Avatar billede linemus83 Nybegynder
07. april 2005 - 12:06 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Noget med cookies og radiobuttons

Hejsa,

Jeg har en applikation til indbetaling af print, hvor der på forsiden er 2 radiobuttons med hhv. navnene: Information og Kassekontoret.

Jeg skal så lave en cookie - eller noget (har aldrig prøvet det før), der, selvom man lukker siden, eller blot vil opdatere en ny bruger, "husker" hvor sidste indbetaling på den pågældende maskine er foretaget.

Er der nogen, der kan hjælpe med hvordan ? :-)

Mvh Line
Avatar billede linemus83 Nybegynder
07. april 2005 - 12:06 #1
Altså, den skal huske, om der er trykket Information eller Kassekontoret
Avatar billede finger Nybegynder
07. april 2005 - 14:38 #2
get værdi fra cookie:
if(Request.Cookies["cookienavn"] != null)
{
    string selectedValue = Request.Cookies["cookienavn"].Value;
}

set værdi til cookie:
HttpCookie c = new HttpCookie("cookienavn","valgt værdi");
Response.Cookies.Add(c);
Avatar billede linemus83 Nybegynder
07. april 2005 - 14:43 #3
Men jeg vil gerne have udfyldt den Radiobutton, som er valgt første gang - hvordan gør jeg det ?
Avatar billede linemus83 Nybegynder
07. april 2005 - 14:46 #4
Og hvad er "cookienavn" ? Og skal der " " udenom ?
Avatar billede finger Nybegynder
07. april 2005 - 14:46 #5
det er jo bare at gemme en værdi der repræsenterer den valgte knap når den bliver valgt.
ved pageload kan du så hente værdien ud, sammenligne og vælge den relevante knap.
hvad er du i tvivl om?
Avatar billede finger Nybegynder
07. april 2005 - 14:47 #6
har du programmeret tidligere?
Avatar billede linemus83 Nybegynder
07. april 2005 - 14:47 #7
Jeg er bare helt forvirret. Har jo ikke prøvet det før overhovedet.
Avatar billede linemus83 Nybegynder
07. april 2005 - 14:47 #8
Ikke sådan vildt meget
Avatar billede finger Nybegynder
07. april 2005 - 15:10 #9
kørende eksempel

webform3.aspx:
<%@ Page language="c#" Codebehind="WebForm3.aspx.cs" AutoEventWireup="false" Inherits="testWebApplication.WebForm3" %>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN" >
<HTML>
  <HEAD>
    <title>WebForm3</title>
</HEAD>
  <body >

    <form id="Form1" method="post" runat="server">
<asp:RadioButton id=RadioButton1 runat="server" Text="rød" AutoPostBack="True" GroupName="gruppe1"></asp:RadioButton>
<asp:RadioButton id=RadioButton2 runat="server" Text="grøn" AutoPostBack="True" GroupName="gruppe1"></asp:RadioButton>

    </form>

  </body>
</HTML>

webform3.aspx.cs:
using System;
using System.Collections;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Web;
using System.Web.SessionState;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.HtmlControls;

namespace testWebApplication
{
    public class WebForm3 : System.Web.UI.Page
    {
        protected System.Web.UI.WebControls.RadioButton RadioButton1;
        protected System.Web.UI.WebControls.RadioButton RadioButton2;

        private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
        {
            if(!IsPostBack)
            {
                if(Request.Cookies["MinGemteVaerdi"] != null)
                {
                    string selectedValue = Request.Cookies["MinGemteVaerdi"].Value;
                    if(selectedValue =="rød")
                    {
                        RadioButton1.Checked = true;
                        RadioButton2.Checked = false;
                    }
                    if(selectedValue =="grøn")
                    {
                        RadioButton1.Checked = false;
                        RadioButton2.Checked = true;
                    }

        #region Web Form Designer generated code
        override protected void OnInit(EventArgs e)
        {
            InitializeComponent();
            base.OnInit(e);
        }

            private void InitializeComponent()
        {
                this.RadioButton1.CheckedChanged += new System.EventHandler(this.RadioButton1_CheckedChanged);
                this.RadioButton2.CheckedChanged += new System.EventHandler(this.RadioButton2_CheckedChanged);
                this.Load += new System.EventHandler(this.Page_Load);

            }
        #endregion

        private void RadioButton1_CheckedChanged(object sender, System.EventArgs e)
        {
            HttpCookie c = new HttpCookie("MinGemteVaerdi","rød");
            c.Expires = DateTime.Now.AddDays(7);
            Response.Cookies.Add(c);
        }

        private void RadioButton2_CheckedChanged(object sender, System.EventArgs e)
        {
            HttpCookie c = new HttpCookie("MinGemteVaerdi","grøn");
            c.Expires = DateTime.Now.AddDays(7);
            Response.Cookies.Add(c);

        }

Avatar billede linemus83 Nybegynder
07. april 2005 - 20:53 #10
Jeg har prøvet lidt på det, men kan ikke få det til at virke :-(