Avatar billede lobos Nybegynder
29. marts 2001 - 13:25 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Formattering af harddisk

Hejsa

Har lige solgt min \"gamle\" harddisk og den er også formatteret.
Men hvordan sikrer man sig at den er 100 % ren, sådan at der ikke kan gendannes data, såsom  koder og kontonr. osv. Sådan som man har hørt om?

Hilsen Lars
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
29. marts 2001 - 13:28 #1
Hvis du fdisker den tror jeg ikke at der kan gøres noget...
Avatar billede hadaps Nybegynder
29. marts 2001 - 13:30 #2
hvis du sletter den/de partioner der er på den nu og opretter en ny og formaterer er det 99.99999 at det ikke kan gendannes
Avatar billede trille Nybegynder
29. marts 2001 - 13:31 #3
Det kan der altså nemt!

Du skal i stedet formatere den og kopiere en masse små filer over på den til den er fyldt ca. 90% op - derefter formaterer du med kommandoen

format X: /u

(/u - betyder \'unconditional\' og der gemmes dermed ikke \'unformat\' information.)

venligst,
Claus
Avatar billede trille Nybegynder
29. marts 2001 - 13:33 #4
Nej - partitioner er intet problem at gendanne - man kan meget nemt genoprette en partition og dermed se hele FAT strukturen og læse enhver fil!

;o) Claus
Avatar billede trille Nybegynder
29. marts 2001 - 13:36 #5
Når der formateres overskrives FAT ikke - det gør den kun når der gemmes en ny fil til disken - derfor kopierer man altid en masse små filer over på en disk, som er blevet formatteret for at sikre at alle de gamle entries bliver overskrevet.

Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. marts 2001 - 13:39 #6
trille -> Den eneste måde at sikre data 100 % er at destruere disken totalt, så det ikke er muligt at samle den igen, det andet kan man omgå, hvilket politiet benytter sig.

//Anders
Avatar billede spikey Nybegynder
29. marts 2001 - 13:43 #7
hvis du fdisk\'er og formatere bagefter får de ikke fat i gamle data på harddisken.

Ok det kan man nu næsten altid alligevel.
Der er nogle firmaer der påstar at harddisken skal spittes i atomer før de ikke kan finde indormasioner på den.

Avatar billede trille Nybegynder
29. marts 2001 - 13:47 #8
Ja - det er jo også vildt smart hvis man gerne vil have en fornuftig brugtpris for den! ;o)

...det er rigtigt at der findes firmaer (der er hos dem politiet henvender sig) som faktisk kan gendanne data fra en harddisk som har været udsat for brænd eller vandskade - men prisen for en sådan operation ligger godt over 50.000£ og det er derfor høst usandsynligt at køberen af en brugt harddisk vil ofre så meget for at se dine kærestebreve fra 3. eller indkøbsseddelen fra i mandags.

På den ovenstående måde sikrer du dig at man ikke kan gendanne data med de normale programmer som Norton Utilities etc.

Venligst,
C
Avatar billede trille Nybegynder
29. marts 2001 - 13:49 #9
spikey>

Når du sletter en partition er det blot en entry i din MBR, som ændres - den kan gendannes vha. Norton Utils

Når du formatterer sletter du blot din tabel med fil-adresser - denne fil kan gendannes med et utal af forskellige værktøjer!

;o)
Claus
Avatar billede spikey Nybegynder
29. marts 2001 - 13:57 #10
Det vil sige at hvis jeg om formatere og putter nyt styresystem ind så kan jeg få nogle gamle filer tilbage??
Når jeg har slettet en fil  og omformateret har jeg aldrig været ude for at jeg kan komme til at få mine filer tilbage
Avatar billede spikey Nybegynder
29. marts 2001 - 13:57 #11
hvilke programmer bruger du til at gendanne med?
Avatar billede trille Nybegynder
29. marts 2001 - 14:03 #12
Spikey>

Hvis du kommer et nyt operativsystem på disken sker der netop det samme, som hvis du begyndte at kopiere små filer over på den ny-formaterede harddisk:

Du overskriver file-entries i din FAT - dermed kan de gamle data ikke gendannes.

Programmer:
Unformat fra Symantech
Unerase  fra Symantech
Gamle dos-utils
(det er ved at være en del år siden jeg rodede med den slags - nu er jeg blevet for smart til at slette mine data)
etc.

