Avatar billede presti Nybegynder
31. marts 2005 - 17:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Rumgeometri i matematik

Vi har linien m:

(x,y,z)=(1,2,-2)+t(1,1,0)

og en cirkel: (1,3,-2) & r=6

Hvad er afstanden mellem centrum er cirklen og linien??!

Mvh. Presti
Avatar billede g1um Nybegynder
31. marts 2005 - 18:03 #1
mere end 0 og mindre end million
Avatar billede bromer Nybegynder
31. marts 2005 - 19:03 #2
Jeg lavede vist engang noget webbaseret for at beregne en masse geometriske ting, men jeg kan ikke lige finde det pt.

Der ligger tonsvis af matematik på nettet som du kan se på. Dit specifikke problem bliver løst på [1] mens [2] indeholder en kæmpe mængde gode matematik informationer. Jeg kan varmt anbefale at du benytter [2] som opslagsværk, hvis der er noget i [1] du ikke forstår.

[1] http://softsurfer.com/Archive/algorithm_0102/algorithm_0102.htm
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Mathematics
Avatar billede mrandersdk Nybegynder
14. april 2005 - 08:06 #3
hvis du nu laver en vektor fra (1,2,-2) til centrum (lad os kalde den A) og så projekcierer den ned på (1,1,0) får du så ikke afstanden ved at sige:

A minus projektionen ?

er lidt rusten i denne type opgaver så i må ikke hænge mig op på det.