Avatar billede clemen Nybegynder
29. marts 2001 - 09:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

1. ordens ekspontiel nedbrydning

Hej

Jeg har nogle værdier jeg skal finde den bedste 1. ordens eksponentielle nedbrydningskurve til. Er det muligt i ecxel?

Typiske værdier jeg bruger.
dage 0  2    6    13  29  62  62  90
%    100 94,3 84,9 54,7 29,2 18,0 20,5 10
Dage bruges som x-akse.

Formel:  y = A x exp(-x/t)

MVH
Peter
Avatar billede clemen Nybegynder
29. marts 2001 - 09:37 #1
Ups jeg glemte noget:

Ligning skal tvinges igennem 100% dag 0.
Den helt rigtige formel er:
y = y1 + A x exp(-x/t)

Sorry
Avatar billede janvogt Praktikant
29. marts 2001 - 12:26 #2
Hej Peter

Du må lige uddybe lidt.
Er x = dage?
y = %?
Hvad er A og t?

Hvis du har lavet en almindelig kurve over dine data kan du højreklikke på selve kurven og vælge \"add trendline\"(engelsk version).
Under \"type\" kan du så vælge \"exponentiel\".

Avatar billede clemen Nybegynder
29. marts 2001 - 13:00 #3
x er dage og y er %

Y1, A og t er de parametre som skal optimeres så kurven får det bedste fit, dvs hvor error er mindst.

Jeg har prøvet at bruge trendline, men kan ikke tvinge den igennem 100% på dag 0. Hvis y1 + A = 100, går linjen igennem 100 % dag 0. y1 er det linjen går imod ved x uendelig. y1 + A giver y-værdien for x = 0. Jeg har på fornemmelsen af at man ikke kan tvinge den igennem dette punkt.
Avatar billede nerøs Nybegynder
29. marts 2001 - 17:07 #4
Under format trendline kan du indstille intercept (=A ) til 100. Men din y parameter er ikke med.
Du kan vel ogås lave din egen regression med funktionerne linest() eller logest()

VH nerøs
Avatar billede clemen Nybegynder
30. marts 2001 - 09:09 #5
Dvs at der ikke er mulighed for at få y1 med?

Med de funktioner skal man vel selv kende parametrene?
Avatar billede clemen Nybegynder
30. marts 2001 - 10:18 #6
Jeg skal bruge den til at beregne DT50 værdien ud, dvs ved hvilken dag er 50% nedbrudt. Dette er også muligt, men jeg har også brug for konfidensintervallet. F.eks. DT50 = 22,5 ±0,7 dage. hvis dette kan lade sig gøre er mit problem faktisk løst.

jeg kendte til trendline men havde overset intercept.
Avatar billede clemen Nybegynder
20. april 2001 - 10:07 #7
Jeg afslutter spørgsmålet da jeg ikke tror at det kan komme videre. Jeg bruger istedet for ORIGIN som kan løse problemet, desværre skal jeg bruge min lommeregner til at beregne DT50 og konfidensintervallet