Avatar billede modist Nybegynder
29. marts 2001 - 22:17 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

W2k & IIS & APACHE

En \'lille\' udfordring,

Jeg har en w2k server kørende, indtil forleden med IIS kørende på port 80.

Jeg har nu brug for at køre apache/PHP, da jeg skal sætte et site op med PHPnuke.

(Ja, jeg ved godt at jeg kan køre php under IIS, men den fejler konstant)

Jeg har sat apache op til at køre på port 81, lavet et virtuelt domæne på min iis med en frameset-side. Denne \'framer\' port 81, således at brugeren kan skrive www.domæne.dk (og slipper for at skrive www.domæne.dk:81)

Så langt så godt...Nu kommer spørgsmålet:

Da en række af mine brugere ikke har adgang til port 81, kan jeg ikke bruge ovenstående løsning. Kan man sætte IIS til at \'hente\' sider fra en anden lokal server, således at alt foregår via port 80 ????

Har I eventuelt andre foreslag ???
Avatar billede kornfreak Nybegynder
29. marts 2001 - 22:21 #1
Prøv en anden port? ..evt :8080
Avatar billede modist Nybegynder
29. marts 2001 - 22:23 #2
Er det en port, der generelt er åben hos firmaernes firewall ?
Avatar billede kornfreak Nybegynder
29. marts 2001 - 22:25 #3
Det mener jeg...for de fleste chatte (opasia, forum) osv. kører via den..
Avatar billede kornfreak Nybegynder
29. marts 2001 - 22:25 #4
Det var et svar ;)
Avatar billede modist Nybegynder
29. marts 2001 - 22:29 #5
jeg forsøger, tak for hurtigt svar, point\'er er dine :-)
Avatar billede kornfreak Nybegynder
29. marts 2001 - 22:32 #6
Hm..kunne da have ventet til du havde testet, hvis det ikke virker så sig lige til :)
Avatar billede modist Nybegynder
29. marts 2001 - 22:37 #7
fair enough, jeg vender tilbage !

Hvis der er andre der har en mere \'ren\' løsning (dvs AL trafik via port 80), hører jeg gerne fra jer !!!
Avatar billede burningice Nybegynder
30. marts 2001 - 01:07 #8
jada... brug host filen

hvis du ikke liige ved hvad jeg tænker på kan jeg godt uddybe det
Avatar billede kornfreak Nybegynder
30. marts 2001 - 01:10 #9
Man kan da ikke køre 2 webservere på en port ?...
Avatar billede burningice Nybegynder
30. marts 2001 - 02:01 #10
sagtens... i IIS definerer du det med hostheaders
Avatar billede kornfreak Nybegynder
30. marts 2001 - 02:41 #11
Hm...vidste jeg ikke..måske skulle du ha pointsene så :)
Avatar billede burningice Nybegynder
30. marts 2001 - 02:54 #12
lad os lige give ham en chance... det kan jo være at jeg skal forklarer ham om hvordan det med host filen skal sættes op :)
Avatar billede kornfreak Nybegynder
30. marts 2001 - 02:58 #13
Kan du ikke lige poste det ?..jeg vil også gerne vide det :) ...hehe..
Avatar billede burningice Nybegynder
30. marts 2001 - 03:24 #14
hrmp... jeg har siddet og bladret nogle bøger igennem der omhandler emnet... man skal bruge et komponent som w3Sockets til at hente siderne ind i IIS som så smider dem videre til brugeren. Jeg vil dog tro at det giver en uheldig forsinkelse, og mit spørgsmål er så; hvorfor skrotter du ikke bare iis, hvis det er fordi at du skal køre asp så findes der asp til apache. om det kører lige så ustabilt som php på iis skal jeg ikke udtale mig om.

I forbindelse med om iis kan hente fra andre servere, ja...
vælg egenskaber for dit site>homedirectory og vælg a redirection. Dette vil dog heller ikke rigtig virke da brugeren så vil blive redirected til port 81 og så står vi i samme problem som før.

og til dig kornfreak... du har ret i din påstand om at man ikke kan køre to webservere på samme port. det var mig der ikke tænkte mig om. Man kan kun køre een webserver på port 80. Dog kan du sagtens hoste flere domæner på denne ene webserver. Det er DET man definerer med hostheaders. Jeg beklager...
Avatar billede kornfreak Nybegynder
30. marts 2001 - 03:50 #15
hehe..

Asp til apache er noget værre lort skal der lige siges..den understøtter ikke en skid :(
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. april 2001 - 19:18 #16
PHP kører sgu godt nok på IIS, man skal bare køre det som CGI, ikke som ISAPI!

hvad er det for noget ævl med at man kan få IIS til at køre sammen med apache på port 80?

der kan sgu da kun være et program ad gangen der lytter på en port... og host-headeren bliver der jo først kigget på når forespørgslen ER blevet lukket ind i en webserver...
Avatar billede burningice Nybegynder
10. april 2001 - 18:40 #17
roolig nu, cyberesben... jeg har da også undskyldt, jeg havde bare misforstået spørgsmålet...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. april 2001 - 21:39 #18
sorry så er det måske mig der ik har læst det hele

men jeg vil bare sig HVORFOR KØRE APACHE PÅ EN WINDOWS?

selvfølgelig hvis man laver webhotel for kunder, er det rart at de kan bestemme tingene via .htaccess filer... men ellers er det da IIS man skal satse på! og den kører sgu PHP helt fint, det skal bare køres som CGI app, og ikke som ISAPI
Avatar billede modist Nybegynder
10. april 2001 - 22:03 #19
Hej igen,

Da jeg kan se at mit oprindelige spørgsmål har resulteret i en længere diskussion, vil jeg lige kommentere et par ting:

- Hvilken løsning endte jeg med?
Jeg har valgt at benytte port 8080 på min apache, så kan brugere benytte www.mitsted.dk:8080 eller www.mitsted.dk. Hvis de benytte sidstnævnte, vil IIS besvare requesten med en frame der linker til www.mitsted.dk:8080.
- Hvorfor køre apache på windoze - osv ?
Fordi jeg trods alt ikke gider belaste min strømregning med x antal servere. Jeg har behov for en IIS kørende på port 80, og da jeg samtidigt fik behov for at køre phpnuke (og konstaterede at php ikke kørte stabilt, hverken som CGI eller ISAPI), valgte jeg at have en apache kørende paralelt på samme server.
- Benytter du hostheaders?
Ja, det har jeg gjort i lang tid ;-)

Til sidst vil jeg lige sige STORT TAK til ALLE der har deltaget, det varmer at se at folk ikke er nærige med deres erfaringer.