Avatar billede uja Nybegynder
04. april 2005 - 13:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problem med sti

Hejsa....

I tilfælde af at jeg i et program skal kunne åbne en pdf-fil bruger jeg koden:

Shell "C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\AcroRd32.exe x:\.....\*.pdf", vbNormalFocus

Men hvad så hvis man skal kunne åbne programmet på en anden computer, hvor Acrobat Reader ikke nødvendigvis ligger i den samme sti....? Hvordan får jeg løst dette?

Mvh. UJA
Avatar billede fray Nybegynder
04. april 2005 - 14:38 #1
I stedet for at kalde programmet direkte, kan du bruge nedenstående, som automatisk vil starte det program der er associeret med den fil du vil åbne. F.eks. PDF = Acrobat (Viewer), DOC = Word osv...

#If WIN32 Then

Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" _
    (ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, _
    ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd _
    As Long) As Long

Private Declare Function GetDesktopWindow Lib "user32" () As Long
#ELSE

Declare Function ShellExecute Lib "SHELL" (ByVal hwnd%, _
    ByVal lpszOp$, ByVal lpszFile$, ByVal lpszParams$, _
    ByVal lpszDir$, ByVal fsShowCmd%) As Integer

Declare Function GetDesktopWindow Lib "USER" () As Integer
#END If
Private Const SW_SHOWNORMAL = 1

Function StartDoc(DocName As String) As Long
      Dim Scr_hDC As Long
      Scr_hDC = GetDesktopWindow()
      StartDoc = ShellExecute(Scr_hDC, "Open", DocName, "", "C:\", SW_SHOWNORMAL)
End Function

Private Sub Form_Click()
      Dim r As Long
      r = StartDoc("c:\mine dokumenter\pdf\minpdf.pdf")
      Debug.Print "Returkode: "; r
End Sub

Hilsen Fray
Avatar billede fray Nybegynder
04. april 2005 - 14:38 #2
Skulle ha været et svar ;-)
Avatar billede martin_moth Mester
04. april 2005 - 14:40 #3
Kan du ikke bare angive din shell uden sti til programmet?
Hvis programmet ellers er installeret, må man formode, at "*.pdf" er assiocieret til programmet

Shell "x:\.....\*.pdf", vbNormalFocus
Avatar billede fray Nybegynder
04. april 2005 - 15:40 #4
Hej igen,

Nej det vil ikke virke.

Prøv evt. med shell "start x:\dokument.pdf"

Det lille "start" første vil virke på nogle computere (windows udgaver)

Fray
Avatar billede sjh Nybegynder
05. april 2005 - 10:27 #5
hvad med..

shell "//conputernavn/mappe/dokument.pdf"
Avatar billede sjh Nybegynder
05. april 2005 - 10:29 #6
eller var det \ og ikke / :D kan jeg ikke lige huske

shell "\\conputernavn\mappe\dokument.pdf"
Avatar billede uja Nybegynder
03. maj 2005 - 00:07 #7
Tak for det begge to men det bliver Fray der løber med pointene =) Har lige lavet et ekstra spørgsmål, kan være i kan hjælpe mig med det også, det var dumt jeg ikke lige fik det med herinde.... http://www.eksperten.dk/spm/614695

Mvh. UJA