Avatar billede reptil Nybegynder
04. april 2005 - 22:47 Der er 10 kommentarer

checkboxe og inputfelter - instancenavne

Hej Eksperter,
jeg har et spørgsmål vedr. en flash email form.
Jeg har følgende script i første frame på min flash form, som indeholder 10 checkboxes og 4 input felter, som hedder NAVN,ADRESSE,TLF,EMAIL.
Jeg har som du kan se tildelt input felterne nogle instance navne, men jeg vil gerne have gjort noget lignende ved de 10 checkboxe og en variabel, som registrer om de er selected eller ej.
Jeg er lidt på herrens mark med de checkboxe...?
Kan du evt komme med et eksempel på hvor i mit script jeg skal tilføje dem.
-------------------------------------------------------------------------
stop();

-----------------<tabIndex>------------------
this.contactForm.userNavn.tabIndex = 1;
this.contactForm.userAdresse.tabIndex = 2;
this.contactForm.userTlf.tabIndex = 3;
this.contactForm.userEmail.tabIndex = 4;

//-------------------------<sendform>------------------

var feedbackForm:LoadVars = new LoadVars();

function sendForm() {
    feedbackForm.email_to = "info@web.dk";
    feedbackForm.visitor_name = contactForm.userNavn.text;
    feedbackForm.visitor_adresse = contactForm.userAdresse.text;
    feedbackForm.visitor_tlf = contactForm.userTlf.text;
    feedbackForm.visitor_email = contactForm.userEmail.text;

    //feedbackForm.send("/cgi-bin/formmail.pl", "_blank", "POST");
}

//-----------------------------<submit button AS>---------------------
this.contactForm.submitBtn.btnLabel.autosize = "center";
this.contactForm.submitBtn.btnLabel.text = "SEND";

// onRollOver
this.contactForm.submitBtn.onRollOver = function(){
    contactForm.submitBtn.gotoAndPlay("over");
}
// onRollOut
this.contactForm.submitBtn.onRollOut = function(){
    contactForm.submitBtn.gotoAndPlay("out");
    }
// onRelease
this.contactForm.submitBtn.onRelease = function(){
    if (contactForm.userNavn.text == "" || contactForm.userAdresse.text == "" ||
        contactForm.userTlf.text == "" || contactForm.userEmail.text == ""){
            gotoAndStop("error");
    } else {
        sendForm();
        gotoAndStop ("correct");

    }

Avatar billede pyroman Nybegynder
04. april 2005 - 23:22 #1
tjaa - det nemmeste er vel at smide de 10 checkboxe ud på scenen (formoder det er UI komponenterne?) og giver dem navne: "check1","check2","check3" osv..

så kan du få fat i om de er valgte eller ej med:

if(checkBox.selected){ // erstat "checkBox" med pågældende navn, fx "check6"
  // checkbox er valgt - gør noget
}
Avatar billede reptil Nybegynder
05. april 2005 - 00:20 #2
kan du evt. vise mig hvor i scriptet du ville skrive det. Jeg tænker automatisk, at det skal stå som en del af "sendForm funktionen", men jeg ved det ikke???
Altså :
var checkbox1 = trapperenovering;
var checkbox2 = vinduesudskiftning;
osv......
function sendForm() {
if (contactForm.checkbox1 == "true"){

    feedbackForm.checkbox1 = contacForm.checkbox1.SELECTED
//(jeg ved ovenstående er forkert, men hvordan og hvor skriver jeg det?????)

    feedbackForm.email_to = "info@web.dk";
    feedbackForm.visitor_name = contactForm.userNavn.text;
    feedbackForm.visitor_adresse = contactForm.userAdresse.text;
    feedbackForm.visitor_tlf = contactForm.userTlf.text;
    feedbackForm.visitor_email = contactForm.userEmail.text;
Avatar billede pyroman Nybegynder
05. april 2005 - 00:32 #3
nejnejnej ;)

du hiver simpelt og enkelt en instans af CheckBox komponenten ind der hvor den nu engang skal stå. Så åbner du properties-panelet. Her giver du den et instancename, fx "check1" eller "trapperenovering" (op til dig hvad du synes er nemmest at huske) og så under "parameters" finder du label feltet, vhor du skriver hvad der skal stå ud for checkboxen...