:o) c
Avatar billede spikey Nybegynder
29. marts 2001 - 14:07 #13
ok jeg mente nok man ikke kunne når man havde installeret nyt styresystem på
Avatar billede trille Nybegynder
29. marts 2001 - 14:12 #14
Hvis man er meget snild kan man faktisk gendanne data fra de entries som endnu ikke er blevet overskrevet:

hvis der oprindeligt var 12 GB data og du lægger eksempelvis Windows 2000 ind (fylder ca. 500 MB) vil der være mulighed for at gendanne de resterende 11,5 GB (give or take a few) ...hvis filstørrelsen på de oprindelige data er større end filstørrelsen på de nye, vil det man nok kunne genskabe færre data - men ikke desto mindre kan det stadig lades sig gøre at genskabe entries i en FAT - i det mindste indtil de bliver erstattet af nye!

:o) C
Avatar billede teknik Juniormester
29. marts 2001 - 16:28 #15
Alle de gamle \"unformat\" kommandoer var kun tilgængelige omkring dos 5-6 stykker
De har altså ikke rigitg været \"aktuelle\" siden før win95.
, og kræver også at man gemmer \"Unformat\" information på disken før de kan fungere.
Hvis man Quick formatterer...altså Format c: /q, så kan HDD gendannes vha. fx. Norton Utilities,
eller \"easyrecovery\" men hvis man bruger format uden Switches, fx.
Format C:
-som de fleste vel gør, så er data altså væk og kan ikke gendannes

Det har i hvert fald været resultatet i de spm., hvor der har været ønsker om at gendanne data fra formatterede drev, hvor der var ting, som brugeren gerne ville gendanne...
Og er også meldingen fra de \"datarecovery\" firmaer jeg har kunnet finde på nettet...

...min erfaring med ovenstående er altså, at der ikke er nødvendigt at lave mere end en \"normal\" formattering.

-At min \"tro\" ikke harmonerer med de øvrige eksperters...det kan jeg kun beklage...men hvis der er bare én af dem, som personligt har set/fået data reddet fra en Disk, som var formatteret
uden at der var små \"fif\", som \"Quickformattering\" eller \"med lagring af Unformat information\" - med i spillet...

Så vil jeg da egentlig gerne høre lidt om det

mvh :-)
Teknik
Avatar billede trille Nybegynder
29. marts 2001 - 16:47 #16
Størstedelen af PC-brugere stadig bruger FAT som filsystem - enten i FAT16 eller FAT32. Dette faktum gør at værktøjer med den samme funktionalitet kan udrette (eller genoprette om man vil) præcis de samme resultater, som i FAT16 dagene. Men som jeg selv har tilkendegivet har haft behov for at sætte mig ind i navnene på de nye værktøjer. Jeg ved blot at det, i FAT16/FAT32 verdenen, er muligt at gendanne fra en formatering eller brug af fdisk. Dette ændrer sig ikke med skift af styresystemet, men er afhængigt af disksystemet - det være sig FAT16, FAT32 NTFS eller HPFS.

I øvrigt var spørgsmålet hvordan man sikrede sig at data ikke kan gendannes - og til det er mit svar ganske simpelt:

1. Formatér
2. Fyld mange små filer på disken - hvis du er rigtig grundig ca. 80 - 100%
3. Formatér igen
4. Pak den ind - og sælg den for højeste bud!

Venligst,
C
Avatar billede trille Nybegynder
29. marts 2001 - 16:50 #17
teknik> Jeg har reddet en diske, som både har været formateret (med en normal \"format c:\") og har sågar også reddet en partition, som var smuttet med fdisk!

Men det var før jeg skiftede til NTFS - desuden har jeg været så heldig (god) at jeg ikke har slettet data, som jeg havde brug for ...indrømmet; der er smuttet en mail i ny & næ! ;o)

;o) C
Avatar billede teknik Juniormester
29. marts 2001 - 20:08 #18
>Trille - Ingen tvivl om at din metode løser opgaven til UG.

mht. Unformat, så har du da vakt min \"tvivl\" så meget, at jeg vil lade det komme an på en prøve en af dagene....Men jeg må tilstå, at jeg stadig er skeptisk.