Avatar billede deepcore Nybegynder
01. april 2005 - 12:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Select af items hvor key= "foo" og/eller "fubar"

Hejsa. Simpelt spørgsmål:

jeg har tre tabeller, person ,pers_funk og funktion. Disse tabeller beskriver forholdet mellem en person og en funktion. Da en person i min verden kan have flere funktioner er pers_funk sat mellem dem som en associationsklasse der indeholder begge tabellers primærnøgler.

hvorledes skriver jeg at jeg gerne vil have fat i de personer der bestrider enten funktion "A" og/eller funktion "B" og/eller funktion "C".

jeg forestiller mig noget ala' denne her pseudokode:
SELECT * FROM PERSON, where person.personId=pers_funk.personId AND funktion.funktionsId=pers_funk.funktionsId AND (funktionsId=A og/eller funktionsId=B og/eller funktionsId=C)

... går ud fra det er ret simpelt, men jeg kan sgu ikke finde ud af det :)
Avatar billede chries Nybegynder
01. april 2005 - 12:46 #1
SELECT * FROM PERSON, where person.personId=pers_funk.personId AND funktion.funktionsId=pers_funk.funktionsId AND (funktionsId='A' OR funktionsId='B' OR funktionsId='C')
Avatar billede dsj Nybegynder
01. april 2005 - 12:53 #2
Personligt synes jeg følgende er pænere, men gør præcis det samme:

SELECT * FROM person WHERE person.personId = pers_funk.personId AND funktion.funktionsId = pers_funk.funktionsId AND funktionsId IN('A','B','C')

Og så skal kommaet efter 'PERSON' lige fjernes.
Avatar billede deepcore Nybegynder
01. april 2005 - 13:38 #3
ja, ja... ikke mange point, men i må dele dem siden chries svarede først, men dsj med det svar jeg vælger at bruge