Avatar billede sfhp Nybegynder
09. april 2005 - 18:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

CSS - forme forskellige elementer med css

Jeg bruger meget muligheden for at lave bokse og positionere dem med css, men er det ikke muligt at forme boksene yderligere:

-lave andre former end firkanter på bokse med billeder og tekst i

-eller et "buk" i hjørnet, som kasserne på www.capitasnowboarding.com

tak,
Avatar billede busschou Praktikant
09. april 2005 - 18:29 #1
jo da fx som de gør det på den side du refererer til
De bruger et billede
http://www.capitasnowboarding.com/0405/assets/pix/tables/wht_spacer.gif
til blank
og et billede
http://www.capitasnowboarding.com/0405/assets/pix/tables/rt_top_corner.gif
til et hjørne buk
Hvordan de hiver det ind om det er med css har jeg ikke luret
Men muligheden er der da
Avatar billede jopsen Nybegynder
09. april 2005 - 18:33 #2
du kan bruge VML eller SVG som er sprog bygget til vector grafik... VML er forholdsvis let og er fra microsoft og understøttes af IE 6 up, ved ikke med firefox etc. SVG er svære og mere advanceret, den er fra W3C.org og kan afspilles i IE med et plugin fra adobe, ved ikke med firefox, tror måske...
du kan google dig til en par tutorials...
Avatar billede sfhp Nybegynder
09. april 2005 - 18:46 #3
Aha, godt set, det med GIF billedet! De lægger den vel ind med et z-index, så den lægger sig "ovenpå" boksen....

Godt svar, så vil jeg gå igang med at programmere videre:-)
Avatar billede sfhp Nybegynder
09. april 2005 - 18:49 #4
Jobsen: tak for rådet, men jeg tror at jeg holder mig til css/html/javascript lige pt - har nok programmeringssprog at holde rede i for en stund
Avatar billede busschou Praktikant
09. april 2005 - 18:52 #5
vil det sige du vil have mig til at smide et svar?...vil bare være sikker :o)
Avatar billede olebole Juniormester
09. april 2005 - 19:03 #6
<ole>

- og så lige for at få tingene helt på det rene, så bygger både SVG og VML standarder fra W3C's hånd.
SVG kan bruges i både Moz og IE - men kun med plugin.
VML er af besynderlige årsager kun implementeret i IE.

Mozilla har til gengæld en proprietær CSS-feature, der kan lave rundede hjørner (nej, det er absolut ikke kun MS, der laver privat skrammel):

<div style="width:250px;height:100px;padding:20px;border:5px solid red;-moz-border-radius:20px">
Tester runde hjørner i Mozilla
</div>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
09. april 2005 - 19:04 #7
PS: VML fungerede også i IE5 - men jeg er ikke sikker på IE4.X
Avatar billede busschou Praktikant
27. april 2005 - 21:05 #8
jeg gætter på du ville have et svar....lukketid ? :o)