Jeg ved ikke hvordan dit mailhandler-handler script skal have variablerne - men jeg fortsætter i den stil du havde lagt op til:

function sendForm() {
    feedbackForm.email_to = "info@web.dk";
    feedbackForm.visitor_name = contactForm.userNavn.text;
    feedbackForm.visitor_adresse = contactForm.userAdresse.text;
    feedbackForm.visitor_tlf = contactForm.userTlf.text;
    feedbackForm.visitor_email = contactForm.userEmail.text;
    // Her ved jeg så ikke lige hvordan du vil have det...
    feedbackForm.trapperenovering = trapperenovering.selected;
    feedbackForm.vinduesudskiftning = vinduesudskiftning.selected;

    //feedbackForm.send("/cgi-bin/formmail.pl", "_blank", "POST");
}
Avatar billede reptil Nybegynder
05. april 2005 - 00:46 #4
mangler der ikke :
if(checkBox.selected){ // erstat "checkBox" med pågældende navn, fx "check6"
  // checkbox er valgt - gør noget
}

Hvordan finder den ellers ud om f.eks. trapperenovering er selected???
Man skal vel også bruge true or false...?
Avatar billede reptil Nybegynder
05. april 2005 - 00:49 #5
instance navnet skal vel ikke være det samme som labelnavnet?
det var derfor jeg skrev "var trapperenovering = checkbox1"
Avatar billede pyroman Nybegynder
05. april 2005 - 01:03 #6
1) Jeg ved ikke helt hvad du vil med med værdierne fra checkboksene, men i dir script skriver du:

feedbackForm.checkbox1 = contacForm.checkbox1.SELECTED

så jeg troede at du ville sende værdierne i en variabel til server-side scriptet, derfor er der ikke nogen grund til at lave en if-sætning, da trapperenovering.selected bare vil sende true eller false videre...
Og nej - når det bare drejer sig om simple booleanske tjek (når noget bare skal tjekkes for sandt/falsk), så behøver man ikke '== true' og '== false', som desuden skrives uden "", da de ellers vil blive betragtet som en tekststreng og dette vil slet ikke gå...

2)
instancenavnet KAN være det samme som label-navnet - det behøver ikke - det er bare for at gøre det lettere at huske, så man ikke skal huske på et nummer, når man senere skal bruge det i koden...

Men jeg kan ikke hjælpe dig mere før du fortæller hvordan det skal virke og hvordan mailhandler-scriptet skal have serveret informationerne...

Jeg smutter i seng snart... - så du skal skynde dig ;)
Avatar billede reptil Nybegynder
05. april 2005 - 01:16 #7
Med mailhandlerscriptet går jeg ud fra du mener cgi/php scriptet. - Det har jeg endnu ikke fået lavet(jeg er mildest talt ringe til kodning, så det aner jeg ikke hvordan jeg skal lave endnu, hvis du har en ide til det vil det være super...:))
Men mailformen består altså af 10 checkboxe og 4 input felter, som brugeren skal udfylde, disse data(strings), skal sendes videre til php eller asp scriptet på serveren, som så genererer en mail med indholdet, som så sendes til mig.
Avatar billede pyroman Nybegynder
05. april 2005 - 01:30 #8
ok - så bare kig på mit eksempel fra 05/04-2005 00:32:58 ... det handler bare om at fortsætte de to nederste linjer med nye navne...

i PHP/ASP vil du så få nogle variabler ind med de samme navne, der enten er true eller false...
Avatar billede reptil Nybegynder
05. april 2005 - 16:54 #9
Hej Pyroman,
Jeg sidder og fedter rundt med det og er snart ved at give op, kunne jeg ikke lige sende fla filen til dig?, det vil sikkert tage dig ti sekunder at få det til at virke...Jeg har snart ikke mere hår på hovedet af bare frustration :o)
Avatar billede reptil Nybegynder
05. april 2005 - 23:23 #10
Jeg bliver simpelthen nødt til at poste et nyt spørgsmål til 200 point eftersom du åbenbart ikke har tid eller ikke er online pt.
Men når du ser der her kan du lægge et svar og få dine point, og hjælpe mig i den nye tråd.