Avatar billede komodoen Nybegynder
06. april 2005 - 11:13 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Mappeoversigt i en formular

Jeg kunne godt tænke mig, at se i en formular, hvilket indhold en given mappe har (*.doc, *.jpg, *.msg osv.). Dette skyldes at hver recordset har sin egen mappe, og nu er der efterhånden ret mange recordset og dermed også mapper.
Egentlig ville jeg helst implementere et browservindue i en formular, men såvidt jeg ved, kan Access kun håndtere stien til objekter og ikke selve objekterne.
Jeg forestiller mig derfor, at en tabel skal samle op på links til de objekter, som findes i mappen, men hvordan gør man det?
Avatar billede mugs Novice
06. april 2005 - 11:18 #1
Du kan sagtens åbne stifinderen fra Access. Der ligger et eksempel på thomasjepsen's hjemmeside.

Jeg mener heller ikke der er noget i vejen for at åbne de forskellige objekter.
Avatar billede mugs Novice
06. april 2005 - 11:23 #2
http://www.nyholm.dk/makeiteasy/Home.asp?ContentID=30&MenuItemID=25

Rul ned til lidt under midten: Åbn fil-dialog...
06. april 2005 - 11:23 #3
http://www.makeiteasy.dk/eksempler/Downloads.htm

Et af eksemplerne hedder: "Åbn Fil-dialogboks og åbning af vilkårlig fil fra Access"
06. april 2005 - 11:24 #4
Mugs, kan du ikke bruge det andet link? Hele sitet bliver flyttet en af de nærmeste dage og så vil dit link ikke længere virke ;)
Avatar billede mugs Novice
06. april 2005 - 11:27 #5
Thomas > Det skal jeg huske.
06. april 2005 - 11:29 #6
Gracias amigo :)
Avatar billede komodoen Nybegynder
06. april 2005 - 11:29 #7
Men kan stifinderen være integreret i Access, således jeg kan se indholdet af mappen i formularen? Og hvad hedder thomasjepsen's hjemmeside. Er det "Make it easy"?
Avatar billede komodoen Nybegynder
06. april 2005 - 11:40 #8
Takker
Avatar billede mugs Novice
06. april 2005 - 16:34 #9
Jeg kom i tanke om en lidt anden metode til at få et overblik over filer:

Tag en liste fra værktøjskassen. sæt dens rækkekilde til "værdiliste" og antal kolonner 1. Sæt flg i en kommandoknap:

Me!Liste0.RowSource = GetFiles("C:\")

Nu vil Liste0 vise filer på C:\. Du kan udvide med f.eks. "C:\din mappe"
06. april 2005 - 16:38 #10
Mugs, det kræver vist at man har funktionen GetFiles (eller Access 2015 ;)
Avatar billede mugs Novice
06. april 2005 - 16:52 #11
Småting, jeg plejer ikke at hænge mig i uvæsentlige detaljer :o)
Sæt denne ind i et modul:

Dim stName As String
Dim tmpList As String
On Error GoTo err_FillFiles
'List all files in this folder
stName = Dir(stDir & "\*.*")
Do While stName <> ""
On Error Resume Next
If (GetAttr(stDir & stName) And vbDirectory) <> vbDirectory Then
'File Already open?
If Err.Number = 5 Then Err.Clear
If stName <> "." Or stName <> ".." Then
'FileList.Add Item:=(stName)
tmpList = tmpList & stName & ";"
End If
'Get Next entry
stName = Dir
Loop
GetFiles = Left(tmpList, Len(tmpList) - 1)
exit_FillFiles:
Exit Function
err_FillFiles:
If Err.Number = 71 Then
MsgBox AccessError(Err.Number) _
& "  Prøv venligst igen.  ", vbCritical + vbOKOnly, _
"Fejl ved læsning af drev " & stDir
End If
Resume exit_FillFiles
Avatar billede mugs Novice
06. april 2005 - 20:46 #12
Hmm - Det kører godt idag. Funktionen skal hedde:

GetFiles
Avatar billede komodoen Nybegynder
07. april 2005 - 10:47 #13
Hej Mugs - din funktion virker rigtig godt :o) Men kan det også lade sig gøre, at lave hver fil på listen til et hyperlink?
Avatar billede mugs Novice
07. april 2005 - 11:00 #14
Det skal jeg se på iaften. Men hvilken funktion taler du om. Den sidste med GetFiles?
Avatar billede komodoen Nybegynder
07. april 2005 - 11:07 #15
Ja - hvis det er besværligt behøver du selvfølgelig ikke, for jeg kan sagtens finde på en nødløsning. Men det ville være lækkert, hvis "Liste0" også fungerede som hyperlinks.
Avatar billede komodoen Nybegynder
07. april 2005 - 14:44 #16
Hov - lige en ting mere :o) Kan listen (Liste0) sortere efter filtype først, og så alfabetisk bagefter. Smider meget gerne 200 point oven i hatten.