Avatar billede banjokenned Nybegynder
06. april 2005 - 16:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Newbie hjælp til PHP script gæstebog

Ja, jeg er ny i denne PHP verden - faktisk ved jeg intet om PHP derfor denne mail. Jeg har en hjemmeside, som jeg ønsker at tilføje en enkel gæstebog. Jeg er faldet over http://www.webworkzware.com/index.php/page/readme/ware_gb_readme ... og har forgæves forsøgt at tilpasse det min side.
Jeg bruger Frontpage - kan ikke bruge andet....

STATUS
1) Jeg har lagt alle filerne over i mit web-hotel bib (det understøtter PHP..)
2)Jeg har 3 PHP filer jeg ikke aner havd jeg skal gøre med : footer, header og ware_gb ...
3) derudover ligger der 3 txt filer, som man også skal gøre noget ved.
4) endelig .. hvordan linker man til gæstebogen - skal man lave en html og sætte diverse php ting ind i , eller skal man BARE linke direkte til en af php filerne
5)Hvorændre man "Add Entry" til noget på dansk (ex. send besked)

Gud hvor var det meget og det skinner tydeligt igennem, at jeg er på absolut nederste led i PHP fødekæden... Men måske en eller anden kunne hjælp :o)

Glæder mig til gode pædagogiske råd..

Banjoen
Avatar billede detox Nybegynder
06. april 2005 - 17:08 #1
I disse 2 linjer kan du ændre det der står i linksene:

echo ("<A HREF=\"$PHP_SELF?add=true\">Add Entry</a> - ");
echo ("<A HREF=\"$yoursiteaddress\">Back To $yoursitename</a><p>");

I linjerne der starter med: $addform kan du ændre hvad der står i formen.

Det er vidst kun to filer du skal chmode, det er: 'entries.inc' og 'entrycounter.inc'
Avatar billede detox Nybegynder
06. april 2005 - 17:12 #2
Selve 'hovedfilen' hedder 'ware_gb.php' det er den du skal linke til (eller du kan omdøbe den).
I øvrigt skal du rette disse 4 variabler til:

// Your web site address
$yoursiteaddress = "http://www.youraddress.com";

// Your web site name
$yoursitename = "Your Site Name";

// Max entries per page
$maxperpage = "5";

// Allow HTML in guestbook submissions? (0 = No, 1 = Yes)
$allowhtml = "1";

og så skal det bemærkes at den er lidt gammeldags (kører med register_globals = On), så det kan give problemer i nyere versioner af php.
Avatar billede banjokenned Nybegynder
06. april 2005 - 17:17 #3
Super - men der lægges også op til at jeg skal "tilpasse" footer pog header - hvad er det ??
Og hvad med de berømte txt filer ...
Avatar billede banjokenned Nybegynder
06. april 2005 - 17:18 #4
spurgt på en anden måde - hvad er chmode - og hvorfor .inc....??
Avatar billede banjokenned Nybegynder
06. april 2005 - 17:19 #5
Uppsss- omdøbe php til ???

glemmer hele tiden noget :o)
Avatar billede detox Nybegynder
06. april 2005 - 17:29 #6
Du kan lave chmod på de to filer med dit ftp program. 0777 betyder at alle har alle skrive/læse eksekvere rettigheder på filerne.
Avatar billede banjokenned Nybegynder
06. april 2005 - 17:31 #7
har intet FTP program - husk jeg bruger good old Frontpage .... Kan det gøre derfra ?? Mon's tro...
Avatar billede detox Nybegynder
06. april 2005 - 17:42 #8
Jeg kender ikke så meget til Frontpage. Hvis du kan se egenskaber for dine uploadede filer kan du sikkert osse ændre rettigheder på dem.
Avatar billede banjokenned Nybegynder
06. april 2005 - 18:04 #9
kan man så hente et program fra nettet istedet, som man kan bruge til chmod ???
Avatar billede banjokenned Nybegynder
06. april 2005 - 18:07 #10
Nu har jeg justeret alt - på nær de to inc filer...

