Avatar billede mkjeldsen Nybegynder
29. marts 2001 - 08:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Starte med php-programering

Jeg har lånt en bog om php programering på biblioteket, fordi jeg gerne vil lære at programerer med php. Jeg kan ikke finde ud af hvordant man kommer igang.

Skal man webdele sin mappe ligesom asp, og åbne siten med PWS. - eller hva\'........

Avatar billede pissedoff Nybegynder
29. marts 2001 - 08:33 #1

Brug Apache istedet!..

Men tjek den her artikel !

<!-- Cut out fra php.dk --->
http://www.php.dk/artikler/installwin9x.php

Apache, PHP og MySql under Win9x

Det skal indledningsvis siges, at MySQL (og vist nok også Apache) kræver Winsock 2, så hvis du har en ældre udgave af Win95, kan du risikere at sidde med en gammel version af Winsock. Hent i så fald Winsock 2 her.

Mange hundrede individer har fulgt disse tutorials med succes, men hvis du alligevel er løbet ind i et problem, bedes du rette dine spørgsmål til nyhedsgruppen dk.edb.internet.webdesign.serverside, da jeg desværre ikke længere har tid og overskud til at bistå med løsninger på eventuelle problemer.

Apache HTTP Server
Download & Installation
Start med at downloade seneste verion af Apache herfra (\'apache_versionsnummer_win32.exe\' - fylder omkring 3 MB). Efter endt download kan selve installationen af Apache påbegyndes ved at køre den downloadede installationsfil og dernæst følge den letforståelige installationsprocedure.

Start Apache
Apache kan nu startes ved at klikke på den genvej, som du formentligt valgte at oprette undervejs i installationsproceduren, hvorefter et dos-vindue åbnes (minimér blot dette vindue, men luk det ikke!!) med information om, at Apache nu er kørende. Undlod du at oprette en genvej til Apache under installtionen, kan du også køre programmet ved blot at eksekvere filen Apache.exe, som ligger i det directory, hvor du installerede Apache (f.eks. c:\\apache\\).

Du kan eftertjekke, om Apache virker, ved at åbne et browser-vindue og skrive http://localhost (eller http://127.0.0.1) som URL. Hvis det virker, bliver du mødt med velkomstside, der ser nogenlunde således ud.

Hvis det ikke virkede, så prøv at angive ServerName i din Apache -konfigurationsfil (httpd.conf) til at være 127.0.0.1 (localhost). Husk også at fjerne # (havelåge) foran ServerName (dette aktiverer linien). httpd.conf ligger i Apache\'s sub-directory \\conf\\ og kan åbnes med f.eks. Notepad/Notesblok.

Her kan du se, hvordan min httpd.conf ser ud.

Hvis du i øvrigt har fået en fast IP-adresse tildelt af din ISP (Internet Service Provider), har du mulighed for at tilgå din Apache Web Server udefra ved at angive denne IP ud for ServerName.

Stop Apache
Korrekt nedlukning af Apache sker ved, at du åbner et nyt dos-vindue og derefter går til det pågældende directory, hvor du installerede Apache. Herefter udføres kommandoen Apache -k shutdown, og Apache lukker ned på korrekt vis.

Konfigurering
Først og fremmest skal vi have forberedt Apache på at kunne arbejde sammen med PHP. Dette gøres ved at aktivere (eller indsætte) følgende linier i httpd.conf:

ScriptAlias /php3/ \"c:/path-to-php-dir/\"
AddType application/x-httpd-php3 .phtml .php3 .php
Action application/x-httpd-php3 \"/php3/php.exe\"
Linie nr. 2 (AddType) ligger allerede i httpd.conf, så ud for denne kan du blot fjerne # foran den (dette aktiverer den). De andre to linier indsætter du selv. Deres placering i httpd.conf er underordnet, men placér dem alligevel hensigtsmæssigt, så filen er til at overskue. Læg i øvrigt mærke til, at Apache (som stammer fra Unix-verdenen) anvender / (slash) i stedet for \\ (backslash), når der skal angives en sti.

For AddType-linien gælder det i øvrigt, at du skal angive, hvilke extensions dine PHP-filer må have. Til at starte med er kun .phtml angivet i AddType-linien. Tilføj selv .php3 og .php, hvis du gerne vil have, at dine PHP-filer må kunne have disse extensions.

I ScriptAlias-linien skal du selv angive den korrekte sti for placeringen af PHP.

