Avatar billede sungdk Nybegynder
05. april 2005 - 01:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

SMTP-server går ned ved mail()

Hej med jer igen!

Jeg har et KÆMPE problem, som jeg håber nogle af jer eksperter kan svare på.

Jeg har lavet en hjemmeside, hvor man kan oprette en bruger. Når  brugeren er oprettet, så skal personen selv ind og aktivere sin egen bruger via. et link i en aktiveringsmail.

Jeg bruger funktionen mail(), men det belaster ret meget på serveren. Det har endda belastet så meget, at nu nægter den at sende mails ud :( (Har webhotel på "skod" B-One).

Nogle som ved om dette er normalt? Og kan jeg evt. definere en anden smtp server?

Til sidst men ikke mindst - ville det være smart at få mail() til at sende, når der først er oprettet 10 nye brugere? Men hvad hvis der går langtid før den 10 kommer (Så det ikke ret fedt at vente så langtid på sin aktiveringsmail).

Håber i har en løsning på mit STORE problem :(

Tak!
Avatar billede xanadu Nybegynder
05. april 2005 - 01:26 #1
Fra kommentarerne på PHP-sidens beskrivelse af mail()-funktionen:

This can be used in place of mail()

<?php
function sendmail($to='', $subject='', $message='', $headers='', $extra='')
{
  $fd = popen("/usr/sbin/sendmail -t $extra", 'w');

  fputs($fd, "To: $to\n");
  fputs($fd, "Subject: $subject\n");
  fputs($fd, "X-Mailer: PHP4\n");

  if ($headers) {
      fputs($fd, "$headers\n");
  }

  fputs($fd, "\n");
  fputs($fd, $message);
  pclose($fd);
}
?>

Tvivler dog på, at mail() gør det meget anderledes end dette - så hvis din server allerede bliver overbelastet, når du sender via den lokale SMTP-server, skulle du måske overveje at finde et bedre webhotel... bare mine 50 øre.
Avatar billede coderdk Praktikant
05. april 2005 - 04:14 #2
Du kan bruge en anden SMTP-server ved at bruge phpmailer: http://phpmailer.sf.net/ - men du skal have adgang til en SMTP-server først...
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
05. april 2005 - 08:09 #3
Du kan låne min SMTP server, til at prøve at se om det er det.

Du kan altid lige skrive til mig på min MSN for at få en kode, den vil jeg ikke oplyse her.

MSN: Karsten@ravsted.dk
Avatar billede sungdk Nybegynder
05. april 2005 - 17:24 #4
Jeg har lavet en simpel formmail et andet sted på siden. Den virker ret godt. De kører vel over samme SMTP? Den eneste forskel er stortset at aktivering, der bliver mailen sendt ud til brugerne - og ved formmail bliver den sendt til den samme e-mail.

Her er lidt kode:

$date = date("his");

$reg = md5($_POST[email]-$date);

$tekst = "
    AKTIVERINGS LINK:<br>
    <a href='http://www.domæne.dk/aktivering.php?mail=$_POST[email]&akt=$reg'>http://www.domæne.dk/aktivering.php?id=$insert_id&akt=$reg</a><br><br>
    --------------------------------------------------------<br><br>
    BRUGER INFO:<br>
    Brugernavn: $_POST[brugernavn]<br>
    Kodeord: $_POST[pass2]<br>
    Navn: $_POST[navn] $_POST[efternavn]<br>
    Adresse: $_POST[gade]<br>
    Postnr & by: $_POST[byen]<br>
    Alder: $_POST[alder]<br>
    E-mail: $_POST[email]<br><br>
    God fornøjelse...<br><br>";

    $headers  = "MIME-Version: 1.0\r\n";
    $headers .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n";
    $headers .= "From: aktivering@domæne.dk\nreply-to:$_POST[email]";

mail("$_POST[email]",
    "Aktivering af bruger - domæne.dk",
    $tekst, $headers);

mysql_query("INSERT INTO m_brugere (ip, dato, brugernavn, navn, efternavn, gade, byen, email, pass, alder, aktiv, reg, nyhedsbrev) VALUES ('$ip', now(), '$_POST[brugernavn]', '$_POST[navn]', '$_POST[efternavn]', '$_POST[gade]', '$_POST[byen]', '$_POST[email]', '$_POST[pass2]', '$_POST[alder]', 'inaktiv', '$reg', 'ja')");

echo "<br><b>Tillykke!</b>";

Jeg får ingen fejl... Men nogle som kan se noget forkert her?
Avatar billede sungdk Nybegynder
05. april 2005 - 18:41 #5
Dødt? :(
Avatar billede sungdk Nybegynder
06. april 2005 - 16:21 #6
.
Avatar billede rasmusdegnbol Nybegynder
19. april 2005 - 15:37 #7
Vil lige nævne at jeg har nødagtigt samme problem med B-One....mine script funker ALLE andre steder end der med mail().....

Blev der fundet en løsning herinde?
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
19. april 2005 - 15:40 #8
fejlen var vist at B-one der havde et problem.
Avatar billede rasmusdegnbol Nybegynder
19. april 2005 - 18:23 #9
Hm og det har de så stadigvæk....billige møj! Nogle der kender et andet godt webhotel med PHP og MySQL og en VIRKENDE mail() ? :)