Avatar billede sbay Nybegynder
06. april 2005 - 14:34 Der er 1 løsning

At læse fra en fil

Hejsa

Jeg forsøger at hente data ind fra en fil :

Open fileNameA$ For Input As fileNum%
Dim Attfile As Variant
Get #fileNum%, , Attfile
Print Attfile

men for en fejl: Illegal operation for file mode.

Hvordan får jeg data ud af filen og ind i en variabel - evt en linie ad gangen???
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2005 - 13:23 #1
Jeg læser ofte hele indholdet af en text fil ind i en variabel og derefter manipulerer denne. Dette gør jeg på følgende måde:

Dim session As New NotesSession
Dim stmFile As NotesStream
Dim strBuffer$
Set stmFile = Session.CreateStream 'Opretter en Byte Stream (max. 2Gb i størrelse)

stmFile.Open("c:\input.txt") ' Åbner en fil ind i streamen
strBuffer$ = stmFile.ReadText() ' Læser indholdet ind i variablen
stmFile.Close ' Lukker strømmen

Bemærk at mængden af data der kan være i variablen, er begrænset af hukommelsen på computeren. Dog kan NotesStream max. indeholde 2 Gb!

Hvis du ønsker at læse en linie ad gangen kan du gøre det på følgende måde:

Dim intFreeFile as Integer
Dim strLine as String
intFreeFile = Freefile()
Open "c:\input.txt" For Input As intFreeFile
Do While Not Eof(intFreeFile)
        Line Input #intFreeFile,strLine
        'Her kan du gøre ved strLine som du vil!
Loop

Mvh
HanZi