Jeg kan skrive beskeden - men når jeg sender, kommer der bare en tom hvid skærm frem... er det pga. det med inc filerne, eller en anden fejl...

Sgu tæt på at lykkedes !!
Avatar billede detox Nybegynder
06. april 2005 - 18:08 #11
Avatar billede detox Nybegynder
06. april 2005 - 18:08 #12
Kommer der nogen fejlbeskeder?
Avatar billede detox Nybegynder
06. april 2005 - 18:10 #13
Avatar billede detox Nybegynder
06. april 2005 - 18:11 #14
Den sidste kan hvert fald: "Set Unix Attributes (SITE CHMOD Wrapper)"
Avatar billede detox Nybegynder
06. april 2005 - 18:15 #15
Her er de 3 filer rettet, så de osse kan bruges med nyere php versioner:

ware_gb.php:

<?
/* Welcome to the WebWorkz Ware Guestbook. This system will allow you to have users post comments to your web site and is fully-customizable. Set the variables below to customize your guestbook. */

/* Customization Variables */

// Your web site address
$yoursiteaddress = "http://localhost/";

// Your web site name
$yoursitename = "Forsiden";

// Max entries per page
$maxperpage = "5";

// Allow HTML in guestbook submissions? (0 = No, 1 = Yes)
$allowhtml = "1";

$PHP_SELF = $_SERVER['PHP_SELF'];
/* --------------- DO NOT EDIT BELOW THIS LINE -------------- */

/* --------------- PRE-CONFIGURED LAYOUTS ----------------- */

$addform = "<FORM ACTION=\"$PHP_SELF?addsubmit=true\" METHOD=\"POST\">\n";
$addform .= "<table border=\"0\" cols=\"2\" width=\"500\">\n";
$addform .= "<tr>\n";
$addform .= "<td width=\"100\">Name:</td>\n";
$addform .= "<td width=\"400\"><input type=\"text\" name=\"name\"></td>\n";
$addform .= "</tr><tr>\n";
$addform .= "<td width=\"100\">E-Mail Address:</td>\n";
$addform .= "<td width=\"400\"><input type=\"text\" name=\"email\"></td>\n";
$addform .= "</tr><tr>\n";
$addform .= "<td width=\"100\">Site Name:</td>\n";
$addform .= "<td width=\"400\"><input type=\"text\" name=\"sitename\"></td>\n";
$addform .= "</tr><tr>\n";
$addform .= "<td width=\"100\">Web Site URL:</td>\n";
$addform .= "<td width=\"400\"><input type=\"text\" name=\"siteurl\" value=\"http://\"></td>\n";
$addform .= "</tr><tr>\n";
$addform .= "<td width=\"100\">Message:</td>\n";
$addform .= "<td width=\"400\"><TEXTAREA name=\"message\" cols=\"50\" rows=\"15\"></TEXTAREA></td>\n";
$addform .= "</tr><tr>\n";
$addform .= "<td width=\"100\"></td>\n";
$addform .= "<td width=\"400\"><input type=\"submit\" value=\"Send besked\">\n";
$addform .= "</tr></table>\n";
$addform .= "</FORM>\n";

include ("header.php");
include ("entries.inc");
include ("entrycounter.inc");

if (!isset($_GET['add']) && !isset($_GET['addsubmit']))    {
    echo ("<A HREF=\"$PHP_SELF?add=true\">Ny besked</a> - ");
    echo ("<A HREF=\"$yoursiteaddress\">Tilbage til $yoursitename</a><p>");
    $maxperpage = $maxperpage + 0;
    $start = !isset($_GET['start']) ? $lastentry : $_GET['start'];
    $end = $start - $maxperpage;
    $count = $start;

