Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2005 - 19:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Trådløst kundenetværk på campingplads

Hej!

Jeg skal have trådløst netværk til kunderne på en campingplads. Dette trådløse netværk skal sikres på en forsvarlig måde, både mod at kunderne bryder ind i vores netværk (indefra), mod at der kommer brugere som ikke er kunder på netværket, ligesom at det skal sikres en smule mod ulovligheder fra kundernes sider (MP3 osv).
Jeg har lavet følgende udkast: http://www.fiskah.net/it/network1.gif

Hvordan sikrer jeg mig? Budgettet er ikke så stort, men det skal selvfølgelig være acceptabelt mht. sikkerhed.
Avatar billede kenp Novice
31. marts 2005 - 22:30 #1
hvis det var mig...

Så er det første jeg ville sikre mig mod, det var at de IKKE er på samme net som "firmaet" dvs enten en hardwarefirewall eller anden måde at dele jeres netværk op, så i har 1 trådløst netværk til gæsterne, og et kablet til de computere i selv har.

Nu jeg ikke haj til at tegne ... Men din tegning holder i og for sig gangske godt.

Men den router hvor du både sætter dit net og accesspoint i, der ville jeg splitte det op med det samme via evt. en swich, også sætte 2 hardwarefirewalls/eller ekstra router så du har.

router til internettet med accesspoint monteret, i den router sætter du så endnu en router på med indbygget firewall som du forbinder til jeres net hvor i har jeres computere på. (forstår du hvad jeg mener?)
Avatar billede jens_bach Nybegynder
01. april 2005 - 15:31 #2
hvis jeg var dig, ville jeg sætte en linux box op med squid, og lade bruger logge ind (så kan man også tage penge for det)

fx
        Internet router
          DMZ    LAN
          |      |
          /        \
          /          \
      squid        lan
        /\
      WLAN
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2005 - 16:30 #3
kenp -> Det er det jeg vil med routeren, således at der ikke kan komme nogen form for trafik fra trådløst netværk til det kablede, men kun direkte på nettet.
Avatar billede kenp Novice
03. april 2005 - 20:59 #4
hvis routeren understøtter at du kan blokere for at det komme rpå lan så er det fint nok, men hvis du ikke kan det så kan den metode med flere routere eller den måde som jens beskriver bruges (jeg har bare ikke forstand på linux eller squid)
Avatar billede hokke Nybegynder
11. april 2005 - 13:36 #5
Hør eventuelt udbyderne af hotspots - nogle leverer det gratis og prisen for at benytte den er faktisk ikke særligt høj. Du slipper for en masse bøvl. Du kan også komme på kant med juraen - hvem hænger nemlig på den, hvis en bruger din forbindelse til noget ulovligt?
Avatar billede sjmoller Nybegynder
24. april 2005 - 22:55 #6
Der findes faktisk produkter i markedet, der er designet til at håndtere denne type topologi. Universiteter og hospitaler har sådanne systemer. Nu får du mig ikke til at reklamere for noget, men du skal lede efter en teknologi som agerer som wireless firewall med adgangs kontrol. Squid er nok ikke helt godt nok, da der er adskillige protokoller der ikke kan proxies (IKE VPN f.eks).
Du er under alle omstændigheder nød til at kontrollere adgangen, således det kun er de brugere som DU har givet adgang, der rent faktisk kan komme på internettet. Ellers har du lynhurtigt det problem hokke snakker om.
Det er muligt man kan skrue et eller andet sammen i en Linux firewall, som kan fungere som en bruger adgangs kontrol. Man skal logge ind og derefter åbnes der for klienten. Men det er ikke sikkert, da det er forholdsvis let at overtage en sådan adgang.

En sådan boks skal sættes op mellem din router og dit access point.
hokke's idé om hotspots er også ok.
Avatar billede jens_bach Nybegynder
12. maj 2005 - 12:16 #7
lukke er det ikke lukke tid eller mangler du stadig et svar ?