En venlig sjæl (Jonas Koch Bentzen, e-mail, website) har gjort mig opmærksom på, at der findes en lille \'Apache Manager\', som gør arbejdet med at åbne og lukke Apache legende let. Download programmet her og kig evt. forbi Apache Manager Web Site.

I den .zip-fil, som du nu har hentet, ligger der apmgr.exe, som du blot udpakker og placerer i det directory, hvor Apache.exe i forvejen ligger (f.eks. c:\\apache\\).

Fra nu af kan du nøjes med at aktivere Apache Manager, som automatisk placerer sig selv i systembakken (systray). Ved at højreklikke på det lille ikon kan du starte, stoppe og genstarte Apache. Smart!

Og hvis du vil have Apache Manager til automatisk at starte Apache, når Windows startes, laver du blot en genvej til Apache Manager (eksempelvis D:\\Apache\\apmgr.exe -r) i dit Windows-StartUp directory (typisk C:\\WINDOWS\\Start Menu\\Programs\\StartUp). Parameteren -r fortæller Apache Manager, at den skal starte Apache. Du skal dog huske manuelt at stoppe Apache, inden Windows lukkes ned!

PHP (som modul under Apache)
Download & Installation
Start med at downloade seneste version af PHP herfra (\'php-versionsnummer-win32.zip\' - fylder omkring 2 MB). Dobbeltklik på den downloadede .zip-fil og udpak alle filerne til et vilkårligt directory, eksempelvis c:\\apache\\php3\\.

I dit PHP directory finder du i øvrigt en masse .dll-filer. Du skal flytte alle de .dll-filer, som ikke begynder med php_, over i c:\\windows\\system\\. Dernæst omdøber du filen php3.ini-dist til php3.ini og flytter den over i c:\\windows\\. Slutteligt kan du meget passende åbne php.ini og fjerne semikolonet foran sætningen ;extension=php3_mysql.dll, således at PHP er forberedt på at kunne snakke sammen med MySQL, som vi senere går i dybden med.

Dit første PHP script (check om PHP virker)
Skriv følgende i en tekstfil og gem den som phpinfo.php i Apache\'s sub-directory \\htdocs\\. Dette directory er Apache\'s default directory for det sted, hvor der peges hen, når du i din browser skriver http://localhost som URL. Dette kaldes også DocumentRoot i httpd.conf, og du kan, hvis du vil, angive en anden sti.

--------------------------------------------------------------------------------

<html>

<body>

<?php

    phpinfo();

?>

</body>

</html>

--------------------------------------------------------------------------------

Hent siden frem ved at kalde den i din browser (husk at Apache skal køre). Dette kan gøres ved at skrive http://localhost/phpinfo.php i din browser, som når du på almindelig vis kalder en URL i din browser. Hvis PHP er sat rigtigt op, skulle siden gerne vise sig med en helt masse information om PHP i stil med dette.

MySQL
Download & Installation
Start med at downloade seneste version af MySQL herfra (\'mysql-shareware-versionsnummer-win.zip\' - fylder omkring 5 MB). Dernæst udpakker du blot den downloadede .zip-fil til et midlertidigt directory, hvor du kører setup.exe. Installationsprogrammet placerer selv MySQL i c:\\mysql\\. Hvis du hellere vil have MySQL til at ligge et andet sted, kan du flytte filerne efter installationen, men du skal så blot huske at angive denne nye sti, hver gang MySQL Daemon køres. Hvis du f.eks. vælger at flytte MySQL til d:\\programmer\\mysql\\, skal du skrive mysqld --basedir d:\\programmer\\mysql\\.

Start MySQL Daemon
Du kan nu gå direkte i gang med at bruge MySQL. Arbejdet med MySQL foregår lettest (synes jeg) ved at arbejdet i et dos-vindue/dos-prompt. Start med at åbne et dos-vindue og gå til c:\\mysql\\bin\\, hvorfra du eksekverer mysqld.exe (MySQL Daemon). Det er påkrævet, at MySQL Daemon kører (usynligt i baggrunden), sålænge man ønsker at arbejde med MySQL. Har man en Pentium (eller større), kan man passende vælge mysqld-opt.exe i stedet for, da denne er optimeret til Pentium-processorer.

Stop MySQL Daemon
MySQL Daemon kan lukkes ned ved at eksekvere følgende: mysqladmin -u root shutdown

Database-manipulation
Nu kører MySQL Daemon, så lad os starte med at lave en ny database. Dette gøres ved at skrive følgende:

mysqladmin -u root CREATE test_db
Hermed bruger vi den bruger-konto (root), som altid fra start er oprettet, når MySQL er blevet installeret. -u root betyder, at det er som brugeren root, at vi opretter en ny database. Navnet på databasen er test_db. Hvis oprettelsen går godt, får vi følgende besked: Database \"test_db\" created.

