Avatar billede fatass Nybegynder
07. april 2005 - 23:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Vis bruger-rettigheder

Jeg har en database hos en host og jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan hvilke rettigheder jeg har.

Er der en kommando der kan fortælle mig det?
Avatar billede muddi Praktikant
08. april 2005 - 08:34 #1
Svaret findes her: http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/show-grants.html
Der er tre muligheder alt efter hvilken version af MySQL du bruger :)

/Morten
Avatar billede muddi Praktikant
08. april 2005 - 08:44 #2
Jeg har lige afprøvet det på mit eget webhotel hos Azero, der bruger MySQL 4.0.24 og derfor skulle give en oversigt over grantede privlegier med koden:

SHOW GRANTS FOR CURRENT_USER;

Men det resulterede selvfølgelig i fejlen

#1044 - Access denied for user: 'halstaniadk@%' to database 'mysql'

Da kunderne på webhotellet selvfølgelig ikke har privilegier til at se indholdet af 'mysql'-databasen. Det ser altså ud til ikke at kunne lade sig gøre.

Hvad har du brug for af privilegier? Er CREATE, UPDATE, INSERT, DELETE, DROP,... ikke nok? Så kan du jo oprette og slette tabeller, samt opdatere, indsætte og slette rækker... Har du brug for flere privilegier?
Jo flere privilegier din 'web'-bruger har, jo mere sårbar er du overfor SQL Injection, hvis din kode indeholder huller, hvor det er muligt at kommunikere direkte med databasen.
Avatar billede fatass Nybegynder
08. april 2005 - 13:19 #3
Takker. Skal ikke rigtig bruge mere. Var bare nysgerrig