Avatar billede foongogeth Nybegynder
06. april 2005 - 20:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lave Function Argument Tooltip i VBA

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig at vide om og hvordan (hvis muligt), man laver function argument tooltips, hvis man laver sine egne funtioner i Excel VBA.

Normalt når man indtaster en indbygget funktion i formula bar, så kommer der hjælp til de forskellige argumenter, der skal indtastes. Se eksempel her: http://bojensen.dk/images/formulabartooltip.jpg

Findes denne mulighed også, når man selv laver funktionen?

På forhånd tak
Bo Jensen
Avatar billede kabbak Professor
06. april 2005 - 22:55 #1
Så vidt jeg ved, er dette ikke muligt i de funktioner vi selv laver, men jeg ved ikke om man kan købe ekstra software, så man kan.

Jeg plejer at lave teksten som ledetråd.
f.eks.

Hvor  det i parentesen er oplysning om hvad der skal være.
Man skriver '= Uopslag(' i en celle trykker på = tegnet ved siden af formellinien, så kommer der en dialogboks frem, så kan man se det.

Public Function ULopslag(Kriterier As Range, Opslagsliste As Range, ResultatKolonne As Integer)
Dim Oliste As Variant, Krit As String, FKrit As String
I = 0
Krit = ""
For Each C In Kriterier
Krit = Krit & C.Value
I = I + 1
Next
r = Opslagsliste.Rows.Count
For t = 1 To r
FKrit = ""
For u = 1 To I
FKrit = FKrit & Opslagsliste(t, u)
Next
If FKrit = Krit Then
ULopslag = Opslagsliste(t, ResultatKolonne)
Exit Function
End If
Next

ULopslag = "Ikke fundet"
End Function
Avatar billede foongogeth Nybegynder
07. april 2005 - 09:33 #2
Tak for dit svar, men jeg er ikke helt sikker på, hvordan du mener, at det viste eksempel løser problemstillingen. Jeg tror imidlertid, at du har ret med hensyn til, at det ikke er nemt at finde noget om, hvordan problemet løses.

Jeg tror dog desværre ikke, at dit svar giver point.
Avatar billede falster Ekspert
07. april 2005 - 11:07 #3
Så vidt jeg kan se, er dette ikke lige det, du søger (og muligvis ved du det i forvejen).

I koden kan indsættes - efter "Function-linjen":
Attribute DinFunktion.VB_Description = "DinFunktion danner osv."

Så kommer beskrivelse med i funktionsguiden.

Hos mig ses denne linje ikke i Visual Baic Editoren i Excel. Jeg indsætter den med en anden editor i modulet (bas-filen) med funktionerne.
Avatar billede foongogeth Nybegynder
07. april 2005 - 16:37 #4
Det lyder mere som det jeg er ude efter. Jeg tillader mig lige at smide et par spørgsmål:

Hvilken anden type editor anvender du - kunne jeg reelt tilføje med anvendelse af notepad (altså ikke optimalt men muligt).

Hvorhenne finder jeg bas-filen?

På forhånd tak
Avatar billede foongogeth Nybegynder
07. april 2005 - 16:50 #5
Åh - har selv lige siddet og rodet med det...

Jeg skrev en meget simpel funktion og eksporterede koden til en bas-fil. Denne tilrettede jeg så med notepad, så der kom til at stå
Function myFunction(Arg1 As Double, Arg2 As Double)
  Attribute myFunction.VB_Description = "Denne funktion beregner produktet af de to argumenter"
  myFunction = Arg1 * Arg2
End Function

Derefter importerede jeg så filen tilbage i Excel, hvorved hjælpeteksten fremkom inde i dialogboksen for indsættelse af funktioner. Så langt så godt.

Jeg mangler dog stadigvæk at få lavet dette tooltip, der kan guide, når man indtaster den i formellinjen. Kan du også hjælpe der?

Hvis du ikke kan, så smid lige et svar - du har fortjent pointene for at få mig skubbet så langt.
Avatar billede falster Ekspert
07. april 2005 - 16:56 #6
M.h.t. .VB_Description er det præcis også sådan, jeg gør.

Det der med Funktionsværktøjstip til brugerdefinerede funktioner er jeg begyndt at lede på nettet efter, fordi du spurgte. Men har ikke kunnet finde noget, der tyder på, at det kan lade sig gøre.