Nu er vi klar til at oprette en tabel i den nye database. Dette gøres nemmest ved at oprette en tekstfil, hvori man skriver alle sine SQL-kommandoer (statements). Download denne tekstfil og gem den i c:\\mysql\\bin\\. Tekstfilen indeholder nednestående SQL statements, som udføres på databasen ved at \'dumpe\' tekstfilen ind i databasen. Eksemplet består ganske enkelt af en tabel indeholdende nogle medlemmer.

CREATE TABLE medlemmer
  (id tinyint(4) DEFAULT \'0\' NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  fornavn varchar(20),
  efternavn varchar(20),
  adresse varchar(255),
  PRIMARY KEY (id), UNIQUE id (id));

INSERT INTO medlemmer VALUES (1,\'Per\',\'Frandsen\',\' Vestergade 11, 5000 Odense C\');

INSERT INTO medlemmer VALUES (2,\'John\',\'Christensen\',\'Jordbrovej 22, 8200 Aarhus N\');

INSERT INTO medlemmer VALUES (3,\'Søren\',\'Petersen\',\'Bispensgade 33, 9000 Aalborg\');
Nu \'dumper\' du bare tekstfilen ind i databasen. Dette gøres ved at skrive følgende:

mysql -u root test_db < test_db.txt
Du kan evt. efterprøve, om tabellen medlemmer ser ud, som du har ønsket det. Start MySQL Monitor ved at eksekvere mysql.exe. Du bydes nu velkommen.

Du angiver nu, hvilken database, du ønsker at bruge. Skriv følgende:

use test_db
Dernæst skriver du en SQL statement, der ser ud som følgende:

select * from medlemmer;
Som du kan se, så afsluttes en SQL statement med semikolon.

Du skulle meget gerne få en tabel, der ligner denne.

Forlad MySQL Monitor med kommandoen quit.

Databaseudtræk af MySQL vha. PHP
Nu vil vi prøve at lave et udtræk af vores database ved hjælp af PHP, så vi kan få resultatet præsenteret i en WWW-browser.

Jeg har kreeret et lille PHP script nedenfor, som du kan indskrive i en teksteditor (f.eks. Notepad) og gemme den som mysql.php i \\apache\\htdocs\\, eller du kan blot downloade denne og så lægge den i \\apache\\htdocs\\. Husk at MySQL Daemon (mysqld.exe eller mysqld-opt.exe) skal køre, før det er muligt at arbejde med MySQL. Apache skal naturligvis også køre.

--------------------------------------------------------------------------------
<?php
    $connection = mysql_connect(\"localhost\", \"root\");
    $db = \"test_db\";

    $result = mysql_db_query($db, \"SELECT * FROM medlemmer\", $connection);

    while($row = mysql_fetch_array($result)) {
      echo $row[\"fornavn\"].\"<br>\";
      echo $row[\"efternavn\"].\"<br>\";
      echo $row[\"adresse\"].\"<br>\";
      echo \"<br>\\n\";
    }
    mysql_free_result($result);
?>
--------------------------------------------------------------------------------

Her er (kort fortalt), hvad der sker:

Funktionen mysql_connect åbner en forbindelse til MySQL serveren. Host\'en, som MySQL serveren ligger på, er i dette tilfælde localhost, og der logges på med brugeren root. Samtidig fortæller vi med $db = \"test_db\";, at det er databasen med navnet test_db, vi vil bruge.

Funktionen mysql_db_query laver alt arbejdet med at sende SQL statements af sted til MySQL serveren for at blive behandlet. Resultatet af SQL statement lagres i variablen $result.

Funktionen mysql_fetch_array returnerer indholdet af en række fra databasen, og denne række gemmes i variablen $result.

While-løkken, som omslutter mysql_fetch_array, gør, at vi bliver ved med at hente rækker fra databasen, indtil der ikke er flere tilbage samtidig udskrives rækkerne vha. echo.

Med funktionen mysql_free_result frigør vi den hukommelse, som variablen $result beslaglægger. I vores lille script er sådan set slet ikke nødvendigt at kalde mysql_free_result, da den mængde hukommelse, vi har beslaglagt, er minimal. Men nu er du da i det mindste bekendt med funktionen.

Resultatet ved at hente vores mysql.php frem i browseren skulle gerne se således ud.

