Avatar billede tonycraft Nybegynder
31. marts 2005 - 12:27 Der er 10 kommentarer

Nyhedsbrev statistik

Hej yAll

Jeg er igang med et nyhedsbrev som jeg sender til ca 200 pers..
I nyhedsbrevet er der links..
jeg ville gerne kunne føre statistik over hvilke links der klikkkes på o.s.v og gemme det enten i en text fil eller sqlDB

Hvordan gør jeg ..

Hilsen
Tony
Avatar billede sostack Nybegynder
31. marts 2005 - 12:38 #1
Hvordan ser et link ud i dit nyhedsbrev?
"rammer" det en php-fil?
Hvis ja, kunne du jo sende en parameter med.
<a href="http://www.dinside.dk/nyhedslink.php?link=23">link</a>
og så checke for $_GET["link"] i din nyhedslink.php

//sostack
Avatar billede krydset Nybegynder
31. marts 2005 - 12:45 #2
i linkt kunne du jo så lave sådan her

<a href="http://www.din-side.dk?page_id=test.php&funktion=statestik">Klik mig</a>

på din side har du så det het her

<?php
if($_GET['funktion'] == "statestik") {
  //kigger lige i statestik db om siden findes
  $page_res = mysql_query("select * from statestik WHERE page_id = '$_GET[page_id]'") or die(mysql_error());
  $antal_side = mysql_num_rows($page_res);
  //hvis siden findes så skal antal gange siden er vist hentes ud og der skal ligges 1 oven i
  if($antal_side >= 1) {
    click_res = mysql_query("SELECT * FROM statestik WHERE page_id = '$_GET[page_id]'") or die(mysql_error());
    while($click_row = mysql_fetch_array($click_res)) {
      $antal_click = $click_row['click'];
      $antal_click = $antal_click + 1;
    }
    mysql_query("UPDATE statestik SET click = '$antal_click'") or die(mysql_error());
  } else {
      //Hvis siden ikke findes sættes den ind i tabel statestik
}

Noget derhenad
Avatar billede sostack Nybegynder
31. marts 2005 - 12:46 #3
Lav en tabel "linkklik" i MySQL, med felterne id, link og klik.
<?php
connect til db
if(isset($_GET["link"]))
{
  mysql_query("UPDATE linkklik SET klik=klik+1 WHERE link='" . $_GET["link"] . "'");
}
.
resten af siden
.
?>

//sostack
Avatar billede tonycraft Nybegynder
31. marts 2005 - 12:48 #4
Ok..den del virker fint men hvordan får variablen ned i en txt fil er sqlDB ?
Avatar billede krydset Nybegynder
31. marts 2005 - 12:54 #5
rettet lidt

<?php
/*
    Du opretter så en tabel med navnet statestik med flg felter
    site_name varchar 255
    clicks = int 10
*/

if($_GET['funktion'] == "statestik") {
    //kigger lige i statestik db om siden findes
    $page_res = mysql_query("select * from statestik WHERE page_id = '$_GET[page_id]'") or die(mysql_error());
    $antal_side = mysql_num_rows($page_res);
      //hvis siden findes så skal antal gange siden er vist hentes ud og der skal ligges 1 oven i
      if($antal_side >= 1) {
        $click_res = mysql_query("SELECT * FROM statestik WHERE page_id = '$_GET[page_id]'") or die(mysql_error());
        while($click_row = mysql_fetch_array($click_res)) {
              $antal_click = $click_row['click'];
              $antal_click = $antal_click + 1;
        } //end while
        mysql_query("UPDATE statestik SET click = '$antal_click'") or die(mysql_error());
      } else {
      //Hvis siden ikke findes sættes den ind i tabel statestik
      mysql_query("INSERT INTO statestik (site_name, clicks) VALUES ('$_GET[page_id]','1')") or die(mysql_error());
      } //end if
} //end function
?>

Du kan jo gøre det du henter alt indholdet ud fra mysql tabellen og føre det ned i en txt fil
Avatar billede krydset Nybegynder
31. marts 2005 - 13:04 #6
her er et lille eks. der henter ud fra en db og skriver det til en txt fil

<?php
include("dbconnect.php");
$filename = "link_log.txt";
$handle = fopen($filename, "w");
$statestik_res = mysql_query("SELECT * FROM statestik") or die(mysql_error());
while($statestik_row = mysql_fetch_array($statestik_res)) {
  $content = $statestik_row['page_id'];
  $content .= $statestik_row['clicks'];
}
fwrite($handle, $content);

?>
Avatar billede tonycraft Nybegynder
31. marts 2005 - 13:05 #7
Hey Krydset

<a href="http://www.din-side.dk?page_id=test.php&funktion=statestik">Klik mig</a>

test.php&.... skal test.php indholde statistik scriptet ?

Tony
Avatar billede krydset Nybegynder
31. marts 2005 - 13:13 #8
nej ikke direkte, jeg ved ikke hvordan din site structur, men i det link der fører til din side skal du ramme funktionen statestik jeg plejer som det næsten allerførste på min side at have includeret en fil include("func.php"); som indeholder alle sådanne funktioner

Mine link plejer så at se sådan her ud

<a href="http://www.din-side.dk/index.php?page_id=22&function=statestik">test mig</a>
Avatar billede tonycraft Nybegynder
31. marts 2005 - 13:42 #9
Dette er nyhedsbrev jeg vil udsende via email.(eks : http://www.hobofo.dk/hobofo/test/nyhedsbrev/april.htm)
Nederst er der et link "test galleri" . Når nyhedsbrev modtageren klikker på dette skal han/hun sendes til galleri og klikket skal registreres i sqlDB..
det er selv strengen <a href="http://www.din-side.dk/index.php?page_id=22&function=statestik">test mig</a> jeg ikke kan gennemskue ?
Avatar billede krydset Nybegynder
31. marts 2005 - 19:05 #10
Har du mulighed for at kalde den php i stedet for html, altså april.php ?
for så vil den se sådan her ud:

http://www.hobofo.dk/hobofo/test/nyhedsbrev/april.php?funktion=statestik så vil den gøre det ?