Avatar billede fowler21 Nybegynder
08. april 2005 - 10:37 Der er 16 kommentarer

Få data fra database til at stå pænt.

Jeg henter noget data fra en database via denne kode
<?
print "Hvad indeholder news: " . $news;

$query = mysql_query("SELECT * FROM news ORDER BY id DESC LIMIT 10" . $limit) OR DIE(mysql_error());

print "<b>Now Showing the " . $limit . " latest news items</b><br>";

while ($news = mysql_fetch_array($query)) {
  print "<b>"; echo '<br><hr>';
  print $news['overskrift'];  // show overskrift
  print "</b> - "; echo '<br>';
  print $news['tekst'];    //show tekst
  print " - ";    echo '<br>';
  print $news['navn'];    //show name
}
?>

Hvordan kan jeg styre det layout ? CSS ? Eller kan man lave noget med tabeller ?
Er ikke helt sikker på hvor i koden det skal indsættes.
På forhånd tak
Avatar billede bromer Nybegynder
08. april 2005 - 10:46 #1
Du kan sikkert godt styre det via CSS, men det kræver at du ved hvad du spørger om før du spørger. Hvordan vil du have det til at se ud?
Avatar billede fowler21 Nybegynder
08. april 2005 - 10:48 #2
Uha bromer, du er godt nok en aktiv mand her på sitet.
Jeg vil gerne have det så den viser overskriften med Verdana 12. Indholdet med med Verdana 10. Og endelig navnet med verdana 10. Evt. med forskelig baggrundsfarve.
Avatar billede bromer Nybegynder
08. april 2005 - 10:55 #3
Jeg er her ofte ja. Hvordan havde du tænkt dig at $news['overskirft'], $news['tekst'] og $news['navn'] skulle stå i forhold til hinanden?
Avatar billede fowler21 Nybegynder
08. april 2005 - 10:59 #4
de skal komme efter hinanden nedad, adskilt af en vandret linie.
linien kan jeg godt få til at komme rigtig, men hvordan styrer jeg tekst størelse og type, baggrund osv.
Avatar billede mysli Nybegynder
08. april 2005 - 11:08 #5
Jeg vil foreslå dig at lære ganske almindelig html inden du begynder på php. Det er altid rart:)
Avatar billede bromer Nybegynder
08. april 2005 - 11:10 #6
fowler21: Det er faktisk ikke en dum ide mysli kommer med. Et af de bedste steder må være http://www.w3schools.org/
Avatar billede fowler21 Nybegynder
08. april 2005 - 11:10 #7
Det her er da et spørgsmål om php/css. Kender godt html.
Avatar billede bromer Nybegynder
08. april 2005 - 11:12 #8
Det er ikke rigtig noget der hedder php/css. Den måde du skal arbejde skal hele tiden ligge i dit hoved. Når jeg henter din side ser jeg intet af dit PHP kun det output du har genereret via PHP. Det vil sige at hvis du skal bruge CSS skal du have classnavne etc udskrevet fra PHP.
Avatar billede fowler21 Nybegynder
08. april 2005 - 11:22 #9
hvor må jeg skrive class ind for at det virker og ikke give en fejl ?
Avatar billede fowler21 Nybegynder
08. april 2005 - 11:37 #10
fik lige en anden ide, vender stærk tilbage
Avatar billede pr1nsen Nybegynder
08. april 2005 - 11:41 #11
her er lidt..

<table>
<?php
while ($news = mysql_fetch_array($query)) {
if($i==1){
$class = lys;
echo'<tr>';
  echo"<td class='lys'>$news['overskrift']</td>;
echo'</tr>';
$i = 0;
}
else{
$class = mørk;
echo'<tr>';
  echo"<td class='lys'>$news['overskrift']</td>;
echo'</tr>';
$i = 1;
}
?>
Avatar billede mysli Nybegynder
08. april 2005 - 12:54 #12
<script>
td.header{
Overskrift udseendet
}
td.navn{
navn udseendet
}
</script>

<?php

$query = mysql_query("SELECT * FROM news ORDER BY id DESC LIMIT 10" . $limit) OR DIE(mysql_error());

print "<b>Now Showing the " . $limit . " latest news items</b><br>";

while ($news = mysql_fetch_array($query)) {
?>
<table cellpadding=5>
<tr><td class=header><?php ehco $news['overskrift']; ?></td></tr>
<tr><td><?php ehco $news['tekst']; ?></td></tr>
<tr><td class=navn><?php ehco $news['navn']; ?></td></tr>
</table>

<?php
}

?>
Avatar billede bromer Nybegynder
08. april 2005 - 13:10 #13
mysli: mener du script? for ikke <style type="text/css">?
Avatar billede mysli Nybegynder
08. april 2005 - 13:19 #14
Undskyld, mente <style> </style>.
Avatar billede sukos Juniormester
08. april 2005 - 14:21 #15
basic: html

Derefter: PHP etc....

Hvis du ikke kender til grundlæggende html, så lad være med at rode med PHP!
PHP laver output i html, eller, oftest, er det hvad PHP skal bruges til.

www.html.dk
Avatar billede fowler21 Nybegynder
08. april 2005 - 14:30 #16
Tak det virker folkens... Deler lige lidt point rundt