Avatar billede tastatur Nybegynder
10. april 2005 - 00:59 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

skal IKKE vise dubletter

Hej, jeg ny i asp og access men forsøger mig alligevel :)

I min database har jeg flere af de samme varenavne, da de har forskellige producenter.
varenavnene på databasen skal listes på en side,men uden at dubletterne kommer med.
Hvodden gør jeg det?

Mvh
Tastatur, der ikke lige ved om det er et let eller svært spørgsmål :)
Avatar billede kalp Novice
10. april 2005 - 01:01 #1
Select DISTINCT(kolonne)
from tabel;
Avatar billede phi-del Nybegynder
10. april 2005 - 01:02 #2
Du skal lave en relations database således at du har en tabel som hedder vare og en
tabel som hedder producent , derefter skal du access lave en relation mellem disse.

så er der også normalisering som kommer derefter
Avatar billede tastatur Nybegynder
10. april 2005 - 01:14 #3
Jeg har en linie der hedder:
"select * from info order by vare", Database

Kan jeg flette den der DISTINCT ind i?
Undskyld hvis jeg dum :)
Avatar billede petla Nybegynder
10. april 2005 - 01:25 #4
SELECT DISTINCT * FROM info ORDER BY vare
Avatar billede tastatur Nybegynder
10. april 2005 - 01:30 #5
Virker ikke, desværre
Avatar billede petla Nybegynder
10. april 2005 - 01:33 #6
Har du lavet tabeller som phi-del beskrev?

Hvis du har alle data i en tabel kan det IKKE lade sig gøre!
Avatar billede tastatur Nybegynder
10. april 2005 - 01:36 #7
Det lyder som om jeg har taget munden lidt for fuld.
Jeg har 'bare' en database med tabeller: vare,pris,producent,sted.
Avatar billede petla Nybegynder
10. april 2005 - 01:41 #8
Hvordan har relateret dem
Avatar billede petla Nybegynder
10. april 2005 - 01:51 #9
Avatar billede tastatur Nybegynder
10. april 2005 - 01:53 #10
jeg har nu relateret producent og vare, men der sker ikke rigtig noget.
Avatar billede petla Nybegynder
10. april 2005 - 02:00 #11
Menningen med relalationer er at, du i producent tabellen har 1 producent som har en ID typisk som autonummer denne ID relaterer du til vare tabellen som har et felt der f.eks hedder ProducentID. Resultatet er at der optræder kun et tal i vare tabellen ved ProducentID.

Jeg kan kigge på databasen hvis du vil, du kan sende den til
pml (snabela) has (dot) dk
Avatar billede tastatur Nybegynder
10. april 2005 - 02:01 #12
ok,takker for linket, jeg må hellere studere det lidt nærmere.
Har jeg forstået det ret at jeg skal lave en relation mellem tabellen vare og producent?.

Det har jeg lige prøvet men synes ikke det virkede. Det kan jeg måske læse mig frem til.
Avatar billede petla Nybegynder
10. april 2005 - 02:30 #13
Avatar billede tastatur Nybegynder
10. april 2005 - 02:32 #14
Takker mange gange for svarene indtil videre. Skal liige kigge mere på det.
Kan du/i anbefale at man arbejder med flere tabeller og så laver relationer?
For mit projekts vedkommende kan en vares pris afhænge af producenten og/eller beliggenheden osv.
Avatar billede mugs Novice
10. april 2005 - 06:15 #15
"man arbejder med flere tabeller og så laver relationer"

Så afgjort. Access er jo en relationsdatabase. Hvis du f.eks har 2 tabeller:

TBLproducent:
ProducentID (Primær nøgle og autonummer)
Producentgade (Tekst)
Producentby (Tekst)

Og en anden tabel:

TBLvare
Vareproducent (Langt heltal)

Opret relationer mellem tabellerne. Derefter laver du en forespørgsel der indeholder feltet Vareproducent fra TBLvare og alle andre felter fra TBLproducent. Så indtaster du en værdi i Vareproducent (Værdien skal eksistere i TVLproducent), og forespørgslen vil nu viae alle data fra TBLproducent der matcher den indtastede værdi.
Avatar billede tastatur Nybegynder
10. april 2005 - 08:56 #16
Takker mange fra jer alle!
Petla, hvis du vil svare, så deler jeg pointene ud på phi-del,mugs og dig.

Venligst,
Tastatur
Avatar billede petla Nybegynder
10. april 2005 - 18:30 #17
Ok