Avatar billede itfreaken Nybegynder
04. april 2005 - 09:37 Der er 10 kommentarer

Hvad skal der til hvis internettet ikke skal bryde sammen?

Hej.

Jeg har en projektopgave på bagrund af en artikel, som redegør for, at Internettet vil bryde sammen om to år. PGA. Virus og andre angreb på sikkerheden.
Jeg vil så gerne høre jer, om hvad i mener man skal gøre for, at dette ikke sker.

MVH, Itfreaken
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
04. april 2005 - 09:43 #1
Har du et link eller en anden reference til den artikel?
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. april 2005 - 09:49 #2
Dette kan og vil ikke ske. Internettet er bygget med en sådan redundans at det i praksis vil være meget svært at få hele nettet til at bryde sammen. Teoretisk kan man få dele at nettet, f.eks. københavn eller andre områder, der betjenes fra de samme centraler, men det er muligt at afspære sådanne ramte områder så denslags ikke breder sig.

Prøv at søge på google på Cyber Warfare, internettets sammenbrud er et af de senarier man arbejder med.
Avatar billede itfreaken Nybegynder
04. april 2005 - 11:20 #3
Hej bufferzone Må jeg bruge dit svar i min projektopgave?
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. april 2005 - 11:58 #4
Naturligvis, og spørg bare hvis du vil vide mere.

Du kan sikkert også finde noget brugbart på http://www.fas.org

Søg e.v.t. på RAND proposal (der er den orginale analyse der beskriver hvorfor internettet oprettes som et decentralt redundant netværk, med henblik på at beskytte USA's data (ressourcer) mod atomangreb)
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. april 2005 - 12:07 #5
Et argument for at det ikke vil ske er også den stærkt forøgede afhængighed den vestlige verden har af Internettet. I dag anvender både de enkelte nationale forvaltninger, den financielle sektor og resten af erhvervslivet Internettet som en absolut nødvendig og livsvigtig del af deres forretning og drift. Unde internettet ville den vestlige verden hurtigt gå i stå. Hvis der skete noget der potentielt kunne true nettets eksistens, ville problemet hurtigt blive løst.

I virkeligheden ser jeg ikke Internettet som den del der er mest truet. Alle har brug for at nettet er oppe, selv Al quida (sikkert ikke stavet korrekt) anvender Internettet som deres primære kommunikationsmiddel og ville ikke kunne kommunikere og koordinere deres ting på den måde der er deres kendetegn uden nettet.
For mig (der jo arbejder professionelt med den slags ting) er det nok mere interessant at kikke på hvilke muligheder der er for at udnytte og angrive de enheder der hænger fast på nettet i stedet for at angribe nettet selv. Et angreb mod selve nettet ville være lidt som at skære den gren man selv sidder på.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. april 2005 - 12:31 #7
Avatar billede itfreaken Nybegynder
04. april 2005 - 13:16 #8
Jeg siger mange tak bufferzone. Det er en stor hjælp!!

Mange TAK!!
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. april 2005 - 14:17 #9
velbekommen og spørg bare hvis du vil vide mere
Avatar billede itfreaken Nybegynder
07. april 2005 - 10:25 #10
Hej Bufferzone, kunne du eventuelt forklaere, hvordan man kan lukke dele af nettet ned?