Avatar billede copyright Nybegynder
09. april 2005 - 00:27 Der er 5 kommentarer

hvad køre bedst?

Hej Alle

Jeg vil gerne høre jer hvad I synes at køre bedst på nettet når I skal vælge mellem asp/php/java og hvorfor I synes det?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
09. april 2005 - 00:33 #1
Først skal du lige forstå et par ting.

1. JAVA er et programmeringsprog fra SUN (http://java.sun.com) og bruges primært til applicationer (programmer) f.eks. ERP systemer.
Det kan derudover også lave små applets , som kan vise grafik eller lign , som f.eks. på  http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/
Java har også en scriptsprogs variant JSP som kører på Apache Tomcat server.

2. ASP og PHP er scriptsprog
Scriptsprog kører på en server, PHP på Apache (typisk) og ASP på IIS (ingen andre muligheder).

ASP er et forældet sprog, hvorimod ASP.NET er godt nok.
Du kan bedre sammenligne ASP.NET og PHP , and ASP og PHP.

Der er ingen forskel i hvad der kører bedst, sprogene outputter HTML eller CSS som så bliver fortolket af browseren. ASP/PHP kan IKKE lave layout, det HTML som gør det.

En god hjemmeside handler mere om HTML/CSS kodningen end serverside delen.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
09. april 2005 - 00:35 #2
Java: http://java.sun.com
JSP: http://java.sun.com/products/jsp/
PHP: www.php.net
ASP.NET: www.asp.net

alm. ASP er bare visual basic scripts på en hjemmeside, og derfor ikke noget reelt sprog. Det samme gælder for JSP (JSP er dog meget meget mere advanceret end ASP)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
09. april 2005 - 00:37 #3
ASP kræver forresten også komponener, det kan stortset intet advanceret selv, hvorimod PHP har masser af smarte funktioner.

Af ting som PHP kan som standard, hvor ASP kræver komponenter.

Upload af filer
Sende emails

+ PHP 5 har et meget mere objekt orienteret kodestil end ASP (ikke .NET) har.
Avatar billede kalp Novice
09. april 2005 - 08:21 #4
måske ikke java, men JSP du tænker på
Avatar billede wesker Nybegynder
12. april 2005 - 09:02 #5
Lige et par kommentarer til ovenstående pro PHP kommentarer.

Hvis det er fordi du skal til at lære at lave dynamiske websites vil jeg klart anbefale ASP.Net.

Jeg tror ikke der er de store forskelle på hvad der kan laves og hvor lang tid det tager i de forskellige løsninger (.net,asp,php) - det er vist mest religionskrig.

Grunden til at jeg ville vælge ASP.NET er at det er det sprog Microsoft satser på til webløsninger - det er det sprog der fylder mest de næste mange år og åbner for hele .NET miljøet.

ASP er er et miljø: Active Server Pages - Miljøet er baseret på Visual Basic.

ASP er på ingen måde "forældet".

ASP kan en masse avancerede ting selv. Man kan f.eks. sagtens lave upload uden komponenter.

ASP kan godt køre på en Apache Server - med en lille udvidelse.

Jeg bruger selv stadigt ASP, dhtml og css - det sidder i fingrene og jeg kan lave ALT hvad alle andre udviklere kan lave - uden undtagelse. Jeg skifter til .NET når jeg får en god grund.

Skift af udviklingsmiljø tager lang tid - måske et par år - før jeg er lige så rutineret i .NET som i ASP 3.0 ....derfor skal der være gode grunde til at skifte.