Avatar billede hanne-rk Nybegynder
06. april 2005 - 23:29 Der er 12 kommentarer

select fra flere kriterier

Det virkede fint indtill jeg ville have den til KUN at tage indtastninger fra idag "date"

Hvorfor virker denne ikke?

select * from enheder where id in(select max(id) from enheder and dato="& date &" group by nr)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. april 2005 - 23:36 #1
2 ting. Først check parenteser. Skal det ikke være:

select * from enheder where id in(select max(id) from enheder) and dato="& date &" group by nr

og hvis det er Access og det er et dato felt, skal du vist:

select * from enheder where id in(select max(id) from enheder) and dato=#"& date &"# group by nr

(og ellers måske '...' omkring
Avatar billede hanne-rk Nybegynder
06. april 2005 - 23:44 #2
Jeg får nu denne fejl :
Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error. in query expression 'id in(select max(id) from enheder and dato=#4/6/2005# group by nr)'.
Avatar billede jara06 Nybegynder
06. april 2005 - 23:46 #3
SELECT * FROM enheder WHERE id IN(SELECT MAX(id) FROM enheder) AND dato = "& date &"' GROUP BY nr;
Avatar billede jara06 Nybegynder
06. april 2005 - 23:47 #4
hov, havde ikk set dig erik :)
Avatar billede hanne-rk Nybegynder
06. april 2005 - 23:58 #5
OK hele linien ser sådan ud, og det virker ikke hverken med ' eller # :-(

set rs = conn.execute("select * from enheder where id in(select max(id) from enheder and dato='"& date &"' group by nr)")
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. april 2005 - 00:02 #6
Du har set, at vi har flyttet en parentes...?
Avatar billede hanne-rk Nybegynder
07. april 2005 - 00:09 #7
ja men når jeg gør det, kommer denne fejl :

Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Cannot group on fields selected with '*'.

Linien ser nu sådan ud:
set rs = conn.execute("select * from enheder where id in(select max(id) from enheder) AND dato='"& date &"' group by nr")
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. april 2005 - 00:14 #8
Så vidt så godt, for det er korrekt at det kan du ikke. Mener du "GROUP BY" ?
Hvad er det du vil?
Avatar billede hanne-rk Nybegynder
07. april 2005 - 00:26 #9
jeg skal have lavet en fil (.txt) fra en database, men det er kun de poster der er indtastet idag der skal med.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. april 2005 - 00:29 #10
Jo, men mener du så "ORDER BY"  ?  Hvis ikke, hvad skulle formålet med "GROUP BY" så være.

Ok med dags dato - men hvad har den "select max(id)..." så med sagen at gøre??
Avatar billede hanne-rk Nybegynder
07. april 2005 - 00:51 #11
ok det hjalp at bruge Order by istedet :-)

Takke for hjælpen.

Svar venligst
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. april 2005 - 09:03 #12
Ingen point til mig, tak.