Avatar billede jaweni Nybegynder
03. april 2005 - 00:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ændre drevs serialnummer

Jeg har fået et godt svar fra dkn oang. spørgsmål nr. 359536.

Er det muligt at ændre fx. en diskettes serienummer? I så fald hvordan? Der er ikke tale om label!!
Mvh. jaweni
Avatar billede delphi-ksh Nybegynder
05. april 2005 - 21:23 #1
Det gør du ved i DOS mode (det kan du ikke via Windows, da windows ikke tillader den form for direkte disk-access), at læse boot-sektoren (se interrupt 13h funktion 2), finde ud af hvor den label er placeret, ændre den og skrive samme boot-sektor tilbage (se interrupt 13 funktion 3).

Uden at blande mig i dine motiver for at gøre det, undrer det mig bare lidt at du vil gøre det.

K
Avatar billede jaweni Nybegynder
07. april 2005 - 12:59 #2
For lige at være sikker på, at vi taler om det
samme, så er serialnumber for mig den 8-cifrede
kode, som alle disketter, HD, CD'er har, fx.:
01A8-2B51.

Hvor finder jeg noget om de interrupts og
funktioner, du nævner?

Mit motiv er et væddemål!
Avatar billede delphi-ksh Nybegynder
07. april 2005 - 13:20 #3
Den 8-cifrede kode er vi ganske enige om.

Søg på Ralph Browns interrupt liste (jeg har ikke en URL lige her), men hvis du søger på BIOS interrupt 13H (husk H'et) vil der være en reference til de enkelte sub-funktioner.

Går det galt kan jeg hjælpe dig om ca. 14 dage (ikke før - i næste uge flytter jeg permanent til Norge og skal have tid til at sætte tingene op inden jeg melder mig under fanerne igen. brug evt. min mail adr:  ksh@snestrup.dk (den beholder jeg)).
Avatar billede jaweni Nybegynder
21. april 2005 - 23:00 #4
Hej delphi-ksh,

Har set på Ralph Browns interrupt-liste og har
fundet det meget svært for nogen - overhovedet -
at kunne bryde min programkode til kopiering til:
disketter, HD'er og CD'er.

M.h.v. jaweni
Avatar billede delphi-ksh Nybegynder
22. april 2005 - 22:45 #5
Hej jaweni,

Hvis du kontakter mig på ksh@snestrup.dk kan jeg godt hjælpe dig med lidt kode.

Det tager mig ca. 10 minutter at skrive koden, som består af 2 rutiner (en læse- og en skrive-rutine) og en mikroskopisk styring af samme rutiner.

(Er tilbage på nettet. Kom på sent i formiddags. Bor nu i Lillehammer - skøn, skøn by. Mere om det senere.)

K
Avatar billede jaweni Nybegynder
23. april 2005 - 14:15 #6
Hej delphi-ksn,

Modtager med glæde kode fra dig ang.
rutiner ovennævnte.

Hvordan er Lillehammer som by? og hvad laver
du, hvis man må spørge?
Hilsen
jaweni (Jan)
Avatar billede delphi-ksh Nybegynder
23. april 2005 - 20:36 #7
Hej Jan,

For at tage det sidste først:

Jeg er data-mand (uddannet E-ingeniør) far 1989. Har arbjedet med data siden 1978, hvor jeg byggede min egen 8 bits maskine (en Z-80 maskine med 4 K - husk at priserne på RAM dengang var noget anderledes end i dag). Flyttede til Lillehammer på grund af et nyt arbejde og en sød ny kæreste.

Har du evt. en privat mail-adresse så vil jeg sende både kode (kildetekster og exe-filer) til den - det er lidt svært at sende exe-filer her. Koden kan jeg skrive i morgen aften - det tager ca. 20 minutter at lave og kompilere den.

Hilsen

kristian
Avatar billede jaweni Nybegynder
30. april 2005 - 12:36 #8
Hej delphi-ksn,

tak for tilbuddet om kode og exe-fil, som jeg
tager imod.

Desværre har jeg givet mig selv point.
Hvordan laver jeg det om?

Hilsen
Jan
jaweni@ofir.dk