Avatar billede erny Nybegynder
29. marts 2001 - 10:50 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

En emneopdelt database, når du vil have struktur på dine koder - hvordan?

Hej alle!
På mange websider om webprogramering kan man vælge forskellige emner- f.eks. HTML eller JavaScript, hvorefter der bliver vist eksempler, som nogle bruger af siden har \"sat ind\". Jeg er overbevist om at det er en databasestruktur, der holder styr på disse indlæg - en HTML-kode eller et JavaScript.
Mit spørgsmål er nu, om det er muligt at lave en database i access, hvor det er muligt for forskellige mennesker at indskrive diverse koder i forskellige \"sprog\" samt lave mulighed for at lagre gode råd, som andre \"i familien\" kan drage nytte af.
Det er også ønskeligt at man kan se, hvem der har oprettet et indlæg og hvornår det er oprettet.
Jeg ved det er meget jeg spørger om, men jeg er lidt i vildrede, så jeg er tilfreds med nogle forslag til en databasestruktur.
Hilsen
Ben
Avatar billede keysersoze Guru
29. marts 2001 - 10:53 #1
det hele kan sådan set godt laves i én tabel med fx -> ID, navn, kode, kategori, af

det hele skal så helst laves i asp eller php - du har ikke mulighed for ren html...
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
29. marts 2001 - 11:10 #2
Her er et forslag:

Bruger:
ID, Autonummerering
Navn, tekst
osv.

Kategorier:
ID, Autonummerering
Navn, Tekst

Artikler:
ID, Autonummerering
KategoriID, Langt heltal, rel t. Kategorier.ID
TypeID, Langt heltal, rel t. Type.ID
Overskrift, Tekst
Kort_beskrivelse, Tekst
Beskrivelse, Tekst
Kode, Tekst
BrugerID, Langt Heltal, Rel. t. Bruger.ID
Oprettet, Dato

Kommentarer:
ID, Autonummerering
ArtikelID, Langt heltal, rel. t. ArtikelID
Kommentar, Tekst
BrugerID, Langt Heltal, Rel. t. Bruger.ID
Dato, Dato

Type:
ID, Autonummerering
Navn, Tekst

Kategorier kunne for eks. indeholde:
HTML
JavaScript
ASP
...

Type kunne for eks. indeholde:
Arbejde med databaser
Manipulering af tekststrenge
Arbejde med cookies

I dette eksempel hører artiklerne til en Kategori, og typebetegnelsen fungerer kun som en ekstra \"service\".

Du kunne også vælge at typerne fungerede som underkategorier:

Bruger:
ID, Autonummerering
Navn, tekst
osv.

Kategorier:
ID, Autonummerering
Navn, Tekst

Type:
ID, Autonummerering
KategoriID, Langt heltal, rel t. Kategorier.ID
Navn, Tekst

Artikler:
ID, Autonummerering
TypeID, Langt heltal, rel t. Type.ID
Overskrift, Tekst
Kort_beskrivelse, Tekst
Beskrivelse, Tekst
Kode, Tekst
BrugerID, Langt Heltal, Rel. t. Bruger.ID
Oprettet, Dato

Kommentarer:
ID, Autonummerering
ArtikelID, Langt heltal, rel. t. ArtikelID
Kommentar, Tekst
BrugerID, Langt Heltal, Rel. t. Bruger.ID
Dato, Dato

Er det sådan noget du kan bruge? Jeg uddyber gerne
Avatar billede erny Nybegynder
29. marts 2001 - 11:49 #3
Hej igen Lars!

Lige et sprøgsmål mere...jeg håber det er \"gratis\"

I dit forslag, er det da flere tabeller?
Altså <Bruger> er en tabel, <kategori>er en tabel osv...og det derunder er feltnavne med forskellige datadefinitioner...er det sådan jeg skal forstå det ?
Hilsen Ben
Avatar billede erny Nybegynder
29. marts 2001 - 11:52 #4
Hej igenigen Lars!

Jeg er stadig lidt i tvivl om, hvordan jeg gør tydligt, at jeg jeg ønsker indlæg i bestemte enmekategorier? Skal jeg bruge en selector af en eller anden slags?
Hilsen Ben
Avatar billede erny Nybegynder
29. marts 2001 - 12:00 #5
Hej keysersezo!
Tak for svaret. Jeg har prøvet med kun en tabel, men det blev noget rod, Det er nok bare mig der har lavet noget fusk, for jeg tror du har ret. Mit problem er bare at flere forskellige personer skal have adgang til at opdatere database, og det skal være tydligt, i hvilket emne man vil lægge sit indlæg. Det er her jeg ikke kan lave det \"rigtige\" database design.
Hilsen Ben
Avatar billede keysersoze Guru
29. marts 2001 - 12:19 #6
well... det er rigtig at flere tabeller vil være at foretrække - men det klart letteste i det her tilfælde er at arbejde med én!

flere kan sagtens have adgang til den, og det kan også gøres tydeligt i hvilken kategori den bliver lagt - fx vha en drop-down box
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
29. marts 2001 - 16:02 #7
Ja, der er 5 tabeller og blabla, som du siger!

Når du siger selector, så tænker du garanteret på en drop-down box, hvor du kan vælge om dit indlæg fx. skal være under HTML, ikke?

Jamen hvilken brugerflade er det du vil have? Skal det være en webside, eller skal det være i Access?

Og har du fat i hvordan jeg vil have data\'ene til at stå i tabellerne?
Avatar billede erny Nybegynder
29. marts 2001 - 20:38 #8
Hej Lars

Jeg ved egentlig ikke helt hvad jeg vil...så du har ramt plet. Det er nok i første omgang en almindelig database med en formular, hvor jeg/vi kan indrykke vores koder, så vi senere har mulighed for at dele vores erfaringer. Men det lyder yderst lokkende, hvis det er muligt at lave det som en website med en access- database neden under (kan det overhovedet lade sig gøre?).
Jeg tror nok jeg har forstået, hvordan du foreslår,at data\'erne skal stå. Data i tabellerne er relateret til hinanden ikke?
I øvrigt Tak for din tålmodighed. Du fortjerner et par point mere....
Hilsen Ben
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
30. marts 2001 - 09:00 #9
Jo, En website med en Access under, der er i høj grad muligt, og er faktisk en meget anvendt løsning. Dog bruger man fx. SQL Server i stedet for Access, hvis man forestiller sig at der kommer \"mange\" besøgende.

Teknikkerne der bruges hedder enten ASP eller PHP, og er Server Side Scripting. Metoden er, at klienten spørger serveren om at se en HTML-side, og den får han så. Hvad han ikke kan se er, at siden slet ikke eksisterer; den bliver dannet af serveren, udfra hvad den læser i databasen.

ASP-filen er en blanding af almindelig (statisk) HTML, og kode, som serveren omsætter til HTML (dynamisk)

En typisk ASP-side:

<html>
<body>
<h1>Artikler i kategorien HTML:</h1>
<p>
<%
\'Her kommer ASP\'en:
for alle rækker i tabellen \"Artikler\" hvor KategoriID = 5
  Skriv Artikel.Overskrift & \"<br>\"
næste
%>
</body>
</html>

\"Koden\" er naturligvis ikke på dansk, men det er i princippet ikke mere kryptisk end det jeg her skitserer.

God arbejdslyst!