Avatar billede angelod Novice
06. april 2005 - 23:23 Der er 6 kommentarer

Hjælp til at finde ud af hvorfor serveren pludselig "hænger"

Jeg har skrevet et relativt stort script (eller samling af scripts rettere) som fungerer upåklageligt, men engang imellem sker der noget meget underligt.

Jeg skal prøve at forklare hvad der sker.. Jeg har f.eks. lige foretaget nogle opdateringer af en side, og klikker så på "Gem side", og den begynder skam også at "loade" som den skal, men den står bare og venter i meget lang tid uden at der sker et "timeout", og uden at modtage noget fra serveren. Så pludselig kommer det hele igennem, og det kører igen som det skal.

Hvis jeg prøver at åbne siden fra en anden computer er der ingen problemer overhovedet, og det sker kun når det drejer sig om PHP scripts, altså HTML, billeder, og lign. er der ingen problemer med, så jeg kan kun formode at det enten er PHP der hænger, eller MySQL. Jeg har skrevet et par test-scripts som jeg regner med at teste næste gang det sker, hvor det ene ikke bruger MySQL, så jeg kan se om det eventuelt er dér problemet er.

Men hvis nogen skulle have oplevet noget lignende, og fundet et svar på hvordan det løses, så ville det da bestemt være skønt.
Avatar billede mysli Nybegynder
06. april 2005 - 23:29 #1
Er det på alle computere dette problem opstår?
Avatar billede angelod Novice
07. april 2005 - 00:22 #2
Indtil videre er det lykkedes mig at få det til at ske på 4 maskiner, og det er ikke maskinerne selv der er noget galt med. Jeg kan sagtens foretage andre requests, på andre servere, såvel som til filer som ikke er PHP scripts. Som sagt ved jeg ikke endnu om det kan hænge sammen med brugen af MySQL, og en forbindelse derimellem, men vil bestemt se om jeg kan finde ud af det.
Avatar billede cpfrande Nybegynder
07. april 2005 - 09:03 #3
Halløjsa,

Hvis det opstår på flere maskiner, kan problemet være, at dit/dine PHP-scripts udfører en masse kommandoer, der giver en høj-loading time.

Dette kan f.eks. være for eller while-sætninger, der kører mange gange (dermed også udtræk fra MySQL!).

Dette sker ikke ved HTML, da dette netop ikke udfører nogle kommandoer på server-siden, men kun på klient-siden.
Avatar billede angelod Novice
07. april 2005 - 09:18 #4
Den mulighed havde jeg overvejet, men nej det er ikke det. Jeg har søgt lidt på Google, og fundet andre med samme problem, men ingen løsning på problemet endnu. En person beskrev at problemet opstod når han havde sendt et request til serveren, og så ikke ladet dette request fuldføre, før han gik videre til næste. Dermed stod PHP stadig som en aktiv proces, og kunne derfor ikke besvare før denne proces fik timeout. Dette giver mig en ide til hvordan jeg muligvis kan undgå det, men det er stadig ikke helt sikkert. Jeg forsøger mig lidt frem mens jeg venter på flere svar. ;)
Avatar billede cpfrande Nybegynder
07. april 2005 - 09:42 #5
Hvordan ser en af koderne ud, hvori du bl.a. har problemer med at loade?

Hvordan er dit PHP opsat? Som modul eller? Hvilken webserver bruger du? Hvilket styresystem?
Avatar billede angelod Novice
07. april 2005 - 11:10 #6
Når den kører fast er det bare generelt PHP-filer der nægter at køre i et par minutter, hvorefter den fortsætter.

PHP: 4.3.2 (modul)
Webserver: Apache 1.3.27
OS: FreeBSD 4.9