    while ($count <= $start and $count > $end and $count > 0) {
    $entryid = "entry" . $count;
    echo ("<table border=0 cols=2 width=500>");
    if (isset($$entryid)) {
    while (list ($variable, $value) = each($$entryid)) {
    if ($allowhtml == 0) {
        $value = Strip_tags($value);
    }
    if ($variable == "E-Mail") {
        echo ("<tr>\n<td width=100>\n<b>$variable:</b>\n</td>\n<td width=400>\n<A HREF=\"mailto:$value\">$value</a>\n</td>\n</tr>\n");
    } elseif ($variable == "Site URL") {
        echo ("<tr>\n<td width=100>\n<b>$variable:</b>\n</td>\n<td width=400>\n<A HREF=\"$value\">$value</a>\n</td>\n</tr>\n");
        }

        elseif ($variable == "Message") {
            $value = str_replace("\\\"", "\"", $value);
            echo ("<tr>\n<td width=100>\n<b>$variable:</b>\n</td>\n<td width=400>\n$value\n</td>\n</tr>\n");
            } else {
                echo ("<tr>\n<td width=100>\n<b>$variable:</b>\n</td>\n<td width=400>\n$value\n</td>\n</tr>\n");
            }
        echo ("</table><hr width=100% noshade>");
    } else {
        $end = $end - 1;
    }
    $count = $count - 1;
    }
    $entryid = "entry" . $count;
    if (isset($_GET['start']) && $_GET['start'] != $lastentry) {
        $start = $_GET['start'] + $maxperpage;
        echo (" <A HREF=\"$PHP_SELF?start=$start\"><<< Back</a>");
        echo (" &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; ");
    }
    if (isset($$entryid)) {
        echo (" &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; ");
        echo (" <A HREF=\"$PHP_SELF?start=$count\">Next >>></a>");
    }
    echo ("<p><A HREF=\"$PHP_SELF?add=true\">Ny besked</a> - ");
    echo ("<A HREF=\"$yoursiteaddress\">Tilbage til $yoursitename</a>");
    } elseif (isset($_GET['add'])) {
        echo ("$addform");
    }
    elseif (isset($_GET['addsubmit'])) {
    extract($_POST);
    $required = Array (
    'Name' => $name,
    'E-Mail' => $email,
    'Message' => $message);
    $errorcount = 0;
    while (list($caption, $variable) = each($required)) {
        if ($variable == "") {
            ++$errorcount;
            echo ("Required Field <b>'$caption'</b> Was Left Blank.<br>");
        }
    if ($errorcount == 0) {
        $filename = "entrycounter.inc";
        $increment = $lastentry + 1;
        $incrementoutput = "<? $" . "lastentry = " . $increment . "; ?>";
        $write = fopen($filename, "w");
        fwrite ($write, $incrementoutput);
        fclose($write);
        $entryid = "entry" . $increment;
        $datetime = date ("l F jS @ g:iA T");
        $addentry =  "<? $" . $entryid .
        " = Array ( " .
        "'Name' => '$name', " .
        "'E-Mail' => '$email', " .
        "'Posted' => '$datetime', " .
        "'Site Name' => '$sitename', " .
        "'Site URL' => '$siteurl', " .
        "'Message' => '$message'); ?>";
        $filename2 = "entries.inc";
        $write2 = fopen($filename2, "a");
        fwrite ($write2, $addentry . "\r\n\r\n");
        fclose($write2);
        echo ("<b>Thank You For Your Submission! We appreciate your comments.<p>Please feel free to <A HREF=\"$PHP_SELF\">Continue Reading</a> our Guestbook.</b></p>");
    } else {
        echo ("<p style='color:red'><b>Please Click Back and Fix These Errors.</b></p>");
    }
include ("footer.php");
?>

header.php

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title><?php echo ("$yoursitename Gæstebog"); ?></title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />
</head>
<body>
<div style="text-align: center;">

footer.php

</div>
</body>
</html>
Avatar billede banjokenned Nybegynder
06. april 2005 - 20:14 #16
tak
Avatar billede banjokenned Nybegynder
06. april 2005 - 20:14 #17
point er dine ....

svar udbedes...
Avatar billede detox Nybegynder
06. april 2005 - 20:15 #18
Velbekommen