vha vba - da man har muligheder for at sætte Høj sikkerhed hvorved at makroen ikke bliver afspillet. Alternativet må være .pdf eller et vandmærke.

Hvis du fortsat gerne vil have noget vba kode - så skriver du bare igen.

/hiks
Avatar billede mitrine Nybegynder
12. april 2005 - 08:34 #2
Tak for din kommentar, Det gør nok ikke så meget der er en smutvej da brugerne ikke er så stærke i excel, det skal bare for dem virke som om de ikke kan printe. Jeg havde tænkt lidt på om man kunne gøre print funktionen inaktiv på en eller anden måde?
Mvh. Mitrine
Avatar billede mitrine Nybegynder
12. april 2005 - 08:42 #3
Hej du skriv noget om vandmærke er det noget man kan ligge direkte i dokumentet? og hvis der er hvordan gør man? Det kunne jeg nemlig godt bruge et andet sted*SS*...(når man rækker fanden en lille finger.....*GG*)
Avatar billede hiks Nybegynder
12. april 2005 - 08:52 #4
first things first - vi tager lige det oprindelige spørgsmål så skal jeg lige se om jeg kan finde noget på det andet.

for at kunne dette skal du have åbnet vba i Excel og indsat et Class Module.

Det gør du ved i Excel at trykke ALT+F11, hvorved at vba åbnes så højreklikker du ude i project explorer (venstre side) og vælger insert class module. Her paster du følgende ind:

Public WithEvents App As Excel.Application

Private Sub App_WorkbookBeforePrint(ByVal Wb As Workbook, Cancel As Boolean)

    MsgBox "Funktionen er slået fra. Du kan ikke printe."
    Cancel = True

End Sub

Så dobbeltklikker du på ThisWorkbook (igen i venstre side) og indsætter:

Dim X As New Class1
Private Sub Workbook_Open()

    Set X.App = Excel.Application

End Sub

Og så gemmer du og forsøger at åbne dit dokument igen - Med makroer sæføli.... :o)

/hiks
Avatar billede hiks Nybegynder
12. april 2005 - 08:55 #5
og nu kan jeg lige se at du skifter lidt med at skrive Word og Excel - de steder hvor der i ovenstående står excel - bytter du i Word om med Word. :o)

/hiks
Avatar billede hiks Nybegynder
12. april 2005 - 09:04 #6
og til fanden:

(Word) pkt. 3:

http://www.microsoft.com/danmark/dinvirksomhed/themes/office/article5.mspx

(Excel)
Du kan gøre det ved at indsætte dit baggrundsbillede i sidehoved.

Filer -> Sideopsætning -> Faneblad "sidehoved/sidefod" -->  knap "tilpas
sidehoved"  -> indsætte dit billede.

herefter kan du ved at tilpasse margin for sidehoved og justere placeringen i
dokumentet.

Dog skal billedet - før det indsættes - manipuleres mht. nedtoningen.
Avatar billede mitrine Nybegynder
12. april 2005 - 09:06 #7
*SS* Ups, Det er fordi jeg er så vant til at skrive excel, det er nu Word jeg mener, skal der også bare stå doc i stedet for wordbook?
Mitrine
Avatar billede hiks Nybegynder
12. april 2005 - 09:11 #8
dit class modul:

Public WithEvents App As Word.Application

Private Sub App_DocumentBeforePrint(ByVal Doc As Document, Cancel As Boolean)
    MsgBox "Funktionen er slået fra. Du kan ikke printe."
    Cancel = True
End Sub

/hiks
Avatar billede mitrine Nybegynder
12. april 2005 - 09:14 #9
Hej /hiks

1000 tak for hjælpen ;-)
Du er en knag*SS*

Mitrine
Avatar billede hiks Nybegynder
12. april 2005 - 09:15 #10
d'ingen problem :o)

men husk nu at det kræver bare at slå makro indstillingerne på høj før funktionen er disablet.

go fornøjelse

/hiks