Hvis du bruger \'view source\' (eller \'vis kilde\') på siden, vil det ikke være til at se, at der rent faktisk er brugt MySQL og PHP (kun navnet på siden (mysql.php) afslører, at der er brugt PHP). Nedenfor kan du se, hvordan \'view source\' vil se ud for vores side, når al PHP-kode er blevet bearbejdet af PHP-fortolkeren.

Avatar billede ezzuk Nybegynder
29. marts 2001 - 08:33 #2
ja, det skal man....

hvis du har w98 cd\'en. skal du bare:

1. Indsæt Windows 98-cd\'en i cd-rom-drevet.
Klik på Start, og klik derefter på Kør.
Skriv i boksen Åbn:

2. x:\\add-ons\\pws\\install.exe
hvor x er det bogstav, der svarer til cd-rom-drevets bogstav.

3. Klik på OK.
Følg vejledningen på skærmen.

du kan evt. søge under pws, eller personal web server på søgemaskinen på din egen pc. så er der en hjælpfil...
Avatar billede aneez Nybegynder
29. marts 2001 - 08:34 #3
du skal installere en webserver, i forbindelse med php er apache at anbefale, men du kan også installere php på PWS, du kan finde php på www.php.net og apache på www.apache.org

/Aneez
Avatar billede pissedoff Nybegynder
29. marts 2001 - 08:34 #4
Der osse denne her! Virker osse under Win9x

Installation af Apache web server, PHP 4+ og MySql til windows 2000
Af: Claus Nielsen
Til at starte med skal der downloades alle tre programmer, som henholdsvis kan findes på http://httpd.apache.org/dist/binaries/win32/, http://dk.php.net/ og http://www.mysql.com/.

På apache download side, skal du downloade den nyeste verion af apache. Der skulle gerne være en fil, hvor der står beskrevet \"current release (plus versionsnummeret)\". Det er denne fil du skal downloade og installere.

Jeg har installere programmet under c:\\program files\\apache\\. Som standart vil dine filer på http://localhost/ blive vist fra biblioteket c:\\program files\\apache\\htdocs\\. Dette kan senere ændres, men det kommer vi til.

Inden du starter din server, skal du gøre nogle få ting, for at få den til at fungere. Gå ind under biblioteket som du har installeret apache under, hvorefter du går ind under biblioteket \"conf\". Du skal editere filen httpd.conf, med f.eks. notepad. her skal du finde stedet hvor der står #ServerName, hvor du skal fjerne \"#\" foran ServerName, og bagefter retter du hvad der står efter ServerName til 127.0.0.1, for at serveren får din egen ip adresse, som localhost.

Efter dette, finder du stedet hvor der står ServerAdmin, og skriver din egen email adresse i stedet for den nuværende.

Bagefter kan du ændre biblioteket som dine filer skal ligge i. Dette bibliotek er det som bliver vist som standart under \"/\" roden. Teksten hedder DocumentRoot, og står som standart til c:\\ditinstallationsbibliotek\\htdocs\\. Dette kan du ændre, men pas på med mellemrum, og lange filnavne - måske virker det, måske ikke!

(Du kan selv løbe hele httpd.conf filen igennem og se om der er andet der vil passe til din konfiguration, for der er meget der kan tilpasses til dine behov.)

Inden du nu starter din server, vil jeg anbefale at du downloader en manager, så du kan holde styr på din server. Dette lille program vil placere et ikon nede i din taskbar, og illustrere om din server kører. Du kan hente det lille program på:

http://brian.threadnet.com/apmgr.html

Du henter her en zip fil, som du kun pakker selve .exe filen ud fra. Denne fil pakker du ud til det bibliotek hvor du har installeret din apache server, og i stedet for at starte apache\'s egen programfil, vælger du manageren. Derved kan du starte, genstarte og stoppe din server, ved et enkelt højreklik på iconet nede i højre hjørne. For at indikere at din server kører, kan du se om iconet har farven lille. Hvis iconet er sort, skal du gå igennem den ovenstående tekst en gang mere, for at tjekke om du har gjort det rigtigt.

Hvis iconet lyser lilla, kan du nu starte din browser, og pege på http://localhost/, og så skulle der gerne komme en besked om at din server nu kører. Hvis dette ikke er tilfældet, kan du igen løbe igennem listen ovenover, for at få det til at køre!

Installering af PHP
Du skal først have hentet en version af PHP på http://dk.php.net/, hvor jeg anbefaler at hente den nyeste version...

