Avatar billede kahs Nybegynder
06. april 2005 - 13:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Brugervalidering mod en AD

Hej Eksperter

Jeg kunne godt tænke mig at lave en ekstern validering af brugere der logger ind på mit site.

Case:
En bruger indtaster brugernavn og password.
Loginsiden kalder en web serivce, som validere op imod en Active Directory og returnere resultatet.

Er der nogen det ved hvor jeg kan finde oplysninger om hvordan dette skal gøre?

Jeg kan godt få forbindelse til min AD'er og hente brugere, men hvordan laver jeg valideringen af brugernavn og password?

-KAHS
Avatar billede burningice Nybegynder
06. april 2005 - 15:37 #1
du laver en webservice med følgende metode:

[WebMethod]
public void Validate(string username, string password) {
  // Valider brugeren

  if (valid) return true;
  else return false;
}

Dernæst skal du have lavet et WSDL-dokument som importeres på klienten, og så kan du kalde ovenstående metode som om den lå i din egen kode.

Hvis du bruger visual-studio klares punktet med WSDL helt automatisk.
Avatar billede kahs Nybegynder
08. april 2005 - 08:25 #2
Undskyld den lange ventetid.

Den ifsætning du har lavet er jo ikke noget værd uden selve valideringen og det er her jeg ikke rigtig kan komme videre...

Jeg har min metode der modtager to parameter og min ifsætning, men selve valideringen ved jeg ikke hvordan jeg skal lave?

- KAHS
Avatar billede kahs Nybegynder
08. april 2005 - 08:54 #3
Ok, jeg har tænkt lidt over det!

Jeg tænkte at jeg kunne lave det således, at min webmetode er en slags "login-side" der bliver kaldt med brugernavn og password.
I config filen definere jeg at brugeroplysningerne skal findes i AD'eren. Hvis brugeren bliver godkendt kaldes en ny side, hvor jeg definere min "true-return", hvis ikke returneres min" false-return".

Er det den korrekte måde at gøre det på?

- KAHS
Avatar billede burningice Nybegynder
11. april 2005 - 09:25 #4
du skal bare lade din webmethod returnere true eller false.

selve brugervalidering kan du læse noget om her: http://www.codeproject.com/aspnet/activedirectoryuse.asp
Avatar billede kahs Nybegynder
11. april 2005 - 11:18 #5
Det er jo super.
Dit link hjalp mig en hel del og var lige hvad jeg ledte efter.

Tak for hjælpen og stik mig et svar :)
Avatar billede burningice Nybegynder
11. april 2005 - 16:24 #6
svar :)