Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. april 2005 - 00:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tjekkes CPU'ens temperatur og køler?

Kunne ikke rigtig finde ud af hvor jeg skulle placere spørgsmålet. Håber det er ok her.

To spørgsmål omkring processoren og varme/køler.

1.
Hvordan tjekker jeg temperaturen på CPU'en?

2.
Jeg har læst, at man mindst en gang om året bør tjekke processorens køler. Der stod desværre ikke noget om hvad der mentes med tjekke? Så hvordan gør man det? Skal jeg se den efter inde i pc'en? Hvis ja, hvad skal jeg se efter?
Avatar billede nopsen Ekspert
01. april 2005 - 00:41 #1
det kan du se i bios, står som regel under power options.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
01. april 2005 - 00:48 #2
At tjekke køleren kan vil kun betyde, at den skal renses for støv?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
01. april 2005 - 00:50 #3
Fabrikanten af bundkortet har uden tvivl et program der kan oplyse div. forhold om temperatur. Alternativt kan Motherboard Monitor gøre det. Linket har jeg ikke, men Google kan mange ting.
Avatar billede nopsen Ekspert
01. april 2005 - 00:50 #4
ja og at den kører :)
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. april 2005 - 01:08 #5
Ok. Er det godt gemt af vejen i BIOS, eller skulle det være lige til?
Jeg har EVEREST installeret. Det er ikke småting det program kan vise, men CPU-temperaturen er vist ikke en af dem?

Næh, jeg kan heller ikke se der kan være tale om andet end støv. Da der er meget omkring computer jeg endnu ikke har forstand på, tænkte jeg bare, at der måske var noget jeg overså.
Det med at skulle lukke kabinettet op, gør mig lidt nervøs. Men det er måske ikke noget man behøver at være bange for (selv om man er uerfaren med den slags)?
Avatar billede nopsen Ekspert
01. april 2005 - 01:14 #6
nej det er nemt at finde og som regel under power.
at åbne kabinettet sker der ikke noget ved, bare du slf ikke bruger vold for at åbne det.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
01. april 2005 - 01:25 #7
==> Det er rigtigt nok, men min erfaring siger mig desværre, at hvis den ikke kører rundt finder man hurtigt ud af det. :)
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. april 2005 - 01:27 #8
Ok.
Jeg prøver at se efter. Kan jeg ikke finde det, henter jeg omtalte program.

I får 30 hver.

Ps. Skal jeg tage strømmen fra?
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. april 2005 - 01:28 #9
Det var en joke! :-)
Avatar billede nopsen Ekspert
01. april 2005 - 01:29 #10
:)
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. april 2005 - 03:15 #11
Hmm ... Ikke flere der vil have point?
Avatar billede c-holst Novice
01. april 2005 - 09:36 #13
i everest. se under pc >sensorer. der kan jeg på min halvgamle se temp på
cpu
aux
motherboard
harddisk
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. april 2005 - 15:41 #14
c-holst > Af en eller anden grund figurere kun harddisk?
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
02. april 2005 - 02:48 #15
Nå, det her er åbenbart gået i stå. Så må jeg jo bare lukke.
Avatar billede c-holst Novice
02. april 2005 - 11:19 #16
har ikke finere bud end dem der er fremkommet