Du henter her en zip fil, som du udpakker til et bibliotek, hvor du permanent vil have php liggende. Dette kan være hvilket som helst bibliotek, men en god ide vil være at ligge det under din apache installtions bibliotek. Altså i mit tilfælde c:\\program files\\apache\\php\\.

For at få apache til at understøtte PHP, skal du indsætte nogle få linier i httpd.conf, som vi redigerede i før. Det nemmeste er at indsætte disse linier i bunden, så det gør vi bare:

ScriptAlias /php/ \"c:/program files/apache/php/\" #Husk at ændre c:/program files/apache/php/ til det bibliotek hvor du har installeret php til!

AddType application/x-httpd-php .php
Action application/x-httpd-php \"/php/php.exe

Disse ovenstående linier sætter du så ind i bunden, hvorefter at du genstarter din server. Nu skulle PHP virke, og som man kan læse ud fra ovenstående linier, så er der blivet tilføjet .php og .php udvidelserne til apache webserver. Når disse filer efterspørges, sørger serveren for at køre php.exe, og derved skulle det hele gerne fungere.
Nu skulle php gerne virke, og for at tæste det, kan du lave en fil med navn test.php, hvor du kan indsætte følgende tekst:

<?php echo \"Hello World\" ?>

Denne fil ligger du i det bibliotek som du har valgt skal være standart for visning af http://localhost/, altså i mit tilfælde c:\\program files\\apache\\htdocs\\test.php. Derved når du kører http://localhost/test.php, og PHP virker, så skulle der gerne vises \"Hello World\", og ikke andet.

Nu er det op til dig at lære PHP, og for at gøre det, kan du eventuelt kigge på www.webcafe.dk eller www.netcoders.dk...

Installation af MySql
Hent den nyeste version af MySql på http://www.mysql.com/downloads/ hvor du skal vælge: \"Windows 95/98/NT/2000 (Intel)\". Efter download pakker du filerne ud i et bibliotek hvor selve MySql skal installeres fra. Det er altså en windows installation du skal køre for at få programmet til at virke. Du starter det ved at køre setup.exe. Hvis der er en nyere version af MySql, så anbefaler jeg at hente den, og selvom en nyere version, skulle det gerne være samme installationsvejledning.

Du kan vælge at installere MySql i hvilket som helst bibliotek du har lyst til. Der er dog et par ting du skal gøre, for at få det til at virke, men det kommer.

Kør cmd i din start menu. (Vælg start - kør - og skriv cmd) Du får nu en command promt op, som vi kun skal bruge en gang, da det er påkrævet for at installere det. Du skriver nu:

cd progra~1\\mysql (Hvis du har installeret i c:\\program files\\mysql\\).

Nu kører du \"mysqld-nt --install\" - uden anførselstegn, for at installere mysql som en service i NT.

Nu kører du \"winmysqladmin.exe\", og så indtaster du et ønsket brugernavn og kodeord, som du standart vil bruge fremover. Klik på \"my.ini setup\" fanen i toppen af programmet. Her skal du indtaste \"c:/program files/mysql\" (Hvis du har installeret i c:\\program files\\mysql\\), efter basedir kommandoen. Tryk herefter \"Save Modification\", hvorefter du trykker på \"Create Shortcut on Start Menu\". Tryk nu hvorsomhelst i programmet, for at klikke på \"hide me\", for at ligge programmet ned i taskbaren. Herefter genstarter du computeren, for at få det hele til at fungere, og NT vil nu starte MySql, op som en service i 2000.

For at teste om det virker, kan du downloade PHPMyAdmin, fra http://www.phpwizard.net/projects/phpMyAdmin/, hvor du så har adgang til at administrere dine databaser. Det eneste du skal gøre for at få programmet til at virke, er kodeord og brugernavn i config.inc.php!

Nu har du installeret alle tre nævnte ting!

Hvis du er blevet modtaget af nogen fejl på noget tidspunkt, eller ikke kan få det til at køre, så venligst kontakt mig på webwave@mail.dk, og jeg skal vende tilbage så hurtigt som muligt.

Avatar billede mkjeldsen Nybegynder
29. marts 2001 - 08:42 #5
Tak jeg tror at jeg har forstået det...

Mogens
Avatar billede mkjeldsen Nybegynder
29. marts 2001 - 11:21 #6
Jeg har prøvet lidt - men kan det passe, at man ikke kan køre apache sammen med pws?
Avatar billede delwin Nybegynder
29. marts 2001 - 11:36 #7
Det kan man sagtens, men du skal skrive i indstillingerne til enten apache eller pws at den ene af dem skal køre på en anden port en port 80.. feks 8080 eller noget..