Avatar billede wofd Nybegynder
07. april 2005 - 11:17 Der er 2 kommentarer

Sætte focus til en editboks i en dialog

Jeg har prøvet mange løsninger for at prøve at ændre focus mellem mine kontroller i en dialogboks. Det er meningen, at når brugeren kommer ind i programmet, så skal en editboks allerede være markeret.

Til dette formål har jeg prøvet: WM_SETFOCUS, der godt nok sætter focus til editboksen, men herefter vil programmet ikke tage i mod keyboard inputs

Derudover har jeg prøvet SetFocus(hwnd), men den havde tilsyneladende ingen effekt.

Her er min kode:
LRESULT CALLBACK ExpressionProc(HWND HwndEdit, UINT msg, WPARAM wParam, LPARAM lParam)
{
    if(msg == WM_KEYDOWN)
    {
        if(wParam == VK_RETURN)
        {
            CalcExpression(DialogHandle);
            return 0;
        }
    return CallWindowProc(OldEditProc, HwndEdit, msg, wParam, lParam);
}

BOOL CALLBACK MathCalcDlgProc(HWND hwnd, UINT Message, WPARAM wParam, LPARAM lParam)
{

    HWND hTemp;

    switch(Message)
    {
    case WM_INITDIALOG:
        //Save the dialoghandle in a global var
        DialogHandle=hwnd;

        //Resize controls
        PostMessage(hwnd, WM_SIZE,0,0);

        //Set the windowprocedure for editboks
        hTemp = GetDlgItem(hwnd, IDC_EXPRESSION);
        OldEditProc = (WNDPROC )GetWindowLong(hTemp, GWL_WNDPROC);
        SetWindowLong(hTemp, GWL_WNDPROC, (LONG )ExpressionProc);

        //Set the icon
        HICON hIcon;
        hIcon = (HICON)LoadImage(g_hInst, MAKEINTRESOURCE(IDI_MAIN_ICON), IMAGE_ICON,
            GetSystemMetrics(SM_CXSMICON),
            GetSystemMetrics(SM_CYSMICON),0);
        if(hIcon)
            SendMessage(hwnd, WM_SETICON, ICON_SMALL, (LPARAM)hIcon);
        break;

    case WM_CLOSE:
        DestroyWindow(hwnd);    //Send besked om at lukke vinduet
        break;

    case WM_DESTROY:
        PostQuitMessage(0);    //Luk vinduet
        break;

    case WM_COMMAND:
        switch(LOWORD(wParam))
        {
        case IDC_CALC_EXPRESSION:
            CalcExpression(hwnd);
            break;
        }
        break;

        case WM_SIZE:

            RECT rcClient;

            //Få fat i det område vi kan vise på.
            GetClientRect(hwnd, &rcClient);

            //Tilpas listboksen
            hTemp = GetDlgItem(hwnd, IDC_CALCRESULTS);
            SetWindowPos(hTemp, NULL, rcClient.left+5, rcClient.top, rcClient.right-10, rcClient.bottom-40, SWP_NOZORDER);

            //Tilpas inputboksen
            hTemp = GetDlgItem(hwnd, IDC_EXPRESSION);
            SetWindowPos(hTemp, NULL, rcClient.left+30, rcClient.bottom-25, rcClient.right-35, 20, SWP_NOZORDER);

            //Tilpas calcknappen
            hTemp = GetDlgItem(hwnd, IDC_CALC_EXPRESSION);
            SetWindowPos(hTemp, NULL, rcClient.left+5, rcClient.bottom-25, 25, 20, SWP_NOZORDER);

            //Tilpas errorlabel
            hTemp = GetDlgItem(hwnd, IDC_ERROR);
            SetWindowPos(hTemp, NULL, rcClient.left+5, rcClient.bottom-38, 200, 13, SWP_NOZORDER);

            break;

        default:
            return FALSE;
    }
    return TRUE;
}

int WINAPI WinMain(HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance,
                  LPSTR lpCmdLine, int nCmdShow)
{
    g_hInst=hInstance;
    DialogBox(GetModuleHandle(NULL), MAKEINTRESOURCE(IDD_WINMATHCALC), NULL, MathCalcDlgProc);
    return 1;
}
Avatar billede jpk Nybegynder
07. april 2005 - 11:45 #1
Bruger du en designer til at lave dialogen?
I så fald kan du sikkert sætte tab-order for dialogen i den, den kontrol der er først i tab-order burde have fokus ved start.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
07. april 2005 - 19:58 #2
Du burde kunne sætte fokus med SetFocus ved WM_INITDIALOG, du bør dog læse om returværdien for WM_INITDIALOG:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/winui/winui/windowsuserinterface/windowing/dialogboxes/dialogboxreference/dialogboxmessages/wm_initdialog.asp
Normalt bliver fokus sat til den først kontrol fra resource templaten.

Jeg kan ikke provokere den fejl du beskriver med keyboard input. Prøv at poste et komplet eksempel der viser fejlen.

Bemærk at ExpressionProc ikke bliver kaldt for WM_KEYDOWN og Enter, medmindre du ændrer koden i WinMain som i mit eksempel.

Er IDC_CALC_EXPRESSION en DEFPUSHBUTTON ?